رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: بیش از ۶۰ هزار قطعه فلامینگو در سواحل و پارک ملی دریاچه ارومیه زیست می کنند.
کد خبر: ۷۸۵۵۶۴
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۷ 05 October 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی امید یوسفی   با اشاره به آخرین وضعیت فلامینگوها در دریاچه ارومیه با بیان اینکه در چند سال اخیر با توجه به افزایش بارش‌ها و شروع روند احیای دریاچه ارومیه تعداد این پرندگان در این دریاچه به تدریج در حال افزایش است افزود : براساس سرشماری انجام شده طی سال گذشته تعداد فلامینگوها در تالابهای اقماری دریاچه ارومیه از 35 هزار به 50 هزار فلامینگو افزایش یافت که با توجه به شرایط مساعد آبی تالابهای اطراف این تعداد امسال به 60 هزار قطعه افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه فلامینگوها تا زمانی که شرایط اقلیمی (آب و هوایی) فراهم باشد، در تالاب‌ها و سواحل دریاچه ارومیه ماندگار خواهند بود و در صورت بروز سرما و یخبندان به عرض‌های جنوبی‌تر مهاجرت می‌کنند افزود: در دهه‌های ۷۰ و ۸۰ جمعیت این گونه در سواحل دریاچه ارومیه به بیش از ۱۲۰ هزار قطعه می‌رسید اما از سال ۱۳۹۴ به دلیل نامساعد بودن شرایط و کاهش شدید آب دریاچه ارومیه تعداد فلامینگوها در این منطقه به کمتر از ۲ هزار قطعه رسیده بود.

رئیس اداره  نظارت بر  امورحیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به زیستگاه این پرنده عظیم الجثه گفت: کلیه تالاب‌های اقماری حاشیه دریاچه ارومیه از جمله اطراف شهرستانهای نقده و مهاباد برای جوجه اوری و زیست این پرندخه مساعد است.

یوسفی با بیان اینکه فلامینگوها به دلیل امن بودن زمین‌های باتلاقی بیشتر در این مکان‌ها تخم‌گذاری می‌کنند، اظهار کرد: غذای این پرنده از آرتمیا و حشرات ریز موجود در آب دریاچه ارومیه است و فلامینگوها به علت آبکش‌بودن شکل منقارشان می‌توانند به راحتی از حشرات ریز موجود در آب تغذیه کنند.

وی با بیان اینکه فلامینگوها از ۹۰ سانتی‌متر تا یک و نیم متر بلندی دارند و به صورت دسته‌جمعی و در دسته‌های چند هزار تایی زندگی و مهاجرت می‌کنند ادامه داد: فلامینگوها در پاییز از عرض‌های جغرافیایی شمالی از جمله سیبری به عرض‌های جنوبی مهاجرت کرده و در مناطق مساعد به زمستان گذرانی اقدام می‌کنند؛ آذربایجان‌غربی و تالاب‌های آن که در کریدور مهاجرتی پرندگان واقع شده، بهترین مکان برای زمستان‌گذرانی این پرندگان است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار