این موضوع در حالی است که شهرداری شیراز 100 نقطه را برای تبلیغ کاندیدها تعیین کرده است. به گفته محمدرضا محمدحسن‌پور، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز بیش از 100 جایگاه برای نصب تبلیغات کاندیداها در سطح مناطق 11 گانه شهرداری شیراز احداث شده است.
کد خبر: ۸۲۳۷۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳ 17 February 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: چند روزی است که شهر در تب و تاب و شلوغ است، خیابان‌های اصلی و تعدادی از خیابان‌های فرعی بر در و دیوار خود پوسترها و بنرهای تبلیغاتی داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را می‌بینند.

کار تبلیغات در شیراز به اندازه‌ای است که حتی درختان نیز از پوسترهای تبلیغاتی در امان نمانده و بر شاخه‌های درختان شهر نیز پوسترهایی آویزان شده است. کارزار انتخابات در شیراز با تکمیل تائید صلاحیت‌ها پس از 22 بهمن به اوج خود رسیده است.

امسال تبلیغات در فضای مجازی نیز پررنگتر از سایر سال‌ها است؛ به گونه‌ای که هر روز گروه‌های مختلف با نام کاندیدهای طیف‌های سیاسی در شبکه‌های مجازی تشکیل می‌‌شود؛ عضوگیری این گروه‌ها بدون رضایت افراد گاه سبب اعتراضات مردمی نیز شده است.

همچنین یکی دو شب پیش نیز ترافیک چند ساعته در خیابان‌های مرکزی شیراز شکل گرفت که سبب معطلی مردم در خیابان شد و پس از بررسی مشخص شد که این ترافیک به واسطه شلوغی و ازدحام ستاد انتخاباتی یکی از داوطلبان رخ داده بود.

100 جایگاه برای تبلیغات در شیراز

این موضوع در حالی است که شهرداری شیراز 100 نقطه را برای تبلیغ کاندیدها تعیین کرده است. به گفته محمدرضا محمدحسن‌پور، معاون خدمات شهری شهرداری شیراز بیش از 100 جایگاه برای نصب تبلیغات کاندیداها در سطح مناطق 11 گانه شهرداری شیراز احداث شده است.

به گفته وی در این نقاط فضاهای تبلیغاتی در ابعاد بزرگ با طول‌های مختلف مانند 320،240، 480 و 800 متر طول با یک متر و40 سانتی‌متر عرض در محل‌هایی که در سالیان قبل حجم بیشتر تبلیغات در این مناطق نصب می‌شده با استفاده از داربست و گونی ساخته شده است.

محمدحسن‌پور از داوطلبان مجلس یازدهم درخواست کرده که برای حفظ تمیزی و زیبایی چهره شهر در نقاط تعیین شده اقدام به نصب بنر و تبلیغ کنند اما هر چه به روز 2 اسفند نزدیکتر می‌شویم تبلیغات خارج از این فضاها نیز بیشتر دیده می‌شود.

یکی از کاندیدهای مجلس در شیراز دلیل استفاده از دیگر فضاها و آویزان کردن پوستر به درختان را ناکارآمدی قانون انتخابات ذکر می‌کند و معتقد است که یک هفته برای معرفی داوطلبان کافی نیست و این قانون باید اصلاح شود.

وی که از چهره‌های شاخص در شهر شیراز است، اعتقاد دارد اگر زمان بیشتری برای تبلیغات در اختیار کاندیدها بود، چهره شهر نیز به این شکل در نمی‌آمد.

ممنوعیت‌های تبلیغات

قانون شفافیت و نظارت بر فعالیت‌های انتخابات مجلس و بند 65 مکرر قانون انتخابات به این موارد ممنوع در تبلیغات اشاره کرده که از جمله آن می‌توان ممنوعیت دیوارنویسی، عدم استفاده از اقلام تبلیغاتی بیش از سایز 50در 70، ممنوعیت راه‌اندازی کاروان‌های انتخاباتی، ممنوعیت تبلیغات بر علیه سایر کاندیداها، ممنوعیت استفاده از بلندگو در اماکن خارج از محیط سخنرانی، ممنوعیت معدوم کردن پوستر سایر نامزدهای انتخاباتی را نام برد.

 

محمدرضا امیری، فرماندار شیراز از کاهش تخلفات در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان خبر داده و اعلام کرده که در چند روز اخیر تخلفاتی هم رخ داده اما قابل ملاحظه نیست و در حد عدم رعایت سایز انتشار اقلام انتخاباتی مانند بنر و یا نصب بنر در محل‌های غیرمجاز و ممنوعبت نصب بنر روی اماکن دولتی بوده است.

وی از حضور 10 تیم نظارتی در حوزه انتخابیه شیراز و زرقان سخن گفته و بیان کرده که تذکرهایی به کاندیداهای متخلف و هواداران آنها داده شده است.

در همین راستا رئیس کل دادگستری استان فارس از تشکیل 12 پرونده تخلفات انتخاباتی در 5 حوزه انتخابیه استان خبر داده اما این 5 حوزه را اعلام نکرده است. حجت‌الاسلام موسوی چاپ و تکثیر پوستر خارج از اندازه مقرر قانونی، راه‌اندازی کاروان‌های تبلیغاتی، استفاده از بلندگو‌های سیار در سطح استان در غیر از محل ستاد انتخاباتی و تخریب و توهین به نامزد‌های انتخاباتی از جمله این موارد اعلام کرده است.

2300 شعبه اخذ رای ثابت و 927 شعبه سیار در فارس

براساس ستاد انتخابات استان فارس در این استان 3 میلیون و 500 نفر واجد شرایط رای دادن هستند که بیش از 191 هزار رای اولی هستند. انتخابات در استان فارس در 15 حوزه اصلی و 78 حوزه فرعی برگزار می‌شود که شامل2300 شعبه اخذ رای ثابت و 927 شعبه سیار است که 4 شعبه اخذ رای در شیراز نیز برای اقلیت‌های دینی تعیین شده است.

گروه موسوم به اصولگرایی و تحت عنوان شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی از روزهای نخست تبلیغات لیست 5 نفره را برای شیراز و در هر یک از شهرستان‌ها نیز گزینه مورد نظر خود را معرفی کردند با این حال تعدادی از چهره‌های شاخص اصولگرایی نیز در لیست قرار نگرفتند و به صورت جداگانه تبلیغات می‌کنند.

گروه‌های موسوم به اصلاح‌طلبی در استان نیز هر چند از ابتدا اعلام کردند که به دلیل عدم تائید صلاحیت افراد شاخص، لیستی ارائه نمی‌دهند اما پس از 22 بهمن و تائید صلاحیت برخی از چهره‌ها، امروز لیستی در فضای مجازی منتشر کرده‌اند که آنان نیز تعدادی از چهره‌های شاخص خود را در لیست ندارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار