عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: وقتی می‌گوییم در کشور ناکارآمدی اشباع شده وجود دارد جزو اشکال‌های ما است، نیازمند تغییر هستیم اگر در گام دوم تصمیم جدی نگیریم باز هم نمی‌توانیم مشکل‌ها را حل کنیم، رهبر معظم انقلاب در بیانیه به این موضوع اشاره کرده‌اند، اما این تغییر نباید در مبانی و اصول باشد.
کد خبر: ۷۷۶۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۳ 29 August 2019

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس از مشهد، محمدباقر قالیباف در اجلاسیه سراسری بسیج اساتید دانشگاه آزاد اسلامی که عصر امروز در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که تجربه چهل سال گذشته و یا مسیر رو به جلو بیانیه گام دوم را می‌بینیم به این نتیجه می‌رسیم یک حرف بیشتر درون آن نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: اگر به پیش روی خود نگاه کنیم و بسنجیم که چه چیز‌هایی را نیازمندیم اولین کار این است که تحلیل واقع بینانه‌ای نسبت به مسیر طی شده خود داشته باشیم.

وی افزود: اگر از من سوال کنید چالش ما کجاست که نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم؟ به طور روشن می‌گویم مشکل ما ناکارآمدی است، پای کار نیستیم، مهم‌ترین عنصر به موضوع منابع انسانی باز می‌گردد.

قالیباف با اشاره به چالش مدیریتی در کشور ابراز کرد: این ناکارآمدی باعث شده حرف‌های حساب ما در حوزه انقلاب در نصیحت‌های ما به دل مردم نشیند، گاهی در زمان قبل از انقلاب هستیم ویژگی‌ها را تبیین می‌کنیم، گاهی در زمانی با جامعه حرف می‌زنیم که ۴۰ سال در مسند قدرت بوده‌ایم و باید کارنامه‌ای را ارائه دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مردم پس از گذشت ۴۰ سال ابتدا به کارنامه نگاه می‌کنند، اذعان کرد: گاهی در حوزه سیاسی مسؤولان حرف می‌زنند و امکان دارد مردم حرف غلط را هم قبول کنند و به درست و غلط توجه نمی‌کنند، مردم باید کارنامه افراد را ببینند که آن افراد چه کارنامه‌ای در انقلاب داشته‌اند.

وی ادامه داد: بیش از ده‌ها مورد توطئه و حرکت در داخل رخ داده و از خارج نیز فشار‌هایی بر کشور ما وارد شده که اگر برای هر کشوری اتفاق می‌افتاد آن کشور ساقط می‌شد همین بس که ما تلاش کردیم، با همه اینکه کفار جمع شده اند نظام جمهوری اسلامی با اقتدار ایستاده است، اما چیزی که در ابتدای انقلاب تبیین کرده بودیم تحقق پیدا نکرده است.

قالیباف با اشاره به اینکه اگر کارآمد نباشیم مقبولیت نداریم، یاد آور شد: در این صورت مردم نه تنها حرف‌های ما را باور نمی‌کنند بلکه این موضوع باعث می‌شود باور‌های دینی تضعیف و نگاه مردم به دین عوض شود و با شک و تردید نگاه کنند.

قالیباف با بیان اینکه نزدیک به دو دهه است گفته‌ام اگر کشور، ملت و خاک را دوست داریم، حزب اللهی هستیم، هر چه که هستیم یک وظیفه داریم، اذعان کرد: وظیفه ما این است کار آمدی دین در اداره جامعه را به اثبات برسانیم، هیچ تبلیغی بهتر از این برای صدور و تداوم انقلاب وجود ندارد و دلیل آن این است که ما در مسند قدرت هستیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نه تنها با ضعف، مقبولیت خود را از دست می‌دهیم بلکه سرمایه‌های اجتماعی خود را نیز از دست می‌دهیم، مردم اگر اعتماد خود را از دست دادند مشارکت نمی‌کنند و اگر همراهی نکنند در یک نظام اسلامی که مبتنی بر قلوب مردم است، موفق نمی‌شویم.

وی با اشاره به اینکه نظام ما مبتنی بر موشک‌ها نیست، تصریح کرد: نظام ما مبتنی بر قلب‌های مردمی متصل به عقلانیت وحیانی است، این مردم وقتی مشارکت نکنند هیچ پیشرفتی اتفاق نمی‌افتد و عدم پیشرفت برای کشور اقتدار نمی‌آورد و اگر هم پیشرفت کنیم مانند کشور‌های جیره خوار هستیم.

قالیباف ریشه مشکلات اقتصادی را در ضعف مدیریت دانست و بیان کرد: ۱۳ آبان سال قبل که تحریم‌ها شروع شد هر روز ۲ میلیون بشکه نفت می‌فروختیم، شما ببینید چه نوسانات ارزی اتفاق افتاد، اما از وقتی که تحریم‌ها آمد وضع بهتر شده، از خود سوال می‌کنیم، در همین دولت معلوم می‌شود اگر یک تصمیم گرفته و حرکت کنیم و از کمک دشمن که باعث شده جوان‌های خود را رها کنیم ناامید شویم، موفق‌تر می‌شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت افزود: مشکلاتی در کشور است که منشأ این مشکل‌ها ضعف ما است و در طول ۴۰ سال همراه ما بوده و آن را حل نکرده‌ایم، در سال ۶۴ نقطه اوج رشد جمعیت را داشته‌ایم وقتی جمعیت آمد با بحران شیرخشک روبه‌رو شدیم پنج سال بعد در آموزش ابتدایی، چهار سال بعد در راهنمایی، سه سال بعد در دبیرستان و ورود آن‌ها به دانشگاه به مشکل خوردیم و پس از آن تا به حال نتوانستیم مشکل ازدواج، مسکن و اشتغال را حل کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۲۴ میلیون شغل در کشور داریم، اذعان کرد: باید این ۲۴ میلیون را حفظ کنیم، همین را هم امروز نمی‌توانند حفظ کنند، گام بعدی در ۱۴۰۴ موضوع‌های بازنشستگی، درمان، بهداشت و سالمندان است و اگر به فکر آن‌ها نباشیم در سال‌های بعد بازهم با آن‌ها روبه رو می‌شویم.

قالیباف ابراز کرد: وقتی می‌گوییم در کشور ناکارآمدی اشباع شده وجود دارد جزو اشکال‌های ما است، نیازمند تغییر هستیم اگر در گام دوم تصمیم جدی نگیریم باز هم نمی‌توانیم مشکل‌ها را حل کنیم، رهبر معظم انقلاب در بیانیه به این موضوع اشاره کرده‌اند، اما این تغییر نباید در مبانی و اصول باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه این تغییر‌ها باید در رویکرد‌ها و ساختار‌ها باشد، گفت: تغییر‌ها در مبانی و اصول نباید باشد وقتی حرف از اصول می‌زنیم منظور جریان سیاسی نیست، این اصول‌گرایی باید بر مبانی حرکت کند، اصول مبانی و ارزش‌هایی هستند که هر چه نسل‌ها بگذرد در این‌ها تغییری حاصل نمی‌شود، اصول ثابت و غیر قابل تغییر است.

وی اظهار کرد: وقتی با کفار مبارزه کنید نصرت از آن شما است، سنت‌ها این را می‌گوید، تاریخ اسلام این را می‌گوید که اگر با کفر درگیر شدید جنگ اتفاق نمی‌افتد بلکه خودِ کفر فروپاشی شده است نمونه‌های آن را نیز در همین چند مدت اخیر دیده‌ایم.

قالیباف تصریح کرد: وقتی حرف از نیروی جهادی می‌زنیم یعنی هرگز اصول را در هیچ شرایط تغییر ندهیم تا شامل این شویم که خدا از جایی برای ما پیروزی می‌آورد که در محاسبات ما نمی‌گنجد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: نظم اساس کار جهادی است، کار تشکیلاتی و مبتنی بر عقلانیت اساس کار جهادی است، کار جهادی پول و اختیار نمی‌خواهد، من این حرف را می‌زنم چراکه کار اجرایی را می‌فهمم، بنا نیست در گفتمان و ابزار در دهه دوم قرن ۲۱ و در مدیریت ابزار در دهه قبل ثابت باشیم و توقع پیشرفت داشته باشیم.

وی یاد آورشد: نیازمند تغییر و تحول در حوزه مدیریتی هستیم، باید به جوانان فرصت دهیم، نظام کار آمد باید روشی را برای تغییر و نوگرایی در حوزه ساختار انجام دهد متأسفانه جزو متمرکزترین دولت‌ها هستیم، امروز ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است، در حوزه فرهنگ اکثر فعالیت‌ها دولتی است، کار فرهنگی کار دل و باورهاست، اما هر کار فرهنگی را پیمانکار می‌آوریم تا انجام دهد این‌ها را باید اصلاح کنیم.

قالیباف بحث جوانان را مهم و اساسی دانست و بیان کرد: در ۴۰ سال هر کجا کار را به جوانان واگذار کردیم آسیب ندیده‌ایم، یک مرتبه نگاه کنید پروژه‌های موفق در کشور در تهران هر کدام از پروژه‌ها راکه می‌بینیم انجام شده از جهت سنی کار جوانانی با میانگین سنی ۳۰ تا ۳۳ سال بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در صنایع نظامی مجموعه ۳ خرداد که پهپاد را زد باید متوسط عمر آن را دید، هر کجا به جوانان اعتماد کردیم بردیم یکی از موضوع‌هایی که باید تغییر دهیم اعتماد به جوانان است و این تغییر در گام دوم محیط دانشگاه است که علم و تجربه دارد.

وی گفت: اگر جوانان بیایند با شجاعت و عقلانیت می‌ایستند، با اخلاص، شجاعت و نشاط بیشتر کار‌ها را پیش می‌برند، مهم‌ترین بحث در گام دوم این است که در روش‌ها تحول و تغییر اساسی ایجاد کنیم، مهم‌ترین عنصری که می‌تواند نوگرایی را مبتنی بر اسلام سیاسی حرکت دهد نیرو‌های جوان متعهد هستند که باید این فرصت‌ها را رقم بزنیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار