رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با اشاره به پایان سرشماری پستانداران در کرمانشاه، گفت: براساس نتایج این سرشماری، خوشبختانه وضعیت اکثر وحوش چهارپا و حائز اهمیت ما از جمله کل و بز، قوچ و میش، پلنگ، خرس قهوه‌ای و... خوب است.
کد خبر: ۸۱۴۳۲۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 15 January 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،علی‌زمان خان‌محمدی ، با بیان اینکه سرشماری پاییزه پستانداران هر سال از اوایل آذر آغاز می‌شود و نزدیک به یک ماه ادامه دارد، افزود: در این سرشماری وضعیت گونه‌های حائز اهمیت بررسی می‌شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی بهتری برای آنها داشته باشیم.

وی ادامه داد: در این سرشماری گونه‌هایی از جمه کل و بز، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ و... بررسی می‌شود که در همه آنها وضعیت خوبی داشتیم.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه از رشد 44 درصدی جمعیت کل و بز استان بر اساس نتایج این سرشماری خبر داد.

خان محمدی با بیان اینکه جمعیت قوچ و میش استان نیز وضعیت خوبی دارد، یادآور شد: اگر چه زیستگاه اصلی قوچ و میش عمدتا در تپه ماهورها است و نسبت به کل و بز بیشتر در دسترس و در نتیجه در معرض تهدید هستند، با این وجود تنزل قابل توجهی در جمعیت این گونه‌ها شاهد نبودیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته آماری از خرس قهوه‌ای(از گونه‌های در معرض خطر و مورد حمایت) نداشتیم، اما امسال برای اولین بار موفق به ثبت خرس قهوه‌ای در دو منطقه شامل منطقه حفاظت شده بیستون و همچنین منطقه دالاهو شدیم.

به گفته رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه، امسال برای اولین بار ثبت حضور پلنگ در منطقه "بمو" نیز انجام شده است.

خان‌محمدی معتقد است، این وضعیت مناسب پستانداران در شرایطی ثبت شده که با توجه به امکانات محدود، سرشماری فقط در بخشی از مناطق انجام شده و اگر قرار بود سرشماری را به مناطق بیشتری تعمیم دهیم، حتما تعداد بیشتری از گونه‌های چهارپا ثبت می‌شد.

وی اظهار کرد: آمار مناسب پستانداران نشان می‌دهد با وجود کمبود امکاناتی که داریم، اما حفاظت خوبی از پستانداران در معرض خطر استان انجام شده است.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار