رئیس جمهور در تشریح نشست‌های خود در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: برخی از سران اروپایی که بیانیه‌ای صادر و اتهاماتی را متوجه ایران کرده بودند می‌گفتند نمیدانیم چه کسی به تاسیسات نفتی عربستان حمله کرده است.
کد خبر: ۷۸۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۹ 27 September 2019

 حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران پس از بازگشت از سفر به نیویورک به منظور شرکت در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل و در فرودگاه مهرآباد با بیان اینکه ازدحام سیاسی و دیپلماتیک در مجمع عمومی امسال بشتر از گذشته بود، اظهار داشت: وقتی وارد نیویورک شدیم دو فضای منفی چه در میان دیپلمات‌ها و چه در رسانه‌ها نسبت به ایران وجود داشت که اولین آن فضایی بود که در پی حوادثی که در عربستان رخ داده بود ایجاد شد و به دنبال این بودند که افکار عمومی و سیاسیون را دور این محور اتهامی جمع کنند که این حمله از توان یمنی‌ها و ارتش یمن خارج بوده است.

وی افزود: در این زمینه هیأت ایران بیان روشن و کافی داشت. از برخی سران اوپایی که بیانیه‌ای صادر کرده و به نحوی گفته بودند که ایران نوعی مسئولیت دارد پرسیدم چرا این حرف را می زنید؟ از کجا می‌گویید؟ به آنها محکم گفتم مدرک را برایم بفرستید مدرک و مبنای شما چیست؟

رئیس جمهور ادامه داد: آنها گفتند بررسی‌های کارشناسان حاکی از آن است که یمنی‌ها توانمندی شان کمتر از این عملیات است. گفتم فرض می‌گیریم کمتر است، پس چه کسی انجام داده؟ آنها گفتند نمی دانیم! جهت شمال یا غرب بوده. به آنها گفتم این منطق یا استدلال شده؟ اطلاعات شما نسبت به دشمن یمن زیاد است، اما اینکه یمنی‌ها تا چه اندازه توانمند هستند را اطلاع ندارید.

روحانی با بیان اینکه به آنها گفتم که شما با این تحلیل‌های بی‌منطق باعث آشوب آشوب و شعله ور شدن فتنه و آتش در منطقه می‌شوید، گفت: به آنها اعلام کردم که وقتی به تهران رسیدم مدارک تان را برایم ارسال کنید. این نطق را در سازمان ملل، در مذاکرات دوجانبه و در جلسه با فرهیختگان و اندیشمندان آمریکا و سیاسیون قبلی و مقامات قبلی آمریکا به طور مفصل توضیح دادم و هم در جلسه‌ای با مدیرمسئول رسانه‌ها به ارائه توضیحاتی پرداختم.

وی ادامه داد: به نظرم بسیار مهم بود این توطئه‌ای که توسط آمریکا، عربستان و برخی از کشورهای دیگر طراحی شده بود، کمرنگ شود و با این توضیحات البته کمرنگ شد. برخی از مقامات کشورهای مهم از جمله روسیه و ترکیه به صراحت گفتند این اتهام نادرستی نسبت به ایران است؛ به هرحال موضوع مهمی بود که مجامع بین المللی بدانند.

رئیس جمهور تصریح کرد:‌ موضوع دیگر این بود که آنها بر این تصور بودند که همه مشکلات بر سر لجبازی طرف ایرانی بوده و آمریکا آماده مذاکره است و اصرار به مذاکره دارد. مقامات آمریکایی به سران اروپایی و غیراروپایی گفته بودند که ما آماده برای مذاکره هستیم.

روحانی با بیان اینکه ضروری بود که به طور روشن هم در مصاحبه هم در دیدار با سیاسیون توضیح دهیم که مانع مذاکره آمریکاست، گفت: آن کسی که نمی‌خواهد مسأله حل شود آمریکاست و ایران برای منطق و استدلالش برای مذاکره فرار نمی‌کند و ترسی از مذاکره ندارد.

وی ادامه داد: مسأله سومی که در برخی از ملاقات ها مطرح شده بود، مسأله کاهش تعهدات ایران در برجام بود. برخی می‌گفتند این گام سومی که برداشتید، بسیار مهم است و شما سانتریفیوژهای مدرن را که راه اندازی کردید، به این معنای این است که شما به سمت سلاح هسته‌ای حرکت می کنید. این را در مصاحبه و ملاقات توضیح دادیم کسی که می خواهد به سمت سلاح هسته ای حرکت کند، لااقل نظارت را کم می‌کند و نظارت گسترده را محدود می کند، ما نظارت ها را کاهش ندادیم.

رئیس جمهور در پایان گفت: تعهدی که کاهش دادیم در فعالیت هسته‌ای ماست، اما همه فعالیت هسته‌ای ما زیرنظر آژانس خواهد بود، اینها مسائلی بود که در آنجا شبهه افکنی بود و لازم بود که ما آن را توضیح دهیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما با کشورهای مختلف مسائل دوجانبه داشتیم و حتی در این سفر 15 ملاقات داشتیم، اظهار داشت: هیچ کس و هیچ مقامی ندیدم که خروج آمریکا از برجام را محکوم نکند و یا فشار و تحریم آمریکا را محکوم نکند و همه آنها بدون استثناء می‌گفتند نادرست و غلط است. این برای ما یک موفقیت بزرگی است.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها همیشه یکی از اهدافشان این بود که ایران منزوی باشد. یعنی در ویزاها و فعالیت ها فشار بیاورند تا ایران کمتر ملاقات داشته باشد و کمتر حرف بزند.

رئیس جمهور با بیان اینکه فکر می‌کنم امسال در نیوریوک یکی از پررفت آمدترین و فعال ترین مرکز دیپلماسی محل اقامت هیأت ایرانی بود، گفت: محل هتل محل اقامت ما آنقدر رفت و آمد سیاسی بود که لحظه ای نبود که رئیس جمهوری در تردد نباشد و گاهی در یک ترافیکی چند مقام همه باهم ناچار می شدیم، دقایقی حرف بزنیم.

روحانی ادامه داد: به نظرم آمریکا در این جهت کاملا ناموفق بود. جایگاه ایران کاملا در این اجلاس و رفت و آمدها کاملا مشخص بود و تقریبا همه مقامات سطح بالای دنیا (آسیا،‌افریقا،‌اروپا) درخواست ملاقات داشتند و ملاقات ها انجام شد و با آنها به بحث و گفت و گو نشستیم.

وی در پایان تصریح کرد: در فرصت زمانی و در توانی که ما داشتیم توانستیم حرف، پیام، مظلومیت، درد و دل ملت و حقانیت ملت ایران را برای جامعه جهانی توضیح دهیم. امیدواریم این سفر مایه خیر و برکت باشد. امروز پس از سفر، تحریم های آمریکا را سست تر از بقیه زمان ها می دانم.

انتهای پیام/

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار