امام جمعه خوی گفت :  یکی از معضلات اساسی جوامع بشری جدایی از ادیان الهی و آموزه های انبیاء و حاکمیت انسانهای فاسد و منحرف بر بشر است .
کد خبر: ۷۹۷۵۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۲ 15 November 2019

 

 

به گزارش خبرنگار تابناک آذربایجان غربی از خوی حجت الاسلام سید رضی شکوری امام جمعه خوی در خطبه های عبادی ، سیاسی نمازجمعه این هفته ، بعداز توصیه نمازگزاران به رعایت کردن تقوای الهی ، با اشاره به مناسبتهای هفته فرخنده میلاد پیامبر بزرگوار و حضرت موسی بن جعفر ،روز اخلاق و مهرورزی ،آغاز هفته کتاب و سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۵۸ را از جمله مناسبتهای هفته برشمرد 

وی در ادامه به مناسبت میلاد پیامبر بزرگوار اسلام با پرداختن به بیان ویژگی های پیامبران گفت :  یکی از معضلات اساسی جوامع بشری جدایی از ادیان الهی و آموزه های انبیاء و حاکمیت انسانهای منحرف و فاسد بر بشر است . 

وی در ادامه بخشی از ویژگی ها و خصوصیات پیامبران الهی را به عنوان رهبران واقعی بشر از دیدگاه قرآن یاد آوری کرد و با استناد به ؛آیاتی از قرآن : صداقت در گفتار ،تعهد به وعده ها ،امانت داری ، نترسیدن از غیر خدا و حسن خلق و محبت را از جمله ویژگی های برجسته پیامبران الهی برشمرد .

 

اظهار بیزاری و مبارزه با دشمنان از ویژگی های حزب الله در قرآن است .

شکوری در بخش دیگری از خطبه اول اظهار داشت :  در بخشی از روایات انسانهای متقی تحت عنوان حزب الله معرفی شده اند . بطوریکه امیرمؤمنان علی (ع) می فرماید :  آیا خوش داری که از حزب پیروز خدا باشی؟از خداوند سبحان پروا داشته باش و در همه کارهایت خوب عمل کن  زیرا خداوند با تقوا پیشگان و نیکوکاران است

خطیب در ادامه گفت : در آیات متعدد قرآن ویژگی هایی برای حزب الله بیان شده است از قبیل : ایمان داشتن به خداوند ، ایمان به رسولخدا(ص) ، ایمان به امامت ائمه(ع) ، 

ایمان به سرای آخرت ، بیزاری از دشمنان خدا و مبارزه با آنان .

 

قطع رابطه با افراد منحرف از مقدمات تهذیب نفس است

خطیب نماز جمعه در قسمتی از سخنان خود بحثی را تحت عنوان مقدمات تزکیه نفس مطرح کرد و گفت : یکی از ارزشـهای اخـلاقی تزکیه نفس می باشـد که بیـش از ۲۰ بار بصورتهای گوناگون در قرآن آمده است .

 

وی در ادامه با اشاره به روش های تهذیب نفس اظهار داشت : دوری جستن از افراد آلوده و دوری از هم نشینی با افراد شرور و منحرف یکی از مقدمات تهذیب نفس است و در این زمینه قرآن از زبان افراد فریب خورده در روز قیامت و هنگام مـحاسـبه اعمال چنـین نقـل مـی کنـد :اي واي بر من! كاش فلان (شخص گمراه) را دوست خود انتخاب نكرده بودم! او مرا از ياد حق گمراه ساخت . و امیرمؤمنان(ع) می فرماید: از همنشینی با انسان بد اجتناب کن چرا که او دوست خود را به هلاکت می اندازد و همنشین خود را تباه می سازد و همنشینی با انسانهای بد موجب بدبینی به نیکوکاران می شود

 

ریشه ها و علل عدم قیام به شمشیر امام صادق(ع)

حجت الاسلام شکوری در پایان سخنان خود به مناسبت میلاد حضرت امام صادق(ع) اظهار داشت : امام صادق(ع) بعد از شهادت پدر بزرگوارشان امام محمد باقر(ع) ۳۴ سال امامت کردند یعنی از سال ۱۱۴ ق الی ۱۴۸ ق و در این مدت با پنج نفر از حکام جور بنی امیه و دو نفر از حاکمان ستمگر بنی عباس هم عصر بودند .

 

وی درادامه گفت : سوال این است که چرا امام فقط به فعالیتهای فرهنگی و علمی پرداختند و قیام نفرمودند .

وی در پاسخ این پرسش اظهار داشت :  امام صادق در برابر این درخواست ها پاسخ هایی ارائه فرمودند که از مجموع آنها چنین بدست می آید :  عدم آمادگی افکار عمومی جامعه ، پایین بودن سطح گرایش به اهل بیت در آن عصر ، آلودگی بعضی از پیشنهاد کنندگان و یا ساده لوحی بعضی از آنان و همچنین دنبال اغراض و اهداف غیر الهی بودن تعدادی از پیشنهاد کنندگان را علل عدم قیام خود برشمردند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار