استاندار مازندران دلیل اصلی بروز مشکل پسماند در این خطه شمال کشور را نبود ساختار مناسب برای اجرای طرح‌های فراوری دانست و گفت : با پیگیری استان و موافقت دولت سازمان پسماند بزودی در این استان شکل می‌گیرد تا مشکلات این بخش به صورت جدی پیگیری و حل شود.
کد خبر: ۸۱۹۲۶۵
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ 01 February 2020

 احمد حسین زادگان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در ساری افزود : تاخیر در اجرای برخی از پروژه های پسماند در استان مازندران در سالیان گذشته که از لحاظ اعتباری نیز روزهای خوبی را پشت سر گذاشتند، به خصوص در شهر ساری باعث شده این تاخیر هزینه بیشتری را برای تکمیل پروژه های پسماند به استان تحمیل کند.
وی اضافه کرد : پروژه نیروگاه زباله سوز که در اواخر دولت اصلاحات در دستور کار قرار گرفته و با اعتبار حدود 30 میلیارد ریالی می توانست به اتمام برسد که به دلیل تاخیر هم اکنون این پروژه با اعتبارات چند صد میلیارد ریالی باید خاتمه یابد و در سال جاری پیگیری خود برای تامین اعتبار تکمیل پروژه نیروگاه زباله سوز ساری و نوشهر و ایجاد ساختار مناسب پسماند در ساختار دولتی استان صورت گرفت و اعتبار خوبی نیز برای این دو پروژه اختصاص یافت.
نماینده عالی دولت در مازندران اظهارداشت : در مجموع در سال جاری حدود 600 میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل دو پروژه نیروگاه زباله سوز نوشهر و ساری تخصیص داده شد که حدود 270 میلیارد ریال از این اعتبار برای نوشهر و مابقی برای شهر ساری مصوب شده است.
وی خاطرنشان کرد : علاوه بر تامین اعتبار برای سرعت بخشی به پروژه های پسماند، تشکیل ساختار مناسب با مصوبه سازمان پسماند در مازندران، نرخ خرید تضمیمی برق نیروگاه زباله سوز نیز نسبت به دو تا سه برابر افزایش یافت که می توانند انگیزه سرمایه گذاران را در این حوزه افزایش دهد.
حسین زادگان افزود : ما در حوزه پسماند در اکثر شهرها با مشکل مواجه بودیم که در سال های اخیر به خصوص یکسال گذشته ضمن تامین اعتبار مناسب برای سرعت بخشی به دو پروژه نیروگاهی نوشهر و ساری، برای ساماندهی محل دفن زباله سایر شهرها نیز اقدام خوبی صورت گرفت به گونه ای که حدود 80 درصدزباله هایی که حدود یک دهه در حاشیه ساحل محمود آباد دپور بود، جمع آوری شد و مابقی نیز در حال جمع آوری است.
وی در مورد انتقاد نسبت به جانمایی دفن زباله شهر ساری در حاشیه روستاهای چهاردانگه گفت : محل دفن زباله ابتدا در منطقه دیگری بین استان های مازندران و سمنان که می توانست مشکل کمتری برای منطقه داشته باشد، انتخاب شده بود که به دلیل اختلاف مرزی بین دو استان مازندران و سمنان منطقه فعلی به عنوان مکان موقت دفن زباله انتخاب شده بود که به دلیل تاخیر در تکمیل پروژه های فراوری زباله( نیروگاه زباله سوز) انتقال زباله به این منطقه طولانی شد.
سه هلدینگ سرمایه گذاری در مازندران
استاندارمازندران افزود : با توجه به محدویت مالی دولت برای اجرای پروژه های عمرانی و اقتصادی بحث هلدینگ در دستور کار قرار گرفت که با تشکیل هلدینگ ثروت آفرینی در استان با شرکت سرمایه گذاران خوش حساب تاکنون حدود دو هزار و 500 میلیارد ریال در این هلدینگ با فروش 300 سهام تامین شد و برای این که بانک ها وارد کارزا شوند، پیشنهاد شد تا بانکهای دولتی که بتوانند سه برابر میزان اعتباری که در هلدینگ ثروت آفرینی جمع می شود، اعتبار اختصاص دهند، این حساب در آن بانک برده می شود و این رقابتی را در بانک ها ایجاد کرده است.
حسین زادگان افزود : همچنین از شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی ( شستا) که سرمایه گذاری زیادی را در استان نداشت، برای این کار دعوت شد که در مجموع سه هلدینگ بزرگ را در استان استارت زدیم تا بتوانیم خلاء سرمایه گذاری و اعتباری را برای پروژه های بزرگ ناتمام حل کنیم.
وی اظهارداشت : برنامه اولیه ما این است که با این سرمایه گذاری که با همکاری بانک ها و هلدینگ سرمایه گذاری به 10 هزار میلیارد ریال رسید که می تواند حداقل 10 پروژه ناتمام ما را در حوزه های مختلف تکمیل کند و در مجموع بخشی از کمبود اعتبار ما را در امر سرمایه گذاری در پروژه های اقتصادی را مرتفع کند و این سرمایه نیز در داخل استان می ماند.
نجات چوب و کاغذ از ورشکستگی
استاندار مازندران با اشاره به پیگیری اش برای رفع مشکل صنایع چوب و کاغذ گفت : با تزریق اعتباری که هفته گذشته از سوی سهامداران و بانک عامل ( بانک ملی) این واحد صنعتی بزرگ از ورشکستگی خارج شده است.
حسین زادگان اضافه کرد : نشست های مختلفی برای رفع مشکل این واحد صنعتی صورت گرفت و مصوباتی نیز با حضور معاون اول رییس جمهوری برای نجات آن تصویب شد که تعدادی از این مصوبات اجرایی شد.
وی اظهارداشت : برای رفع مشکل برخی دیگراز واحدهای صنعتی از جمله نساجی قائمشهر و مازندران نیز اقدام خوبی انجام شد به گونه ای که با ورود ستاد اجرایی فرمان امام (ره) یک هزار و 560 میلیارد ریال کمک کرد و در قالب تسهیل گری اشتغال نیز دو هزار و 600 اشتغال ایجاد شده است.
تسریع در پروژه راه تاکام- ساری- کاشان- یزد
نماینده عالی دولت در استان مازندران گفت : پروژه تاکام- ساری به عنوان یک پروژه ملی از سوی وزارت راه و شهرسازی پیگیری می شود و در استان نیز رایزنی خوبی برای تخصیص اعتبار با مساعدت وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت.
حسین زادگان اظهارداشت : به هر حال محدودیت اعتباری دولت، پای این پروژه را نیز گرفته بود، ولی در شرایط فعلی اعتبار خوبی به آن اختصاص یافت و در اجرای آن نیز تسری شد و علاوه بر آن ردیف اعتباری برای آن در بودجه سنوات گنجانده شد و این پروژه اعتبار پایدار گرفت که می تواند اجرای آن را تسریع بخشد.
وی در مورد تاخیر در تکمیل برخی پروژه های بزرگ عمرانی و زیرساختی مازندران از جمله ماهفروجک که به شروع آن به بیش از یک دهه قبل می رسد خاطرنشان کرد : با پیگیری از وزارتخانه های متبوع این دو پروژه ردیف اعتباری دریافت کرد.
وی خاطرنشان کرد : پیش بینی می شود این دو پروژه نیز در نیمه سال اول سال آینده به بهره برداری برسد.
ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار