رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینكه صید غیرمجاز تهدیدی جدی برای ذخایر شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس است، گفت: این امر موجب برهم خوردن اكوسیستم و شرایط زیستی شاه میگو می شود.
کد خبر: ۸۱۰۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳ 31 December 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، با توجه به جایگاه و اهمیت فعالیت های آبزی پروری در تامین غذای سالم و مورد نیاز آحاد جامعه و به منظور تببین سیاست ها و برنامه های سازمان در زیر بخش شیلات و آبزیان و همچنین بررسی وضعیت و راهکارهای حفظ ذخائر گونه نادر و انحصاری شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس، جلسه ای با حضور رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی، رییس مرکز تحقیقات ارتمیای کشور، رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه در محل دفتر ریاست سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی برگزار شد.
رسول جلیلی در این جلسه بر ضرورت تدوین و اجرای طرح جامع تکثیر، پرورش و ارزیابی ذخائر شاه میگوی دراز آب شیرین سد ارس به عنوان مهمترین محصول صادراتی شیلاتی استان تاکید کرد.
جلیلی با بیان اینکه استان قابليت هاي بالقوه فراواني در زمينه رشد و توسعه آبزي پروري دارد، ادامه داد : امکان سنجی تولید، فراوری و توسعه پرورش آرتمیا درحاشیه دریاچه ارومیه نیز باید بررسی و مطالعه شود.
ناصر آق رییس پژوهشکده آرتمیا و آبزی پروری دانشگاه ارومیه نیز در این جلسه اظهار کرد: توسعه پرورش شاه میگو در استان به عنوان مهمترین پتاتسیل ارزآور اقتصادی در بخش شیلات ضروری است و در این راستا باید سالانه ذخائر و جمعیت شاه میگو در سد ارس باید حفظ و ارزیابی شود.
وی خاطر نشان کرد: دریاچه ارومیه یکی از منابع اصلی آرتمیا در منطقه و حتی جهان به شمار می رود و قیمت هر کیلوگرم سیست آرتمیا در بازارهای جهانی با توجه به کیفیت آن حدود ۶۰تا ۲۵۰ دلار است.
رییس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور نیز با هشدار به خطر انقراض شاه میگوی سد ارس گفت: زنگ خطر انقراض این آبزی از سال ۹۳ به صدا در آمده و در صورت بی توجهی باید شاهد از بین رفتن این گونه ارزشمند در سد ارس باشیم.
علی نکویی فرد با بیان اینکه تحقیقات در زمینه بهبود شرایط زیستی شاه میگوی سد ارس در این مرکز ادامه دارد و نقش تولید این محصول استراتژیک در اشتغال زایی و تولید پایدار در منطقه انکار ناپذیر است، افزود : در نظر داریم در کنار شرایط بهبود شرایط زیستی در دریاچه پشت سد ارس در استخرها و منابع آبی مستعد نیز اقدام به پرورش شاه میگو کنیم.
محمد باقرقریشی مدیر شیلات و آبزیان استان نیز در این جلسه با اشاره به ذخایر مهمترین آبزی دریاچه پشت سد ارس، افزود: در سالهای گذشته به طور میانگین بین ۶۰ تا ۲۷۰ تن شاه میگو از منابع سد ارس صید می شد که در طی دو سال اخیر ذخائر این ابزی ارزشمند در خطر انقراض قرار گفته است.
وی بیان اینکه از سال ۹۳ تاکنون با ورود و افزایش تردد صیادان غیرمجاز به سد ارس عملاً تولید و پرورش شاه میگو دچار مشکل اساسی شده است،عنوان کرد: صید بی رویه و غیرمجاز شاه میگو در کنار سایر آبزیان در این منطقه موجب بروز بحران اساسی در زمینه ذخایر شاه میگوی سد ارس شده است.
قریشی با اشاره به اهمیت تولید و احیای مجدد ارتمیای دریاچه ارومیه نیز گفت : مدیریت شیلات استان در سال‌های اخیر پرورش آرتمیا در استخرهای خاکی دشت فسندوز میاندوآب را با هدف بازسازی ذخایر آرتمیای دریاچه ارومیه در دستور کار خود قرار داده است که امیدواریم با کمک مسولان ذیربط گام مهمی در جهت احیای مجدد این آبزی ارزشمند در استان برداشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار