رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شاهین‌دژ گفت: زنبورداران این شهرستان امسال ۷۰۰ تن عسل برداشت کرده‌اند که این مقدار در مقایسه با پارسال ۵۰ تن افزایش داشته است.
کد خبر: ۷۹۸۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۱ 18 November 2019

یونس معروف‌زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این میزان عسل در مجموع از ۴۲ هزار کندوی بومی و مدرن این شهرستان برداشت و روانه بازار مصرف شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته نیز ۶۵۰ تُن عسل از زنبورستان‌های شاهین‌دژ برداشت شده بود، اضافه کرد: براساس سرشماری‌های انجام شده در سال جاری از مجموع کندوهای این شهرستان در حال حاضر ۴۰ هزار کلنی مدرن و ۲ هزار کلنی بومی یا سنتی در این شهرستان وجود دارد.

وی افزود: در این سرشماری میانگین برداشت عسل از هر کندوی مدرن در این شهرستان ۶ کیلوگرم و از کندوی سنتی ۴ کیلوگرم ثبت شد که در مقایسه با سال قبل افزایش قابل قبولی داشته است.

رییس اداره تولیدات دامی جهاد کشاورزی شاهین‌دژ گفت: امسال ۲۵۰ تٌن شکر یارانه‌ای با هدف حمایت و رونق این صنعت با قیمت مصوب ۳۲ هزار ریال برای هر کیلوگرم بین اعضای زنبورداران این شهرستان توزیع شده است.

معروف‌زاده افزود: مهارت زنبورداران در پرورش و تغذیه مناسب زنبور، مساعد بودن شرایط آب و هوایی، وضعیت مطلوب مراتع و کوچ به موقع به مناطق جنوب کشور از جمله عوامل افزایش میزان تولید عسل در این شهرستان است.

وی عنوان کرد: برخلاف بسیاری از مواد غذایی سالم، سرانه مصرف عسل در ایران در شرایط مطلوبی است و امیدواریم این ماده غذایی نقش بیشتری را در سفره‌های خانوارها ایفا کند.

این شهرستان در مجموع دارای ۹۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی و مابقی هم به صورت دیم کشت می‌شود.

شاهین‌دژ رتبه هفتم تولید عسل آذربایجان‌غربی را در اختیار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار