مدیر دفتر تحقیقات و تولید پراکنده شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: با ابلاغ وزیر نیرو قیمت خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تولید پراکنده افزایش یافته و بر این اساس توجیه اقتصادی ساخت این نیروگاه‌ها افزایش یافته است.
کد خبر: ۸۱۴۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱ 14 January 2020

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، ساسان حسنی درباره خبر افزایش نرخ خرید تضمینی برق از تولیدکنندگان پراکنده و نیروگاه‌های کوچک مقیاس اظهار کرد: وزیر نیرو با صدور بخشنامه‌ای ضوابط جدید خرید تضمینی برق از نیروگاه‌های تولیدپراکنده و تجدیدپذیر را ابلاغ کرد.

وی افزود: این ابلاغیه به سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) ابلاغ شده و این سازمان به منظور حداکثرسازی ضریب تحقق مزایای تولید برق از منابع تجدیدپذیر و نیز افزایش رقابت پذیری در زنجیره صنعت برق تجدیدپذیر، نرخ خرید هر کیلووات برق از نیروگاه‌های خورشیدی با ظرفیت زیر ۲۰ کیلووات را از ۸۰۰ به ۱۰۴۰ تومان افزایش داد.

ردیف   مولدهای مختص مشترکین برق تا سقف ظرفیت انشعاب نرخ پایه خرید تضمینی برق

(ریال بر کیلووات‌ساعت)

۱)بادی با ظرفیت یک مگاوات و کمتر ۷۴۱۰

۲)خورشیدی با ظرفیت ۱۰۰ کیلووات و کمتر۹۱۰۰

۳)با ظرفیت ۲۰ کیلووات و کمتر۱۰۴۰۰

                                            

مدیر دفتر تحقیقات و تولید پراکنده شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی بیان کرد: تعرفه خرید انرژی‌های خورشیدی نسبت به قبل ۳۰ درصد افزایش یافته است که با این اتفاق نیروگاه‌های زیر ۱۰۰ کیلووات توجیه‌پذیری بیشتری برای سرمایه گذاری دارند که با این حالت بازگشت سرمایه آن‌ها از ۵ تا ۶ سال به ۳ تا ۴ سال می‌رسد که این موضوع مشارکت مردم را در سرمایه گذاری این پروژه‌ها افزایش می‌دهد.

حسنی در باره نرخ خرید تضمینی سایر نوع‌های تولیدپراکنده و نیروگاه‌های کوچک مقیاس برق را بر اساس جدول ابلاغی وزارت نیرو اعلام کرده و تصریح کرد: بر اساس ابلاغ جدید وزیر نیرو نرخ خرید تضمینی نیروگاه‌های زیست توده در کلانشهرها و شهرهای ساحلی تا ۲ برابر قابل افزایش است.

ردیف   انواع نیروگاه‌ها         نرخ پایه خرید تضمینی برق (ریال/کیلووات‌ساعت)

۱)زیست‌توده لندفیل ۴۰۵۰

سایر فرآیندهای زیستی(بیوشیمیایی) از جمله :هاضم بیهوازی   ۵۲۵۰

کلیه فرآیندهای حرارتی (ترموشیمیایی) از جمله: زباله‌سوزی، گازی‌سازی و پیرولیز۵۵۵۰

۲        مزرعه بادی (با ظرفیت ده مگاوات و کمتر)   ۵۴۶۰

۳        مزرعه خورشیدی (با ظرفیت ده مگاوات و کمتر)     ۶۳۷۰

۴        زمین‌گرمایی (شامل حفاری و تجهیزات)      ۶۳۷۰

۵        تولید برق از بازیافت تلفات حرارتی در فرآیندهای صنعتی ۳۷۷۰

۶        آبی کوچک

(به ظرفیت ۱۰ مگاوات و کمتر)        بر روی رودخانه‌ها

(رودخانه‌ای یا جریانی)        ۴۹۴۰

بر روی خطوط لوله انتقال آب و فاضلاب و تاسیسات جانبی سدها(پای سد و خطوط انتقال) ۴۲۲۵

۷        سامانه پیل‌های سوختی     ۶۴۳۲

۸        توربین‌های انبساطی ۲۰۸۰

 وی خاطرنشان کرد: سقف ظرفیت مولدهای مختص مشترکین مشروط بر رعایت ملاحظات فنی و حفاظتی اتصال به شبکه تا دو برابر ظرفیت انشعاب افزایش می‌یابد و مشترکینی که بخشی از این ظرفیت را به بهره‌برداری رسانده‌اند می‌توانند طی قرارداد جداگانه نسبت به احداث ظرفیت‌های جدید اقدام کنند، به عبارت دیگر مشترکین خانگی حداکثر تا ۱۰ کیلووات به ازای هر اشتراک امکان راه‌اندازی نیروگاه خورشیدی را دارند

مدیر دفتر تحقیقات و تولید پراکنده شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی اشاره کرد: با توجه به همجواری آذربایجان غربی با ۳ کشور امکان ساخت و راه‌اندازی نیروگاه‌های برق با هدف صادرات، دارای توجیه و قابل توجه است؛ نیروگاه‌های تجدیدپذیری که برای صادرات برق به خارج از کشور احداث شده‌اند در صورت درخواست، می‌توانند طبق آئین‌نامه اجرایی ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، برق خود را به ساتبا بفروشند که در این صورت ضروری است تا مجوز صادرات صادره مورد ابطال قرار گیرد.

حسنی عنوان کرد: نرخ پایه قراردادهایی که پیش از این مصوبه مبادله شده‌اند در صورت درخواست سرمایه‌گذار، می‌تواند به ارقام جداول فوق‌الذکر تغییر کند و چنانچه نیروگاه مورد نظر با ظرفیت کامل به بهره‌برداری رسیده باشد شروع اعمال نرخ پایه جدید و زمان مبنای فرمول تعدیل، از تاریخ مبادله الحاقیه برقرار خواهد بود. همچنین برای نیروگاه‌هایی که با ظرفیت کامل به بهره‌برداری نرسیده‌اند، زمان مبنای فرمول تعدیل از تاریخ شروع بهره‌برداری با ظرفیت کامل خواهد بود

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار