دستگاه سنجنده تبخیر و تعرق واقعی محصولات در ایستگاه هواشناسی دانشگاه ارومیه راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۷۹۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۹ 08 November 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی این دستگاه به همت مدیر پایش طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه، دکتر حسین رضایی و پژوهشکده مطالعات دریاچه ارومیه و با حضور کارشناسان فائو و ستاد احیای دریاچه ارومیه و نیز نمایندگان جهاد کشاورزی، سازمان آب و هواشناسی استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و کردستان در ایستگاه هواشناسی دانشگاه ارومیه نصب شد.

دستگاه سنجنده تبخیر و تعرق از نوع CORDOVA-ET و ساخت کشور اسپانیا بوده که اولین دستگاه سنجنده تبخیر و تعرق واقعی محصولات در سطح کشور است که بر اساس بیلان انرژی و سنجش از دور، تبخیر و تعرق واقعی را اندازه‌گیری می‌کند.

نصب این دستگاه جهت تعیین نیاز دقیق آبیاری محصولات و افزایش بهره‌وری و راندمان آبیاری، اهمیت زیادی دارد.

علاوه بر این دانشگاه ارومیه پیش‌تر از این نیز در زمینه کارهای تحقیقاتی کشاورزی و هواشناسی، اقدام به راه‌اندازی دومین ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی استان آذربایجان غربی از سه سال گذشته کرده که طی این مدت به موفقیت‌هایی نیز دست یافته است.

راه‌اندازی این ایستگاه جهت بهبود خلاهای آماری مربوط به پدیده‌های طبیعی، انجام دیدبانی‌های جوی و رشد و نمو محصولات (فنولوژی و بیومتری)، تعیین میزان رطوبت در اعماق مختلف خاک، تعیین وضعیت عمق خاک، تعیین شدت یخبندان خاک، تهیه بولتن‌های محصولات، تأمین اطلاعات هواشناسی کشاورزی محصولات منطقه و تعیین محصولات مطابق اقلیم از جمله سیب و هلو در آذربایجان غربی صورت گرفته است.

داده‌های ثبت شده ایستگاه تحقیقات هواشناسی کشاورزی به صورت کدهای بین‌المللی رمزگذاری و برای ایستگاه‌های هواشناسی واشنگتن و روسیه و ملبورن آنلاین نمایش داده می‌شود و در تهیه نقشه‌های هواشناسی بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عباسعلی‌نژاد، کارشناس هواشناسی مستقر در این ایستگاه اظهار کرد: ایستگاه هواشناسی دانشگاه ارومیه سال ۹۵ به همت مدیریت وقت هواشناسی و دانشگاه ارومیه با اهدای ساختمانی از طرف دانشگاه در محل دانشکده کشاورزی به بهره برداری رسید.

وی افزود: اداره هواشناسی در ادامه کار با توجه به نگرش مثبت دانشگاه نسبت به این ایستگاه و با استقبال از این موضوع، در مدت زمان کوتاهی موفق به راه‌اندازی ایستگاه خودکار شد.

عباسعلی‌نژاد با بیان اینکه خوشبختانه در آستانه سومین سال تاسیس توانسته‌ایم برای چندمین سال متوالی رتبه برتری کشوری را کسب کنیم، گفت: علاوه بر این، هم پای اقتصاد مقاومتی توانستیم ایستگاه را بر طبق نیاز دانشگاه و با تکنولوژی روز دنیا جهت پرورش دانش پژوهان در بکاربست مقالات، پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها تجهیز کنیم.

وی ادامه داد: این مجموعه علاوه بر وظایف روزمره هواشناسی که شامل تهیه آمار هواشناسی در زمان مشخص، تهیه بولتن‌های کشاورزی برحسب نیازهای هواشناسی و انجام تحقیقات کشاورزی است، پذیرای اساتید، دانشجویان و دانش آموزان پایه‌ها و گرایش‌های مختلف و مرتبط نیز هست.

عباسعلی‌نژاد خاطرنشان کرد: این ایستگاه همچنین می‌تواند خدماتی از قبیل آموزش و همچنین در اختیار گذاشتن پارامترهای اندازه‌گیری شده را در بازه‌های یک دقیقه تا یک روز در اختیار دانش‌پژوهان قرار دهد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار