نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل ـ که مقر آن در نیویورک است ـ در مواقعی با ایجاد محدودیت از سوی آمریکا برای هیأت‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای برخی از کشور‌های مخالفت سیاست‌های آمریکا همراه می‌شود. امسال نیز واشنگتن با سوء استفاده از میزبانی خود، اخلال در سفر هیأت‌های خارجی به مقر سازمان ملل به ویژه در رابطه با ایران را دنبال کرده است.
کد خبر: ۷۸۲۷۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵ 24 September 2019

نشست سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، که مقر آن در نیویورک است، در مواقعی با ایجاد محدودیت از سوی آمریکا برای هیات های دیپلماتیک و رسانه ای برخی از کشورهای مخالفت سیاست های آمریکا همراه می شود.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، امسال نیز واشنگتن با سوءاستفاده از میزبانی خود، اخلال در سفر هیأت های خارجی به مقر سازمان ملل به ویژه در رابطه با ایران را دنبال کرده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، صبح دوشنبه به ‌منظور حضور و سخنرانی در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد عازم نیویورک شده بود.

با وجود محدودیت‌هایی که دولت آمریکا در صدور ویزا برای هیأت ایرانی اعمال کرده بود، تعداد محدودی از دولت‌مردان موفق شدند رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی کنند.

طبق تصاویر منتشره در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری از دیدارهای روحانی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون وزارت امور خارجه، محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و حسام الدین آشنا مشاور رئیس‌جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری غلامحسین دهقانی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت خارجه در این سفر همراهی می‌کنند.

از تیم رسانه‌ای ریاست‌جمهوری هم کاظم روحانی نژاد به نیویورک رفته است. آمریکا به خبرنگاران و عکاسان ایرانی نیز برای سفر به مقر سازمان ملل ویزا صادر نکرده است.

محدودیت تردد برای روحانی

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش داد که واشنگتن، همان محدودیت‌هایی را که اواخر تیرماه برای تردد دیپلمات‌های ایران در نیویورک وضع کرده بود، برای روحانی نیز اعمال کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از دیپلمات‌ها گزارش کرد، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران، روز گذشته (دوشنبه) برای مجمع عمومی سازمان ملل، وارد نیویورک شد، اما با همان محدودیت‌های شدید عبور و مروری روبه روست که واشنگتن ماه ژوئیه سال جاری میلادی برای کارکنان هیأت ایرانی در سازمان ملل تحمیل کرده است.

بر اساس این گزارش، طبق این محدودیت‌ها، روحانی نمی‌تواند از محدوده مقر سازمان ملل در «ایست ریور» (رود شرقی) در بخش شرقی جزیره منهتن نیویورک خارج شود.

طبق این گزارش، با این حال، دولت آمریکا مجوز مخصوصی برای روحانی به منظور اقامت در هتل صادر کرده است.

روز یکشنبه هفته جاری، روزنامه «نیویورک تایمز» نیز گزارش داد که وزارت خارجه آمریکا به یک سوم اعضای تیم ایرانی که قصد شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد را داشته‌اند، روادید نداده است.

دردسرهای ادامه دار آمریکا برای هیات های ایران و روسیه در نشست سازمان ملل!

قرار است فردا (چهارشنبه) روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده و کنفرانس خبری برگزار کند.

هدف سفر حسن روحانی به آمریکا، حضور در مقر سازمان ملل متحد است، نه اقامتی کوتاه در این کشور؛ بنابراین، ایالات متحده نیز به‌ عنوان میزبان بنا بر قواعد عرف بین‌المللی موظف به همکاری لازم برای صدور ویزا و فعالیت دیپلماتیک هیأت‌های کشورهای میهمان است. پس هر گونه ایجاد محدودیت در اعطای ویزا یا فعالیت هیأت اعزامی جمهوری اسلامی به سازمان ملل خلاف تعهدات صریح این دولت، هم به عنوان میزبان و هم عضو این سازمان از منشور ملل متحد تلقی می‌شود.

با این حال، ایجاد محدودیت در تردد هیأت ایرانی علاوه بر تخلف ایالات متحده از تعهدات، اقدامی بی‌اثر و نمایشی است، چون برنامه‌های روحانی و ظریف در سفر به مقر سازمان ملل آنقدر فشرده است که عملاً طی سال‌های گذشته، امکان تردد جز در محل سازمان ملل متحد، هتل اقامتی و دفتر نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل، وجود نداشته و نیازی هم به آن نبوده است.

در جریان حضور رئیس‌جمهوری ایران در هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل نیز با توجه به آنچه از سوی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری اعلام شده، هیأت ایرانی علاوه بر حضور در مجمع عمومی، با سران کشورهای فرانسه، انگلیس، ژاپن، سوئیس، اسپانیا، عراق، سوئد و پاکستان و چند کشور دیگر دیدار می‌کند که این دیدارها عمدتاً با درخواست سران آن کشورها تنظیم شده است.

همچنین بنا به روال سال‌های اخیر، دیدار با دبیرکل سازمان ملل و مدیران ارشد رسانه‌های بین‌المللی و جلسه با نخبگان سیاست خارجی در آمریکا، از مهم‌ترین ملاقات‌های رئیس‌جمهوری است. در ادامه نیز انجام دو مصاحبه تلویزیونی با شبکه‌های مهم آمریکا در برنامه حسن روحانی پیش‌بینی شده و نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه (چهارم مهر) پایان‌بخش سفر کوتاه سه‌روزه هیأت ایرانی به نیویورک است.

البته آنچه اعلام شده، تنها برنامه‌های از پیش تعیین شده تیم ایرانی در این سفر است و احتمال موافقت هیأت جمهوری اسلامی با انجام مصاحبه‌های مطبوعاتی یا دیدار با سران دیگر کشورها به دلیل تقاضای آنان نیز وجود دارد.

عدم صدور ویزا برای روس ها

«کنستانتین کوساچف»، رئیس کمیته روابط بین‌الملل مجلس سنای روسیه اوایل امروز گفت: به دلیل اینکه آمریکا بموقع روادید او را صادر نکرده است، قادر به شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل نیست.

بر اساس گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفته بود که آمریکا روادید روس‌ها را برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک صادر نکرده که این اقدام نوعی بی‌احترامی است. این وزارتخانه همچنین ادعاهایی را مبنی بر اینکه روسیه نتوانسته اسنادی را برای صدور بموقع روادید، ارائه کند، تکذیب کرد.

طبق گزارش اینترفکس، آمریکا برای ده عضو هیأت روس جهت شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل ویزا صادر نکرده است.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه به خبرنگاران گفت: «طرف آمریکایی به یک مشکل فنی در مهلت ارسال اسناد اشاره می‌کند. این صحیح نیست. اسناد قبل از مهلت مقرر از سوی آمریکا، ارائه شده است. اسنادی که قبلا ارسال شده بود، دو ماه قبل از این سفر، بازگردانده و گفته شده که این اسناد خیلی زود ارسال شده است.»

 «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه نیز قصد دارد در جریان مذاکرات خود با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا، بر این موضوع تمرکز کند.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه افزود: «این یک نمونه بی‌احترامی از طرف آمریکا به کشورهای عضو سازمان ملل و عدم انجام تعهدات یک کشور میزبان است. این نمونه جدیدی از بی‌توجهی به حقوق کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است. عدم توانایی (آمریکا) برای انجام درست تعهدات حقوق بین‌الملل، موضوع اصلی مذاکرات لاوروف و پامپئو در نیویورک خواهد بود.

زاخاروا همچنین گفت: «طرف آمریکایی با نقض تعهدات خود در جامعه بین‌المللی، نتوانسته تا در موعد مقرر روادید تعدادی از اعضای هیأت رسمی از جمله من و گروهی از همراهان که امروز قصد سفر به نیویورک را برای شرکت در هفتاد و چهارمین نشست سازمان ملل داشتند، فراهم کند. این اقدامی ناخوشایند و غیرقابل توضیح و توجیه است.»

 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار