معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی از افزایش 27 درصدی سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی 97-98 در استان خبر داد و گفت : امسال از سطح 5 هزار و 330 هکتار از اراضی زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان، 10 هزار و 320 تن محصول برداشت شد.
کد خبر: ۷۷۸۷۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۰ 08 September 2019

 به گزارش تابناک آذربایجان غربی  اکبر کرامتی ،از افزایش 27 درصدی سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا در سال زراعی 97-98 در استان خبر داد و اظهار کرد : امسال از سطح 5 هزار و 330 هکتار از اراضی زیر کشت دانه روغنی کلزا در استان، 10 هزار و 320 تن محصول برداشت شد.

وی تصریح کرد: امسال بیشترین سطح زیر کشت کلزا مربوط به  شهرستانهای پلدشت، بوکان، نقده، میاندوآب، پیرانشهر و شاهین‌دژ بود که میانگین عملکرد استانی در هر هکتار دو هزار و 89 کیلوگرم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: از مجموع 5 هزار و 330 هکتار از مزارع زیر کشت کلزا در حدود یک هزار و 340 هکتار تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قرار گرفته بود و بیش از 3 هزار تن انواع کود پاییزه و بهاره بین بهره برداران توزیع شد.

وی با بیان اینکه 11 مرکز خرید اصلی و فرعی در سطح شهرستانهای تابعه جهت خرید به موقع دانه روغنی کلزا برپا شده بود، تصریح کرد: در سطح چهار هزار و 447 هکتار نیز مبارزه با علفهای هرز نازک برگ و در سطح 196 هکتار نیز مبارزه مکانیکی با علفهای هرز انجام گرفت .

کرامتی با بیان اینکه برنامه ابلاغی کشت دانه های روغنی کلزا برای استان از سوی وزارت جهاد کشاورزی در سال زراعی ۹۸_ ۹۹ در حدود ۳۲ هزار هکتار پیش بینی شده است، افزود : تا کنون 40 هزار تن انواع بذور هیبرید وارداتی و داخلی تامین و بین بهره برداران توزیع شده است و این روند همچنان ادامه دارد .

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی ادامه داد : جهت کشت پاییزه کلزا در سال زراعی 98-99 تا کنون 3779 تن انواع کود پاییزه تامین و در حال توزیع بین زارعین است.

وی پایین بودن قیمت خرید تضمینی با توجه به هزینه های بالای کشت، داشت و برداشت، محدودیت تاریخ کشت، عدم تامین بموقع بذور مورد نیاز، نبود علف کش اختصاصی و کمبود هد برداشت مخصوص کلزا را از مسایل و مشکلات موجود در زمینه توسعه کشت کلزا در استان مطرح کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار