با نزدیک شدن به ماه مهر و آغاز سال تحصیلی جدید، بازار خرید و فروش لوازم التحریر داغ شده و دانش آموزان برای خرید سر ذوق آمده اند.
کد خبر: ۷۷۶۹۲۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۱ 01 September 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی شهریور ماه به نیمه خود نزدیک شده و با آغاز شمارش معکوس بازگشایی مدارس، بوی مدرسه شهر را فراگرفته، مغازه‌ های  نوشت‌افزار بیشتر از سایر اقلام پرترددو شلوغ‌تر از همیشه ، مملو از پدر و مادرانی هستند که همراه فرزندانشان برای خرید نوشت افزار در تکاپو هستند.

با گشتی در بازار نوشت‌افزار می توان به راحتی والدینی را دید که در انتخاب نوع لوازم التحریر بخاطر تفاوت قیمت، با فرزندان اختلاف نظر دارند.

احمدی یکی از خریداران لوازم تحریر برای فرزندش در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با ابراز تاسف از گرانی گفت: قیمت لوازم تحریر نسبت به سال گذشته افزایش زیادی داشته است با وجود قیمت بالا ناچار به خرید هستیم.

وی با بیان اینکه د ارای سه فرزند در حال تحصیل است و با وجود گرانی هزینه لوازم التحریر فرزندانش سر به فلک زده است  ادامه داد:  با نزدیک شدن به ماه مدرسه حتی والدین هم سر ذوق می آمدند برای خرید وسایل فرزندانشان به یاد دوران مدرسه خود اما با این اوصاف گرانی دیگر انرژی باقی نمی ماند.

صابری یکی دیگر از والدین در مغازه لوازم التحریر در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: قیمت ها غوغا می کند اما چاره ای هم مگر وجود دارد!؟

وی در ادامه با بیان اینکه از ربع ساعت پیش سر نوع دفاتر بدلیل قیمتهای بالا با فرزندم در بحثم که لااقل جنس ارزان قیمت تر انتخاب کند یادآور شد: در گذشته دفاتر تعاونی در دسترس بود اما امروز درمغازه ها دفاتر و خودکارهای لوکس وجود دارد که واقعا این هزینه های تحصیل کمر خانواده هایی که چنین فرزند در حال تحصیل دارند را خم می کند.

بابک جوان دست فروش  لوازم التحریر در ارومیه که از دور به راحتی صدای "بدو بیا دفترای سیمی و فانتزی دارم خانوما آقایون بیاین از ما خرید کنید" رو می شد شنید در گفت و گو با خبرنگار ایسنا افزود: تمام اقلام لوازم تحریر گران شده است و خانواده‌ها یا اجناس ارزانتر، یا تعداد کمی از اقلام مورد نیاز برای مدرسه را تهیه می کنند در نتیجه، درآمد ما کم شده است.

وی با بیان اینکه ما سود ناچیزی از فروش می کنیم گفت: همه چیز گران شده طبیعتا گرانی لوازم التحریر دور از انتظار نیست چرا که امسال دفاتر و مداد رنگی و یا خودکاری که از عمده فروشها تهیه کردیم نسبت به سال گذشته تقریبا 1.5 تا  2 برابر گرانتر شده است.

رضا جوان فروشنده کیف مدرسه که در گوشه خیابان امام خمینی ارومیه بساط کرده و کیف های مدرسه رنگارنگی را  جلو مغازه به ظاهر تعطیل آویزان کرده در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: فروش چندان خوبی ندارم بسیاری  از والدین با ذوق زیاد و اصرار فرزندانشان به بساطم نزدیک می شوند اما بعد از پرسیدن قیمت دم گوش فرزندانشان می گویند کیف سال گذشته ات هنوز سالم است و راهی می شوند.

حسن سلیمی رئیس اتحادیه لوازم التحریر و فروشندگان کتاب ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی  با بیان اینکه  قیمت  لوازم التحریر 60 الی 90درصد افزایش یافته است افزود : با وجود افزایش قیمت لوازم التحریر، هیچ گونه کمبودی در عرضه   محصولات در بازار نداریم .

وی با اشاره به اینکه لوازم التحریر موجود در بازار توسط واسطه ها و از تهران خریداری می شود و افزایش قیمت ها در دست فروشندگان شهرستان نیست خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش قیمت کاغذ به دلیل افزایش قیمت دلار بیشترین افزایش قیمت را در بین لوازم التحریر در محصولات کاغذی از جمله دفترچه ها با 80 درصد افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهدیم.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به 100درصد لوازم التحریر موجود در بازار ایرانی هستند اظهار کرد: خوشبختانه با بهتر شدن کیفیت لوازم التحریر ایرانی نسبت به جنس خارجی رغبت مردم به استفاده از این محصولات افزایش یافته  و جنس ایرانی قابلیت رقابت با جنس خارجی را در این عرصه دارد.

سلیمی یادآورشد: در حال حاضر نزدیک به 200واحد عرضه نوشت افزار در سطح ارومیه فعال هستند.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و فروشندگان کتاب ارومیه با اشاره به اینکه سال گذشته دست فروشان خیابان عطایی که محصولات بی کیفیت و تقلبی عرضه می کردند با مشارکت شهرداری جمع آوری شدند ادامه داد: در سال جاری نیز با هماهنگی های انجام شده با فرمانداری و شهرداری در تلاش هستیم از فعالیت این افراد جلوگیری کنیم.

وی در خصوص تعداد اکیپ های بازرسی از واحد های عرضه لوازم التحریر  نیز افزود: بازرس ها و اکیپ های نظارتی از سوی اتحادیه و اصناف شهرستان به صورت روزانه از واحدهای عرضه لوازم التحریر بازرسی می کنند و مردم میتوانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره 32364446 تماس بگیرند.

به گزارش ایسنا؛ از زمانهای دور موضوع انشاء "علم بهتر است یا ثروت" را همه شنیدیم اما در این آشفته بازار گرانی آیا مردم توان مالی دارند تا فرزندانشان را راهی مدرسه کنند تا از قِبَل تحصیل و کسب علم به ثروت برسند ! یا شاید ابتدا باید ثروت داشت تا به علم رسید؟!

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار