رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند قوه قضاییه: ۵۰ درصد زندانیان امنیتی مرخصی رفته‌اند / ایرانی‌ها بزرگ‌ترین خریداران ملک در ترکیه/ مجلس با طرح سه فوریتی ۲۰۰ میلیون یورو برای مقابله با کرونا اختصاص دهد و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۳۲۱۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۵ 17 March 2020

تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

دستگیری یازده نفر در پی هتک حرمت به حریم حرم حضرت معصومه(س)


حجت الاسلام والمسلمین حسن غریب امروز در گفت وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به اقدام برخی افراد در هتک حرمت به حریم حرم حضرت معصومه (س) بیان کرد: عصر روز گذشته پس از اجرای تصمیم اتخاذ شده مبنی بر بسته شدن درب های حرم مطهر، متاسفانه پس از اعلام این خبر شاهد تجمع عده ای افراد در مقابل درب حرم مطهر بودیم. وی بیان کرد: در پی اقدام عده ای از افراد در راستای هتک حرمت به حرم حضرت معصومه (س) یازده نفر دستگیر شدند و این افراد برای بررسی‌های بیشتر همچنان بازداشت هستند./فارس

قوه قضاییه: ۵۰ درصد زندانیان امنیتی مرخصی رفته‌اند


سخنگوی قوه قضاییه گفت: بر خلاف فضاسازی‌ها، نیمی از زندانیان امنیتی مرخصی هستند. غلامحسین اسماعیلی روز سه شنبه در آخرین نشست خبری سال ۹۸ که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، در پاسخ به سوال ایرنا در مورد اعطای مرخصی به زندانیان جرایم سیاسی و امنیتی گفت: زندانیانی که امروز در زندان هستند، زندانی امنیتی هستند و در این بخشنامه برای اعطای مرخصی به زندانیان پیش بینی لازم به عمل آمده است و صراحتا اعلام می کنم آماری که ما جمع بندی کردیم علی رغم فضاسازی هایی که گفته می شد زندانیان امنیتی از این مرخصی محروم هستند اما بیش از ۵۰ درصد از زندانیان امنیتی نیز از این مرخصی استفاده کردند. اسماعیلی درباره آخرین وضعیت اعطای مرخصی به کل زندانیان نیز تصریح کرد: تا امروز حدود ۸۵ هزار نفر از زندانیان از این مرخصی بهره مند شده اند. وی ادامه داد: در مدت دو هفته همکاران قضایی ما در واحدهای اجرای احکام پذیرای بیش از ۸۵ هزار خانواده زندانی بودند تا مقدمات اعطای مرخصی آنها را فراهم کنند؛ مدارک را بررسی و ضوابط و مقررات قانونی را تطبیق دهند تا ببینند که افراد واجد شرایط هستند. این کار انجام شد و از این جهت وظیفه دارم از همکارانم که این تلاش مجدانه را انجام دادند کمال تشکر را داشته باشم. اسماعیلی گفت: همه استانها و همه جرایم برابر با بخشنامه ریاست محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شدند.

گلایه وزیر بهداشت از برنامه فرمول یک
سعید نمکی روز سه شنبه در نامه‌ای خطاب به علی عسگری نوشت: ضمن قدردانی از همکاران ارجمند جناب عالی که در اطلاع رسانی و مساعدت به برنامه‌های ستاد ملی مدیریت کرونا شبانه روز تلاش فرموده‌اند، بعضا در برنامه‌های آن مجموعه اتفاقاتی رخ می‌دهد که علاوه بر لطمه حیثیتی به تلاش‌گران شبانه‌روزی این عرصه، همراهی سازمان صداوسیما را نیز زیر سوال می‌برد. وی ادامه داد: برای مثال روز گذشته در برنامه فرمول یک، فردی به نام امیرحسین رستمی دعوت می‌شود که با بیان موارد خلاف واقع باعث تشویش اذهان عمومی و بد جلوه دادن زحمات شبانه روزی همه دست اندرکاران می‌شود که منجر به قطع برنامه می‌گردد. نمکی افزود: اینجانب بارها از جناب عالی درخواست کرده‌ام که در این موارد قبل از دعوت افراد و صحبت در مورد بیماری‌ها و نظام سلامت حداقل اسامی و صلاحیت افراد با این وزارتخانه مشورت شود. نمی‌دانم چه کسانی موثرند که شاهد تکرار این گونه پدیده‌های ناخوشایندیم و در این شرایط سخت به جای همراهی، سم پاشی و تخریب اذهان حاصل می‌شود و این تلاش بی‌وقفه در ایجاد آرامش روانی جامعه را به تشویش بدل می‌کنند. وزیر بهداشت نوشت: تردید نفرمایید در صورت عدم کنترل جو موجود، رسما و مستقیما این گله‌مندی را به مقام معظم رهبری تقدیم خواهم کرد. چون اینجانب و همکارانم در این بحران همزمان نمی‌توانیم علاوه بر تدارک و نظارت بر نیازهای بهداشتی و درمانی و مدیریت جنبه‌های مختلف این شرایط و خنثی سازی توطئه دروغ پراکنی‌های بیگانگان جور ناهماهنگی و شاید غرض ورزی یک مجری یا تهیه کننده برنامه‌ای را نیز تحمل کنیم، آن هم در دستگاهی که از بیت المال تغذیه می‌شود و باید در راستای سیاست‌های ستاد ملی فعالیت کند. یقینا گروهی خارج از اطلاع جناب عالی و مدیریت ارشد آن سازمان عمل می‌کنند که ضرورت دارد مورد توجه و برخورد قاطع قرار گیرند.

صادق زیباکلام: روحانی از همان اختیاراتی که دارد هم استفاده نمی‌کند
صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی و استاد دانشگاه درباره نقش دولت در کنترل شیوع ویروس کرونا به «نامه‌نیوز» گفت:‌ «آنچه در کشورهای پیشرفته جهان درخصوص مقابله با کرونا دیده می‌شود در ایران مشاهده نمی‌شود؛ برای مثال در انگلیس بوریس جانسون در قالب نخست‌وزیر خود ریاست کمیته مبارزه با کرونا را در دست می‌گیرد و مرتب اوضاع را رصد می‌کند یا در فرانسه مسئولیت اصلی با امانوئل ماکرون است یا حتی در آمریکا هم با وجود انقادهایی که ترامپ داریم اما خود او مسئول مبارزه با کروناست. مشکل این است که در ایران مسئولیت‌پذیری لوث شده و معلوم نیست چه کسی مسئول بحران‌هایی است که در کشور ایجاد می‌شود؟ دولت آقای روحانی به هیچکس پاسخ نمی‌دهد و علاوه بر کرونا در موضوعاتی چون افزایش قیمت بنزین هم یکی از دولتی‌ها نیست که به مردم توضیح بدهد. چرا دولت نمی‌گوید که چرا در زمان مقتضی شهر قم را قرنطینه نکرد که ویروس کرونا در جای‌جای ایران پراکنده نشود؟» او ادامه داد: «آقای روحانی در قبال تمام این‌حرف‌ها می‌گوید که اختیارات رئیس‌جمهور کم است. من سخن او را کامل رد نمی‌کنم اما می‌گویم که از همان اختباراتی که داشت هم استفاده نکرد. البته به جز دولت دیگر نهادها هم مسئولند و نمی‌توان گفت که همه مسئولیت‌ها و به تبع آن تقصیرها به عهده دولت و شخص رئیس‌جمهور است. در مجلس دهم مشاهده کردیم که عموم نمایندگان دغدغه مردم و مطالبات عمومی را نداشتند؛ بنابراین، می‌توانیم بگوییم که روحانی مقصر است اما اگر این را گفتیم نباید فراموش کنیم که لایه‌های دیگری هم جز دولت در ایجاد مشکلات کنونی نقش داشته‌اند و مشکل فقط روحانی نیست».

ده سال زندان برای عمار صالحی آقازاده مسئول ارشد نظامی
سخنگوی قوه قضاییه حکم عمار صالحی، پسر عطالله صالحی جانشین اسبق رئیس ستاد کل رو اعلام کرد. عمار صالحی به ده  سال حبس و محرومیت از خدمات دولتی محکوم شد به جرم معاونت در اخلال در نظام اقتصادی محکوم شد.

ایرانی ها بزرگ ترین خریداران ملک در ترکیه
به گفته مرکز آمار ترکیه، در ماه فوریه اتباع ایرانی با خرید ۷۲۱ خانه بزرگ‌ترین گروه خریدار مسکن ترکیه بوده‌اند و عراقی ها با ۶۹۱ واحد، روس‌ها با ۲۸۲ واحد، افغان‌ها با ۲۵۶ واحد و اردنی ها با ۱۴۱ واحد به ترتیب دومین تا پنجمین گروه بزرگ خریدار مسکن در ترکیه بوده اند. /ایسنا

قرنطینه در فرانسه و پیامکی که دولت برای مردم فرستاده است
در پیامک دولت فرانسه آمده است: زنگ خطر كوويد -١٩ رئيس جمهور قوانين سفت و سختى را براى مبارزه با انتشار ويروس و نجات زندگى مردم اعلام كرده كه بايد كاملا آن‌ها را رعایت کنید. هرگونه خروج از منزل تنها با همراه داشتن اظهارنامه مكتوب ممكن است و صرفا برای امور پزشکی، خرید مایحتاج ضروری و سر کار رفتن کسانی که امکان دورکاری ندارند. /ایسنا

مجلس با طرح سه فوریتی ۲۰۰ میلیون یورو برای مقابله با کرونا اختصاص دهد
غلیرضا رحیمی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «اکنون که در شرایط بی‌سابقه‌ای هستیم، پیشنهاد می‌شود مجلس به روش تصویب بودجه۹۹، با رحی سه فوریتی ۲۰۰ میلیون یورو ویژه هزینه‌های مقابله با کرونا اختصاص دهد. علاوه بر نیاز آنی تامین تجهیزات، نیاز فوری در پرداخت بدون تبعیض به کادرهای درمانی و خدمات پزشکی به رغم فداکاری آنها آشکار است.»/ایسنا

اولتیماتوم پلیس راهور به هنجارشکنان چهارشنبه سوری
رئیس پلیس راهور پایتخت: ماموران پلیس راهور در آماده‌باش ۱۰۰ درصدی بوده و در معابر، بزرگراه‌ها و میادین حضور فعال دارند. به هنجارشکنان چهارشنبه سوری هشدار می‌دهیم، رفتارهای خارج از عرف در رصد پلیس بوده و رانندگان یا سرنشینان خودروهایی که اقدام به پرتاب اشیای محترقه و مزاحمت برای مردم کنند خودروی شان به پارکینگ منتقل شده و برای آنها پرونده قضایی تشکیل می‌شود./مهر

تهرانی‌ها هنوز کرونا را جدی نگرفته‌اند
فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران گفت: رسانه‌ها به اندازه کافی در زمینه کرونا به شکل‌های مختلفی اطلاع رسانی کرده‌اند و هشدارهای گروه پزشکی به آحاد مردم منتقل شده است اما هنوز مردم به اندازه کافی شرایط را جدی نگرفته و حساسیت بسیار مهم این بیماری را درک نکرده‌اند. مردم در داخل شهر تصور اختراعی از کرونا دارند و تصویر بیمارستان‌های ما را ندارند؛ در حالی که اگر حجم بیماران بستری در بیمارستان‌ها را ببینند و بیماران بدحال را مشاهده کنند، متوجه عمق ماجرا می‌شوند.

واکنش پکن به ویروس چینی خواندن کرونا توسط آمریکا
وزارت خارجه چین به توئیت شب گذشته «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا که در آن(احتمالا به صورت عمدی) از واژه ویروس چینی به جای عبارت ویروس کووید-19 استفاده کرده بود شدیدا اعتراض کرد. ترامپ شب گذشته در حساب توئیتری خود نوشت: «آمریکا قویا از صنایعی مثل ایرلاین‌ها و دیگر صنایع که به طور خاص تحت تاثیر ویروس چینی قرار گرفته‌اند حمایت خواهد کرد. ما قویتر از قبل خواهیم شد.

درخواست وزیر بهداشت از فرمانده کل سپاه پاسداران
سعید نمکی وزیر بهداشت در نامه‌ای از سرلشگر سلامی درخواست کرد سردار احمد اخوان مهدوی را دو ماه به وزارت بهداشت مامور کند. وزیر بهداشت و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا در نامه‌ای به سرلشکر پاسدار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با توجه به تجارب ارزنده سردار احمد اخوان مهدوی در نظام سلامت، نامبرده را به مدت دو ماه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مامور کند.


برخی صاحبان قدرت مشکلات و دردهای مردم را نمی‌بینند
حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا گفت: به نظر بنده اقتصاد ایران در سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ ضعیف‌تر خواهد شد و دلیل اصلی این موضوع هم عدم مشارکت مردم در حل مشکلات خودشان است. باید توجه داشت که در فرآیند اصلاح امور سیاسی و اقتصادی کشور بدون مشارکت مردم امکان حل مسائل وجود ندارد و شرایط می‌تواند بدتر از گذشته نیز بشود. این بحران کنونی و آتی بارها به سیاست‌گذاران هشدار داده شد اما متاسفانه کسانی که در درون قدرت هستند آنچنان از ثروت و قدرت خشنود و راضی هستند که مشکلات و دردهای عموم مردم را نمی‌بینند.

درخواست ظریف از کشورهای جهان برای عدم تبعیت از تحریم‌های آمریکا
وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا باعث اتمام منابع اقتصادی ایران و مختل شدن توانایی مبارزه با «کووید۱۹» شده است. آنها (آمریکا) به معنای واقعی کلمه، افراد بی‌گناه را به قتل می‌رسانند. ایستادن و تماشا کردن آنها غیراخلاقی است. انجام چنین کاری، هرگز کسی را از خشم و غضب آتی ایالات متحده حفظ نکرده است. به پویش جهانی رو به رشد برای بی‌اعتنایی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران بپیوندید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار