رئیس سازمان چای کشور ضمن رد شایعه توزیع چای سنواتی و غیرقابل مصرف در بازار از افرادی که قصد ضربه زدن به تولید داخلی را دارند به‌شدت انتقاد کرد و گفت: بحث آلوده بودن چای داخلی تکذیب می‌شود.
کد خبر: ۸۲۴۱۳۴
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ 19 February 2020

 

گیلان| عدم توزیع چای سنواتی در بازار کشور؛ برخی با شایعه‌افکنی درصدد ضربه زدن به تولید ملی هستند

حبیب جهانساز در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری به‌نام سال رونق تولید را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه کیفیت و سلامت چای ایرانی به همگان ثابت شده است اظهار داشت: بنده به‌شدت بحث اختلاط چای سنواتی با چای خوراکی را تکذیب می‌کنم زیرا برخی تنها درصدد ضربه زدن به تولید داخلی هستند.

رئیس سازمان چای کشور در تشریح بحث چای انباری، سنواتی و غیرقابل مصرف که اخیراً شایعه توزیع آن در بازار مطرح شده عنوان کرد: چند سال پیش کارخانجات چای از تسهیلات بانک ملی استفاده کردند اما بازپرداخت آن را انجام ندادند بنابراین قرار شد چای آن‌ها تجمیع شده در اختیار بانک قرار گیرد تا بانک پس از فروش چای طلبش را بردارد.

جهانساز با بیان اینکه چای تاریخ مصرف گذشته قابلیت شرب ندارد و تنها برای مصارف صنعتی استفاده می‌شود تصریح کرد: حدود 40 هزار تن چای در کارخانجات چایسازی بابت بدهی بانک ملی از سال 81 گرو نگهداشته شد به بیان دیگر این چای 17 ساله در انبار متعلق به سازمان تعاون روستایی و بخش خصوصی ذخیره و پلمب شد.

وی با تأکید بر اینکه هیچ مقدار از این چای سنواتی و غیرقابل مصرف به بیرون نشت نکرده و با چای‌های دیگر نیز اختلاطی نداشته است ابراز داشت: افرادی که یک روز موضوع آلودگی یک برند معروف چای و یک روز با مسئله چای سنواتی موضوعاتی را بدون ارائه مستندات علمی و دقیق بیان می‌کنند به عقیده من قصد ضربه زدن به تولید داخلی را دارند.

رئیس سازمان چای کشور استقبال مصرف‌کنندگان داخلی و گرایش آن‌ها نسبت به مصرف چای ایرانی را در سال مزین به شعار رونق تولید مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: با حمایت‌هایی که دولت به‌ویژه در چند ساله اخیر از صنعت چای داخلی داشته انگیزه کشاورزان چایکار برای ورود به باغاتشان و احیاء آن‌ها افزایش پیدا کرده است.

جهانساز فعال بودن کارخانجات چایسازی در گیلان و مازندران، برندسازی و کیفی‌سازی محصول تولید شده را از جمله دستاوردهای به دست آمده در صنعت چای اعلام کرد و بیان داشت: در همین راستا پرداخت تسهیلات با نرخ سود کم به کشاورزان چایکار و کارخانجات چایسازی نیز از ماه‌ها قبل در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان چای کشور وجود 60 هزار خانوار چایکار در 2 استان شمالی گیلان و مازندران را مورد توجه قرار داد و با بیان اینکه این دو مرکز دارای 25 هزار هکتار باغ چای هستند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هم‌اینک در نیمه دوم سال هستیم سازمان چای زمینه‌سازی برای عملیات به‌زراعی باغات را در دستور کار خود دارد.

جهانساز دنبال کردن بحث‌های آموزشی و برگزاری کلاس‌های ویژه بازآموزی برای چایکاران گیلانی و مازندرانی را از اهداف و اولویت‌های سازمان چای اعلام کرد و گفت: در سال‌های گذشته آموزش به چایکاران کمرنگ شده بود اما سازمان چای به‌ویژه در سال‌های اخیر تلاش خوبی برای ارتقاء سطح آگاهی چایکاران انجام داده است.

وی لزوم انتقال دانش فنی به چایکاران را برای بهره‌وری بیشتر در تولید و برداشت کیفی برگ سبز چای بسیار ضروری خواند و عنوان کرد: اجرای طرح بهزراعی باغات چای، روی آوردن به روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز گیاهی از جمله مؤلفه‌های مهمی است که به‌دنبال تحقق هر چه بیشتر آن هستیم.

رئیس سازمان چای کشور حمایت از تولیدکنندگان چای و تولید چای خشک باکیفیت و مرغوب را از جمعه اولویت‌های مهم این سازمان دانست و ابراز داشت:‌ با افزایش میزان صادرات چای خشک ارزآوری خوبی نصیب کشورمان می‌شود از سوی دیگر کشاورزان چایکار نیز رغبت بیشتری برای تولید این محصول پیدا می‌کنند.

جهانساز افزایش سرمایه صندوق جهت پشتیبانی مالی از محصول چای را به‌عنوان یکی از برنامه‌های حمایتی از صنعت چای داخلی ضروری خواند و ابراز داشت: توسعه کشت و اصلاح و بازسازی باغات چای و توانمند‌سازی بهره‌برداران در بخش تولید و صنایع چای از موضوعاتی است که به ما جهت رفع مشکلات صنعت چای کمک می‌کند.

وی حمایت از فعالان عرصه چای با پرداخت تسهیلات از طریق دو منبع شامل صندوق سرمایه‌گذاری و صندوق توسعه تعاون را مورد اشاره قرار داد و افزود: انجام عملیات هرس باغات، بهزراعی، تأمین ماشین‌آلات کشاورزی، بهسازی و بهداشتی کردن محیط کارخانجات چاسازی از جمله اهداف مهم پرداخت این مبالغ محسوب می‌شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار