سرپرست مدیریت امور دام جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت : پرورش شتر از طرح هاي مقرون به صرفه و اقتصادي است، و در حال حاضر 385 نفر شتر در سطح استان پرورش داده می شود.
کد خبر: ۸۱۶۰۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳ 20 January 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، یحیی خلیلی اظهارکرد: شتر حيواني نيرومند با توان بالاست و نسبت به ساير دام هاي سبك و سنگين، كمترين نياز را به نهاده هاي توليد به ويژه علوفه و آب دارد و در مقابل اختلاف دما بسيار مقاوم است.
این مسئول با بیان اینکه عمده شهرستانهای پرورش دهنده شتر در استان میاندوآب ،ارومیه ، سلماس و نقده است ، تاکید کرد : نخستين جايگاه پرورش شتر شيري با سرمايه گذاري بخش خصوصي در روستاي فسندوز شهرستان میاندوآب راه اندازي شده است، که در حال حاضر در این جایگاه 38 نفر شتر وجود دارد و این طرح قابليت توسعه به 200 نفر شتر را دارد.
وی با اشاره به اينكه گوشت شتر منبع بسيار خوبي براي بسياري از مواد غذايي مغذی و مورد نياز بدن است، بيان كرد: گوشت شتر حاوي پروتئين‌ هايي با ارزش غذايي بالا و تعدادي از ويتامين ‌هاي مفيد و مورد نياز بدن نظير ويتامين ‌هاي گروه B و برخي از عناصر معدني مهم نظير آهن، فسفر و كلسيم است.
سرپرست مدیریت امور دام سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه چَرای شتر به گونه‌ای است که گیاه را از ریشه در نمی‌آورد، عنوان کرد: این حیوان به گونه‌ای از این گیاهان تغذیه می‌کند که شبیه هرس کردن است و باعث تقویت پوشش گیاهی منطقه می‌شود. این مساله مانع طوفان‌های نمکی هم خواهد بود.
وی با بیان اینکه شهرستان میاندواب با پرورش حدود 68 نفرشتر شیری بیشترین آمار تعداد شتر را در استان به خود اختصاص داده است، بیان کرد: محصولات شتر ارزش افزوده بالایی دارد و می‌تواند صادرات آن برای استان و کشور ارزآوری مناسبی داشته باشد.
این مسئول اضافه کرد: به نظر می‌رسد مشکل کم آبی در برخی از مناطق استان از جمله حواشی دریاچه ارومیه با توسعه پرورش شتر می‌تواند به مزیت و فرصت تبدیل شود چراکه محصولات شتر برای دیابت، کبد چرب و... بسیار مفید بوده و پرطرفدار است و صادرات آن، بیش از برخی از محصولات غذایی دیگر می‌تواند ارزآوری داشته باشد.
وی افزود: سازمان با صدور مجوزهای لازم توسعه این صنعت را در دستور کار خود قرار داده و با تخصیص اعتبارات سرمایه در گردش برای متقاضیان سعی در حمایت از واحدهای فعال استان دارد.

برچسب ها: شتر ، پرورش شتر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار