نشست توسعه مشاغل خانگی در مناطق تحت پوشش دفاتر تسهیلگری آذربایجان غربی به ابتکار جهاد دانشگاهی استان با حضور مسئولان استانی برگزار شد.
کد خبر: ۸۱۵۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰ 18 January 2020

به گزارش تابناک اذربایجان غربی، این نشست که با حضور ریئس جهاد دانشگاهی استان، مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی، معاون پژوهشی و آموزشی سازمان فنی و حرفه ای و تمامی مدیران دفاتر تسهیلگری مناطق حاشیه نشین ارومیه و کارشناسان اقتصادی بخش مشاغل خانگی استان و کارآفرینان و تسهیلگران منتخب در دفتر تسهیلگری دیزج سیاوش جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی برگزار شد.
دکتر امین رستم زاده رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در این نشست با اشاره به اینکه دغدغه معیشت و درآمد حاشیه نشینان را از تمرکز و اصلاح و بهبود وضعیت و کالبد محل سکنی خود دورنگه می دارد اظهار کرد: بهترین و میانبرترین و سریعترین استراتژی کمک به خانواده حاشیه نشینان از بعد اقتصادی بسترسازی تحقق مشاغل خانگی و افزایش درآمد از طریق آن برای حاشیه نشینان می باشد که کمترین سرمایه گذاری را متناسب با شرایط خاص خانواده ها نیاز دارد و از طرفی این مهم از بعد روانشناسی و جامعه شناسی هم برای این خانواده بسیار پربرکت مفید و اثربخش است.
وی افزود: امروزه با بررسی نظریات نوین در توانمندسازی حاشیه نشینان در دنیا تاکید ویژه بر اقتصاد غیررسمی و یا مشاغل خودجوش است که می توان مدل راهبردی مشاغل خانگی در مناطق حاشیه نشین را بر این اساس در استان مدل ریزی با مبانی علمی و عملی نمود.
دکتر رستم زاده با اشاره به اجرای فاز اول تا سوم طرح مشاغل خانگی در استان به همت جهاد دانشگاهی استان تصریح کرد: در فاز اول ظرفیتها و پتانسیل های استان در خصوص مشاغل خانگی شناسایی شده که بعد از انجام این مراحل ۲۱ رشته به عنوان فرصت ها و پتانسیل های مشاغل خانگی انتخاب شد.
وی اظهار کرد: در فاز اول این طرح ثبت نام از متقاضیان مشاغل خانگی در سامانه این طرح صورت گرفت که در مجموع ۶ هزار و ۱۰۰ نفر از طریق سامانه ثبت نام کردند.
رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی بابیان اینکه بعد از انجام مراحل ارزیابی بیش از 4500 نفر در کل استان به عنوان متقاضیان اصلی در این طرح شناسایی شدند افزود: از مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ متقاضی شناسایی شده ، یک هزار و ۳۰۰ نفر متقاضی تسهیلات نبوده و تنها مشکل کسب و کار آنها مربوط به اتصال به بازار و فروش بود‌.
دکتر رستم زاده به برگزاری کارگاههای عمومی و تخصصی مشاغل خانگی توسط جهاد دانشگاهی استان در فاز دوم اجرای طرح برای جامعه هدف ۴۵۰۰ نفری استان اشاره کرد و گفت: کارگاههای آموزشی و عملی برای متقاضیان این طرح در رسته های مختلف در استان برگزار شد که در مجموع 3660 نفر به ساعت از مشاوره رایگان بهره مند شدند و 7058 نفر به ساعت نیز از کارگاههای آموزشی و عملی بهره مند شدند.
وی بابیان اینکه هدف جهاد دانشگاهی استان اجرای فاز سوم طرح نوین توسعه مشاغل خانگی با رویکرد حرفه ای تر و علمی تر می باشد اظهار کرد:تا بدین مرحله از اجرای فاز سوم طرح 1698 نفر از بین ۴۵۰۰ متقاضی مشاغل خانگی دراستان در راستای رفع مشکل فروش و بازاریابی محصولات تولیدی به مرحله اتصال به بازار و پشتیبانان طرح رسیدند که این روند نیز ادامه خواهد داشت و همچنین در فاز سوم این طرح بخش عمده ای از مشکلات مربوط به اتصال به بازار و فروش متقاضیان مشاغل خانگی بررسی شد.
وی با اشاره به اینکه تا کنون 25 نفر از تسهیگلران در رسته های مختلف مشاغل خانگی استان شناسایی شده اند. اظهار کرد:در فاز سوم طرح تا کنون 3638 نفر از متقاضیان مشاغل خانگی خدمات هدایت و مشاوره جهت ارتقا کمیت و کیفیت محصولات خانگی، 4 متقاضی مرحله برندسازی و استاندارد سازی، 2036 متقاضی مرحله کمک به تنظیم برنامه های تولید و فروش، 1698 نفر نیز مرحله اتصال به بازار و بنگاههای بالادستی را طی کرده اند.
رستم زاده بابیان اینکه ظرفیت مشاغل خانگی بستری بی بدیل در اشتغال زایی کشور محسوب می شود گفت: جهاددانشگاهی استان در تلاش است با شناسایی مزیتهای شهرستانهای مختلف استان بستر فعالیت و رونق مشاغل خانگی متناسب با آن منطقه را بابرگزاری کارگاههای عملی و مشاوره فراهم کند.
وی باتاکید براینکه جهاد دانشگاهی درراستای رسالت خود بدنبال اجرای کارهای زیرساختی است افزود: هدف جهاددانشگاهی استان ارائه نمونه عینی از یک مدل کسب و کار مبتنی بر مدل مدیریتی عملیاتی در حوزه مشاغل خانگی است.

در ادامه این جلسه طباطبایی مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی استان در بحث توسعه و گسترش مشاغل خانگی موفق عمل کرده است افزود: جهاد دانشگاهی در بحث توسعه و گسترش مشاغل خانگی موفق وارد شده و می توان از سایر طرح های جهاد دانشگاهی به عنوان الگوهای برتر استفاده کرد و در صورت نتیجه بخش بودن بعنوان پایلوت ملی در اجرای طرح مشاغل خانگی در دفاتر تسهیلگری مناطق حاشیه نشین بهره برد.

طباطبایی با اشاره به اینکه عمده مشکل مناطق حاشیه نشین استان امور اقتصادی است تصریح کرد: برای رشد اقتصادی مناطق حاشیه نشین طرح های اجرایی در دفاتر تسهیل گری استان باید به افزایش درآمد و بهتر شدن وضعیت اقتصادی آنها کمک کند.
وی با تاکید به اینکه نهاد های حمایتی بسیاری در کشور وجود دارد که افراد نیازمند را مورد حمایت قرار داده اند اظهار کرد: نهاد های امدادی باید با توانمند سازی افراد تحت پوشش خود آنها را توانمند سازند و به جامعه برگرداند.
مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی یا تاکید به اینکه ایجاد اشتغال پایدار یک مسئله و راهکار مهم در رفع معضل بیکاری است یاداورشد: متاسفانه عمده مشکل کار آفرینی و رونق مشاغل خانگی عدم انتخاب درست نوع فعالیت و بازار فروش است که خوشبختانه جهاد دانشگاهی با ارائه مشاوره های علمی و آموزشی در این زمینه کار های خوبی صورت گرفته شده است.
طباطبایی با تاکید به اینکه دفاتر تسهیلگری در کنار جهاد دانشگاهی، صندوق کار افرینی امید و اداره کار و تعاون استان برای توسعه مشاغل خانگی کمک خواهد کرد افزود: با تصمیمی که اتخاذ شده به زودی برای رونق فروش محصولات دفاتر تسهیلگری در یکی از پارک های پر رفت وآمد ارومیه یا در ترمینال برون شهری ارومیه نمایشگاه دائمی فروش محصولات دفاتر تسهیلگری حاشیه نشین برپا خواهد شد.
وی با تاکید به اینکه مشاغل خانگی راهکاری مناسب و میانبر برای ایجاد اشتغال و کسب درآمد خانواده ها است ادامه داد: روند توسعه مشاغل خانگی در استان در سال های اخیر موفق بوده و جهاد دانشگاهی دراجرای بسیار موفق و خوب این طرح ها گام مهمی برداشته است.
مدیر کل امور اجمتماعی و فرهنگی استانداری آذربایجان غربی افزود: اتصال به بازار یک حلقه مفقوده در طرح های مشاغل خانگی است که جهاد دانشگاهی با توجه به شرایط موجود پتانسیل ارزشمندی در راستای کمک به دفاتر تسهیلگری دارد تا شاهد رشد و ارتقای اثربخش مشاغل خانگی در استان باشیم.
در ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ ادامه یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار