مدیر دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه ارومیه از تحصیل ۱۵۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه خبر داد و گفت: از این تعداد ۱۱۶ نفر در مقطع ارشد، ۲۳ نفر در مقطع دکتری تخصصی و ۱۱ نفر در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
کد خبر: ۷۹۶۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸ 12 November 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی دکتر جواد غلامی با اشاره به جذب ۱۰۰ دانشجوی خارجی در نیم سال اول سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در دانشگاه ارومیه، افزود: حدود ۸۰ درصد دانشجویان خارجی دانشگاه ارومیه در مقطع ارشد، ۱۵ درصد در مقطع دکتری و پنج درصد در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه حدود ۸۰ درصد دانشجویان خارجی را آقایان و ۲۰ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: با توجه به وجود اشتراکات فرهنگی و تاریخی و همچنین نزدیکی مسافت، بیشتر دانشجویان خارجی این دانشگاه از عراق و تعداد کمی نیز از کشورهای ترکیه و افغانستان هستند.
مدیر دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه ارومیه ادامه داد: البته دانشگاه ارومیه از ادامه تحصیل دانشجویان دیگر کشورها به ویژه از کشورهای آذربایجان، تاجیکستان، ترکمنستان، پاکستان، سوریه، لبنان، کویت و دیگر کشورهای منطقه استقبال می‌کند و درصدد هستیم که با معرفی بهتر قابلیت‌های دانشگاه ارومیه در این مناطق، در آینده از این کشورها نیز جذب دانشجو داشته باشیم.

افزایش چشمگیر پذیرش دانشجویان خارجی از سال گذشته
دکتر جواد غلامی اولین پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه ارومیه را مربوط به ۱۲ سال پیش دانست و گفت: در سال‌های اولیه تعداد کمی دانشجوی خارجی را پذیرش کردیم اما به صورت منظم و منسجم از سال گذشته تعداد این دانشجویان افزایش چشمگیری یافته است؛ به گونه‌ای که در ترم تحصیلی گذشته کلاس‌های مجزایی را برای آنان در پردیس شهر دانشگاه ارومیه تشکیل دادیم. 

دکتر جواد غلامی مدیر دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه ارومیه 

وی افزود: امسال برای اولین‌بار دانشجویان خارجی دانشگاه ارومیه در سطحی گسترده در کلاس‌های مشترک با دانشجویان ایرانی در محل دانشکده‌ها مشغول به کسب علم و دانش هستند؛ هرچند در شرایطی که تعداد دانشجویان در یک رشته و گرایش زیاد باشد ممکن است برای آنان کلاس مجزا هم تشکیل دهیم.
وی ادامه داد: نظر به استقبال زیاد دانشجویان خارجی برای شروع تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸، مقرر شد در صورت به حد نصاب رسیدن متقاضیان پذیرش شده جدید در مقاطع تحصیلات تکمیلی مطابق مقررات معاونت آموزشی دانشگاه و موافقت گروه‌های درسی مربوطه، ثبت‌نام برای تشکیل دوره‌های مختص دانشجویان خارجی در نیمسال دوم هم صورت پذیرد؛ البته سیاست کلی ما تحصیل همراه و همزمان دانشجویان خارجی با دانشجویان ایرانی جهت ایجاد پیوندهای علمی، تحقیقی و فرهنگی سازنده بین آنان است.
وی رشته‌های حقوق، حسابداری، اقتصاد، مدیریت بازرگانی، ریاضیات و کامپیوتر را جزو رشته‌های پرمتقاضی در میان دانشجویان خارجی عنوان کرد و گفت: ما سعی می‌کنیم که امکانات آموزشی، رفاهی، اقامتی، ورزشی و حمایتی شایسته‌ای را برای دانشجویان خارجی فراهم کنیم و ضمن اذعان به وجود نواقص و کاستی‌ها در برخی حوزه‌ها، خود را به ارتقای سطح این نوع خدمات متعهد می‌دانیم. 
اساتید وقت بیشتری را برای دانشجویان خارجی صرف کنند
مدیر دفتر روابط بین‌الملل دانشگاه ارومیه گفت: از اساتید و پرسنل اداری دانشگاه انتظار داریم که با صبر و شکیبایی، وقت مشاوره و راهنمایی بیشتری را به این دانشجویان اختصاص دهند و در رفع مشکلات و نگرانی‌های درسی، زبان، فرهنگی، معیشتی و غیره آنان بیشتر اهتمام ورزند.
دکتر غلامی در مورد نحوه ثبت‌نام دانشجویان خارجی نیز اعلام کرد: شرایط و نحوه ثبت‌نام این دانشجویان بر روی وب سایت این دانشگاه قرار داده شده است اما به طور کلی ثبت‌نام دانشجوی خارجی در دانشگاه‌های ایران از طریق سامانه کشوری http://portal.saorg.ir انجام می‌شود که پس از ثبت نام در این سایت، پرونده افرادی که متقاضی تحصیل در دانشگاه ارومیه هستند، به این دانشگاه جهت بررسی و اعلام‌نظر ارجاع داده می‌شود و کارشناسان ما پس از بررسی‌های اولیه پرونده دانشجو را به گروه علمی مربوطه ارسال می‌کنند. 
وی بیان کرد: پس از احراز شرایط علمی و اخذ تاییدیه از گروه مربوطه، دانشجو به صورت مقدماتی پذیرش می‌شود و پس از شرکت در آزمون بسندگی زبان فارسی و در نهایت اخذ نمره قابل قبول در این آزمون، متقاضی به صورت نهایی مورد پذیرش قرار می‌گیرد. 
وی اضافه کرد: اگر متقاضی نمره قابل قبول در آزمون بسندگی زبان فارسی کسب نکند، با توجه به سطح نمره کسب شده ملزم به گذراندن دوره تقویت زبان فارسی به صورت همزمان با تحصیل در رشته تحصیلی یا به صورت پیش‌نیاز قبل از شروع تحصیل در رشته مورد تقاضاست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار