ایرنا- مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی گفت: تراز دریاچه ارومیه با رسیدن به ۱۲۷۱.۳۰ سانتی متر ۱۰۲ سانتی متر نسبت به هم سنجی سال گذشته در این مدت افزایش یافته است، اما نسبت به متوسط دراز مدت ۳۴۸ سانتی متر کاهش دارد.
کد خبر: ۷۸۵۰۲۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴ 03 October 2019

عقیل اقدسی اظهار کرد: وسعت دریاچه ارومیه نیز در تراز کنونی ۲۸۲۱.۵۱ کیلومتر مربع است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۰۹۸.۶ کیلومترمربع افزایش و نسبت به مشابه دراز مدت ۱۷۳۷.۳ کیلومتر مربع کاهش یافته است. 

وی افزود: بیشینه تراز دریاچه ارومیه در سال جاری ۱۲۷۱.۹۴ متر از سطح آب های آزاد ثبت شده است که با توجه به تراز کنونی حدود ۶۵ سانتی متر کاهش تراز نشان می دهد که دلیل اصلی آن کاهش بارندگی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، کاهش جریانات سطحی ورودی و افزایش میزان تبخیر است. 

اقدسی ادامه داد: حجم دریاچه در بالاترین تراز امسال در پنجم خرداد ماه ۵.۳۸ میلیارد مترمکعب بود که از این تا نهم مهر ماه جاری حدود ۱.۹۷ میلیارد مترمکعب کاهش یافت. 

وی با بیان اینکه تابستان امسال در دوره ۱۲۹ روزه، روزانه ۱۵ میلیون متر مکعب آب دریاچه ارومیه بخار شده است، گفت: مجموع آب تبخیر شده این پهنه آبی در فصل گرم سال جاری از کل حجم آب آن در سال گذشته بیشتر بود.

به گزارش ایرنا، تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی، بین یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی جاری، امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه‌ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :