در آذربایجان غربی
برای جلوگیری از فرسایش خاک در 250 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی آذربایجان غربی، طرحهای آبخیرداری اجراو آماده بهره برداری شد.
کد خبر: ۸۱۴۰۹۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹ 14 January 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، موسوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری استان گفت : این طرحها شامل 35طرح در دو بخش بیولوژیکی و مکانیکی است که در 31 حوزه آبریز اجرا وآماده بهره برداری شده است .

وی افزود: دراجرای این طرحها ودر بخش مکانیکی به ظرفیت 174 هزار متر مکعب انواع سدهای ملاتی ، کابیونی و خشکه چین و در بخش بیولوژیکی برای اولین بار در استان درسطح 5 هزار هکتار طرحهای بذرکاری و کپه کاری اجرا شده است .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان تصریح کرد :با اجرای این طرحها 132 میلیارد متر مکعب آب کنترل و به سفرهای زیر زمینی تزریق می شود .

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان اعتبارات این طرحها را بیش از 600 میلیارد ریال اعلام و تصریح کرد : 440 میلیارد ریله این اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی و بیش از 190 میلیارد ریال آن با مساعدت استاندار آذربایجان غربی براساس تفاهم نامه ای تامین شده است.

موسوی گفت : این طرحها در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسند .

وی گفت : آذربایجان غربی شامل 3 حوزه آبخیر دریاچه ارومیه ،سفید رود و زاب در مساحت 3 میلیون هکتار است که تاکنون 1 میلیون هکتار آن مطالعه و طرحهایی در 130 هزار هکتار اجرا شده است.

سخایفر کارشناس منابع طبیعی استان و رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان خوی هدف از اجرای این طرحها را جلوگیری از فرسایش خاک، تثبیت خاک، ذخیره آب و حفظ و احیای پوشش گیاهی و مهاجرت روستائیان اعلام کرد و افزود: در شهرستان خوی با اجرای طرحهای آبخیزداری تنها در یک حوزه به میزان 200 هزار متر مکعب از فرسایش خاک جلوگیری شده است.

سیلابها در کشور سالانه حدود 46 میلیون تن فرسایش خاک را با خود همراه دارند این میزان فرسایش خاک یعنی سالانه 10 هزار هکتار از زمین های زراعی تخریب میشود که این مشکلات با اجرای عملیات آبخیز داری برطرف می شود.

از مجموع 60 میلیون هکتار از عرصه های بیابانی و مرتعی کشورمان 25 میلیون هکتار نیاز به اجرای طرحهای آبخیزداری دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار