کد خبر: ۷۸۶۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۵ 09 October 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
اعتراض عجیب میلیاردر‌های خسیس به حذف یارانه شان!

سخنگوی ستاد تبصره ۱۴ قانون بودجه جزئیات جالبی را از پس‌لرزه‌های حذف یارانه ثروتمندان تشریح کرد؛ فردی در یکی از پاساژ‌های تهران بالای ۲۰ میلیارد تومان تراکنش سالیانه و حدود ماهی ۲۰۰ میلیون تومان تراکنش داشت که نسبت به حذف یارانه خود اعتراض کرده بود.مدیر دولتی وجود داشت که حقوق بالای ۱۵ میلیون تومان داشت و ۳ خودرو و ۲ خانه به نامش ثبت شده بود. خود ایشان اذعان کرد سال گذشته یک میلیارد تومان گردش مالی داشته و ماهیانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون خرید کرده است. اعلام کردیم که در صورت اعتراض هم شما حذف خواهید شد؛ اما باز هم مطرح کردند که من اعتراض خواهم کرد!اگر خانواده‌ای درمناطق شمالی تهران، مستأجر باشد و مثلاً ماهانه چند میلیون تومان اجاره بدهد، چون دال بر توان مالی بالای این خانوار است، یارانه آن خانواده حذف می‌شود.در بررسی وسع مالی خانوار، وضعیت تمامی اعضای خانوار بررسی خواهد شد. فردی وجود داشت خودش ۷ میلیون و خانمش ۴ میلیون و بچه‌ها هر کدام ۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. از نظر سیستم مجموع درآمد این خانوار بالاتر از میزان استحقاق برای دریافت یارانه است./ جام جم
 
زندگی بیش از ۴ هزار کودک زباله گرد در تهران

آمار غیررسمی از حضور چهار هزار و ۷۰۰ کودک زباله گرد خبر می‌دهد که ۴۰ درصد آنان تنها نان آور خانه هستند و بین ۱۰ تا ۱۵ سال سن دارند. در بررسی‌های غیررسمی سال ۹۷ گردش مالی پسماند خشک شهر تهران ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که سهم شهرداری ۳۰ درصد و سهم جمع آوری غیررسمی ۷۰ درصد را شامل می‌شد. / تسنیم
 
طعنه صادق خرازی به اصلاح‌طلبان

صادق خرازی دبیرکل حزب ندای ایرانیان در نشست این حزب ندای ایرانیان گفت: جریاناتی در اصلاحات هستند که نمی‌خواهند بپذیرند دنیا عوض شده و اصلاحات خودش نیاز به اصلاحات دارد. اصلاحاتی که اصلاحات برای خود قائل نباشد بحران هویتی خواهد داشت. به گفته دبیرکل حزب ندا، اگر واقع بینانه در بستر نگاه اصلاح طلبانه خود عمل می‌کردیم امروز مالامال از تناقض نبودیم. وی معتقد است: بحران اصلی که در سال ۸۴ داشتیم شکست اصلی از جانب خودمان بود مگر می‌توان در یک هفته ۷۰ درصد مردم ایران به یک جریان فکری رای بدهند و هفته بعد به یک جریان دیگری رای بدهند؟ خرازی به انتخابات سال ۹۲ نیز اشاره و با بیان اینکه آقای روحانی در سیاست همیشه وسط لحاف بود، تصریح کرد: آقای روحانی حاضر نبودند کوچکترین وقعی برای اصلاحات بگذارند.
 
کنایه توئیتری عطاءالله مهاجرانی به ترامپ

عطاءالله مهاجرانی در توییتی نسبت به اظهارات اخیر ترامپ درباره " عقلانیت عظیم و دست نیافتنی خود" واکنش نشان داد. سید عطاءالله مهاجرانی در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: ترامپ از " عقلانیت عظیم و دست نیافتنی خود" تقدیر کرد! انصافا گزارش روان شناسان و پزشکان دانشگاه جان هاپکینز مبنی بر روانپریشی ترامپ درست است. احوالش خوب نیست.
 
باهنر: شبانه‌روز ۵.۵ میلیون بشکه نفت و گاز آتش می‌زنیم

باهنر با تاکید بر اینکه شبانه‌روز ۵.۵ میلیون بشکه نفت و گاز آتش می‌زنیم، گفت: چطور مسئولین از این شرایط دلواپس نمی‌شود و ازغصه خوابشان نمی‌برد کاش این ۵.۵ میلیون بشکه که آتش زده می‌شود تبدیل به رفاه، توسعه و تولید کالا‌های مورد نیاز می‌شد. مشاور رئیس مجلس با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید نفت گفت: زمانی که چاه‌های نفتی‌مان جوان بودند برای تولید هر بشکه نفت به دلار خرج می‌شد امروز با بالا رفتن سن چاه‌های نفت این رقم به هشت دلار در هر بشکه رسیده و پیش بینی می‌کنیم با برداشت هیدرکربنی متداول هزینه هر بشکه به ۲۰ دلار برسد و ناچاریم برای تولید هر بشکه ۱۲ دلار بیشتر خرج کنیم. وی اظهار داشت: چرا برای تولید نفت و انجام این هزینه‌ها از نیرو‌های جوان استفاده نکنیم تا به پیشرانی سایر بخش‌ها کمک کند به طور قطع این ارقام می‌تواند در آمد سرانه کشور و سطح علم و تکنولوژی را متحول سازد. باهنر با بیان اینکه ذخائر نفتی امروز به ۷۵۰ میلیارد بشکه می‌رسد گفت: اگر استحصال یک درصد از این میزان ذخایر نفتی را افزایش دهیم به ۷.۵ میلیارد بشکه نفت بیشتر دسترسی پیدا می‌کنیم و این اقدام می‌تواند اقتصاد ایران را متحول کند.
 
اقدام وزیر احمدی نژاد خبرساز شد

به تازگی حضور وزیر اسبق امور خارجه در همایش فصلی خانه احزاب، گمانی‌زنی‌ها درباره بازگشت او به سیاست را قوت بخشیده است.چند روز پیش همایش فصلی خانه احزاب ایران با محوریت نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی با حضور شخصیت‌های سیاسی و سران احزاب مختلف کشور، در محل وزارت کشور برگزار شد. در این مراسم که در دو پنل برگزار شد، دبیرکل‌های احزاب و شخصیت‌های مطرح سیاسی کشور، به بیان نظرات خود درخصوص نقش احزاب در انتخابات مجلس شورای اسلامی پرداختند. شخصیت‌های زیادی از جناح‌های سیاسی مختلف کشور در این برنامه حضور داشتند که هر کدام برای حمایت از حزب خود در این حزب حضور پیدا کرده بودند. اما چیزی که در میان مهمانان برنامه بیشتر به چشم می‌خورد، حضور منوچهر متکی، وزیر اسبق امور خارجه کشورمان در این همایش بود.
 
لیست ۱۰۰ نفره آقازاده‌های بورسی در دست آقای نماینده

محمود صادقی گفت: سوال ما این است چرا وزارت علوم اعلام نمی‌کند چه تعداد از بورسیه‌ها از مقامات و منتسبان به مقامات بوده و چرا این وزارتخانه جسارت و شجاعت لازم برای پاسخ به این سوال را ندارد. بنده لیست ۱۰۰ نفره‌ای از آقازاده‌ها و آقا‌ها را دارم که با رانت بورسیه گرفتند این لیست شامل نماینده مجلس و فرزندان نمایندگان مجلس، امام جمعه، فرمانده انتظامی و وزیر است. کمیته منتخب رسیدگی به پرونده بورسیه‌ها در وزارت علوم با این افراد چطور رفتار کرده است کسی که می‌خواهد از این طریق استاد دانشگاه شود مگر صلاحیت علمی دارد که دانشجو را پرورش دهد؟ این افراد روال غیر شفاف و تبعیض آمیز داشته و می‌خواهند در ادامه در محیط علمی فعالیت کنند؛ بعضا ملاک انتخاب این افراد برای دادن بورسیه داشتن انگیزه انقلابی و اعتقاد به نظام و ارزش‌ها بوده است.

رو شدن حساب‌های اجاره‌ای در اعتراض یارانه‌بگیران

میرزایی-سخنگوی ستاد اجرای تبصره (۱۴) قانون بودجه ۱۳۹۸- گفت:️برخی معترضان بعد از اعلام نتیجه تراکنش بانکی می‌گویند تراکنش انجام شده در حساب بانکی متعلق به شخص دیگری است که کارت و حساب خود را در اختیار وی قرار داده‌اند! حساب‌های اجاره‌ای مدت‌هاست مطرح شده و در دست بررسی قرار دارد، این در حالی است که برخی افراد حساب‌های بانکی خود را در مقابل پرداخت مبلغی به طور ماهانه و یا هر نوع قرارداد دیگری به فرد یا گروهی اجاره می‌دهند. /ایسنا

کاندیداتوری سعید جلیلی در انتخابات مجلس از مشهد قطعی شد؟

حسین امینی، فعالیت سیاسی اصلاح طلب درباره تصمیم جلیلی برای نامزدی در انتخابات مجلس از مشهد گفت: صحبت هایش مطرح است. شاید چاره‌ای غیر از این تصمیم ندارد، چون آقای جلیلی در تهران فاقد جایگاه است و در مشهد بیشتر از شهر‌های دیگر جایگاه دارد. البته فضای عمومی را از الان نمی‌توان پیش بینی کرد، اما قدر مسلم جبهه پایداری از ایشان حمایت خواهد کرد. /نامه نیوز

به بهزاد نبوی می‌گفتند کپونیسم

محمد سلامتی، دبیر کل سازمان مجاهدین انقلاب گفت: اجرای کوپنی کردن کالا‌های اساسی بر دوش آقای بهزاد نبوی بود؛ که آن را هم عده‌ای خلاف شرع می‌دانستند و معتقد بودند؛ کپونیسم، یعنی کمونیسم. سر وصدای این مسائل عمدتا متوجه ما بود. اما در واقع، این فقط ما نبودیم که چنین دیدگاهی داشتیم، بلکه طیف وسیعی از روحانیون، مسئولین و دست اندرکاران همین دیدگاه را داشتند. بعد از این که من در مجلس سوم رأی آوردم، آقای خزعلی بالای منبر رفت و گفت: یک نفر مثل آقای سلامتی که کمونیست است، رأی آورده که وارد مجلس شود و معلوم نیست که در مجلس می‌خواهد چه کار کند.

اینجا مجلس است یا میتینگ انتخاباتی؟

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در یادداشتی نوشت: کافی است به حواشی اخیر درباره مجلس نگاهی بیاندازیم تا ببینیم تخریب و تخطئه مجلس یکی از اتفاقاتی بوده که این روز‌ها بسیار مشاهده شد که نمی‌توان بی‌تفاوت از کنار آن عبور کرد. در این راستا باید گفت: بخشی از هجمه‌هایی که صورت می‌گیرد ناشی از عملکرد خود نمایندگان مجلس است. آن‌ها می‌توانند راحت‌تر با هم صحبت کنند همانطور که در دو سال و نیم اول مجلس این اتفاق افتاد و نمایندگان به خوبی با یکدیگر صحبت کردند. برخی افراد که از این ادبیات تند در مجلس استفاده می‌کنند رفتارشان به گونه‌ای است که گویا دقایقی پیش، از یک میتینگ انتخاباتی آمده‌اند و بعد همان نظرات را وارد مجلس می‌کنند.
 

آیت الله یزدی: رهبر معظم انقلاب از هدایای الهی بوده و هستند
آیت‌الله محمد یزدی در دیدار جمعی از مسئولان مرکز علمی، تربیتی امام خمینی(ره) شهرک مهدیه حوزه علمیه قم در خصوص نقش بی‌بدیل ولی‌فقیه و رهبری در نظام اسلامی تصریح کرد: تقریبا از نظر ما این بحث جای هیچ تردیدی ندارد که مسلمانان نیازمند به یک رهبر آگاه، مطلع، مدیر، مدبر و آشنا به مسائل جهانی هستند و خوشبختانه امام راحل و در حال حاضر رهبر معظم انقلاب از هدایای الهی بوده و هستند که در طول چهل سال اخیر، این نظام مقدس را رهبری کردند و از مخاطرات و فراز و نشیب‌های مختلف به‌راحتی گذراندند. وی با تأکید بر اینکه ولایت‌فقیه امری مقید و در چارچوب مرزهای کشور نیست افزود: ولی‌فقیه، ولی‌ای هست که مرز جغرافیایی محدودش نمی‌کند. یعنی فقط ولی و رهبر مسلمانان داخل کشور محسوب نمی‌شود بلکه او شرعا حاکم بر مسلمانان جهان است. به‌عبارت‌دیگر هرکجا که مسلمانان هستند حاکمیت فقیه هم هست.

پلیس: با کشف حجاب در مجتمع‌های آپارتمانی مقابله می کنیم
سردار عباسعلی محمدیان ، فرمانده انتظامی استان البرز اعلام کرد: مقابله با کشف حجاب در مجتمع‌های آپارتمانی این استان در دستور کار است. او افزود: در این بخش از ساکنان خود مجتمع‌ها می خواهیم که خودشان در جایگاه امر به معروف و نهی از منکر و هم در جایگاه قانونی همکاری کنند. وی با اشاره به طرح پلیس برای برخورد با کشف حجاب در خودروها اظهار داشت: ریشه برخوردها در مورد مقابله با کشف حجاب قانونی است و نیروی انتظامی نیز باید به این وظایف قانونی عمل کند.

 

عذرخواهی ظریف و همسرش از بانوان تهرانی
سخنگوی وزارت خارجه در پی تعطیلی یکی از پارک‌های تهران به خاطر حضور همسران دیپلمات‌ها گفت: دکتر ظریف از این اقدام بی‌خبر بوده و پس از اطلاع به شدت با آن مخالف کرده و دستور داده است که از این به بعد چنین اقدامات ناموجهی که حقوق شهروندان را خدشه دار می‌کند، تکرار نشود. سید عباس موسوی با اشاره به خبر منتشره در باره بستن یکی از پارک‌های تهران برای حضور همسر وزیر امور خارجه اظهار کرد: موضوع را پیگیری کردم. همسر آقای دکتر ظریف رئیس انجمن زنان دیپلمات است که مراسمی را با حضور همسران ۳۸ سفیر و دیپلمات خارجی در بوستان مذکور برنامه‌ریزی کرده و شهرداری منطقه از روی محبت پارک را در طول برگزاری آن برنامه تعطیل کرد. وی افزود: دکتر ظریف از این اقدام بی‌خبر بوده و پس از اطلاع به شدت با آن مخالف کرده است و دستور داده که از این به بعد چنین اقدامات ناموجهی که حقوق شهروندان را خدشه دار می‌کند تکرار نشود. سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: «دکتر ظریف و همسرشان از تمامی شهروندان و بانوان محترم تهرانی پوزش می‌خواهند.» یکی از خبرگزاری ها در خبری اعلام کرده بود که بوستان بهشت مادران به دلیل حضور همسر آقای ظریف و به دستور شهردار منطقه ۳ تعطیل شده است.

صادقی: ۱۰۰ آقازاده‌ و آقا بورسیه تحصیلی گرفته اند
یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که ۱۰۰ آقازاده و آقا با رانت از بورس تحصیلی برخوردار شده‌اند، گفت: رئیس قوه قضاییه با فسادعلمی در دانشگاه‌ها برخورد کند که زمینه ساز فسادهای دیگر است. محمود صادقی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه در توضیح سوالش از وزیر علوم درباره صدور احکام بورسیه تحصیلی گفت: بیش از سه سال از طرح این سوال می گذرد اما هنوز تبعات آثار زیان بار مربوط به استفاده از بورسیه‌ها گریبانگیر آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور است. این که امروز نمایندگان در لایحه مالیات بر ارزش افزوده ماده ۲۴ را درباره ایجاد زمینه جهت استخدام‌های خارج از روال عادی و قانونی حذف کردند بدان معنا است که مجلس با تبعیض و رانت مخالف است. وی با اشاره به مصوبه سال ۶۴ درباره اعزام دانشجو به خارج از کشور گفت: طبق این مصوبه اعزام دانشجو به خارج از کشور برای ادامه تحصیل منوط به شرکت در آزمون سراسری اعزام بود که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شد با این روال هر کسی حق برابر برای شرکت در رقابت علمی را داشت تا از امتیاز بورسیه برخوردار شود درباره مربیان هم باید حداقل سه سال سابقه خدمت داشته و حدنصاب امتیاز جدول ارتقا را کسب کرده و شرایط فعلی هم وجود داشت. صادقی یادآور شد: متاسفانه در دولت گذشته در سال ۸۵ روال قانونی اعزام به هم خورد، مطابق تصمیم شورای مرکزی بورس تصمیم به عدم برگزاری آزمون گرفته شد و داوطلبان را خودشان انتخاب می‌کردند روال این بود که از بین دانشجویان نمونه در رشته‌های خاص افراد انتخاب شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار