به قلم ابوذرغلام‌نژاد؛ روزنامه نگار آذربایجان غربی
انتظار نتایج خوب از اقداماتی که همیشه نتایج بد داشته است از ویژگی های ما ایرانی هاست؟؟
کد خبر: ۸۲۹۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲ 09 March 2020

ما ایرانی ها عادت داریم‌ از تجارب دیگران استفاده نکنیم و به این شیوه به شکل بیمارگونه ای علاقه مندیم. این هم در رفتار جمعی ما به عنوان یک ملت دیده می شود و هم در رفتار فردی ما.
نمونه های بسیاری بوده که ما می توانستیم با درس گرفتن از دیگران و تجارب آنان، از بروز اتفاق تلخ جلوگیری کنیم اما نکردیم تا خود آن را تجربه کنیم. کلا ملتی هستیم که درس نمیگیریم با هزینه بالا تجربه کردن را می پسندیم. این امر از عرصه کلان سیاسی گرفته تا در رفتار فردی ما به وفور دیده می شود.

بعضا فکر می کنیم که یک عمل و یک رفتار نادرست که در همه جای جهان نتیجه بدی داشته احتمال دارد در ما نتیجه مثبت داشته باشد.

یعنی انتظار داشتن نتیجه خوب از رخدادی که همواره نتیجه بد به همراه داشته.

در کنشگری های سیاسی و اجتماعی مان هم اینگونه بوده ایم. در موضوع #ویروس_کرونا هم تابحال بسیاری بر اساس همین الگو رفتار کرده اند . احتمال روی دادن اتفاق ناگوار برای دیگران را بعضا صد در صد دانسته‌ایم ولی خود آن را انجام داده ایم ، به فرهنگ #رانندگی مان نگاه کنید. ما همیشه احتمال بروز رخداد برای خود را در حد صفر فرض دانسته ایم برای همین‌هنگام ساخت خانه مساله احتمال بروز زلزله را در نظر نمیگیریم.

بر این اساس و با توجه به تردد زیاد مردم در اماکن عمومی، گویا خدای ناکرده عده ای تا زیر تابوت یکی از نزدیکانشان را به دلیل ابتلا به کرونا نگرفته و یا خود در تابوت نخوابیده یا در تخت بیمارستان به دلیل ابتلا به کرونا بستری نشده اند خطر را باور نخواهند کرد.

برای همین است که ما ملتی هستیم که همواره خواسته ایم "کاش به گذشته بر میگشتیم" و "دوباره آغاز می کردیم"، برای همین است که برای ملت ما به حق همواره باید در توبه باز باشد و شاید به همین دلیل است که همواره واژه "پشیمانم "فعل بیشتر جملات ما در صحبتهایمان در باب گذشته است.

امروز بیایید از تجارب دیگران استفاده کنیم و هشدارها را جدی بگیریم و با درخانه ماندن دیگر پشیمان نگردیم.

باور کنید خانه امن ترین نقطه ی دنیاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار