ورزش رزم آوران یکی از ورزش های سنتی ایران است که از سال ۵۸ پایه گذاری شد و امسال جشن ۴۰‌ سالگی این ورزش در حالی گرفته شد که بی توجهی و بی تفاوتی دولتمردان به این ورزش چالش های زیادی را برای متولیان و خیرخواهان ورزش رزم آوران ایجاد کرده است.
کد خبر: ۷۷۶۰۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۰ 29 August 2019

 تابناک اصفهان- عاطفه قلع ریز، ورزش رزم آوران نه فدراسیونی دارد و نه حامی  دولتی و تنها پشتبان رزم آوران یک انجمن است و تعدادی خیرخواه که اقدام به زنده نگه داشتن این ورزش در حد بضاعت خود کردند.

ورزش رزم آوران که امروز به حاشیه رفته است بزرگترین گلایه سردمداران ورزش رزم آوران است .

این ورزش در ۴۰ سال گذشته جایگاه عظیمی داشته و‌ نام آوری بسیاری برای ایران به بار آورده و این در حالی که به یکباره پس از انقلاب فتیله این ورزش را کشیدند و نه تنها اندر بابی برای رزم آوران ایجاد نکردند بلکه مانع کار آنها میشوند.

  بنیانگذار و رییس انجمن رزم‌آوران ایران  که دل پری از عدم حمایت وزارت ورزش،و جوانان و سنگ اندازی های که برای احیای دوباره جایگاه اصلی ورزش رزم آوران میشود، گفت:  هر کسی آمد با پول برای خود سبک جدیدی در ورزش های رزمی ایجاد کرد و همین شد که امروز با حجم زیادی از رشته های رزمی مواجهیم که نیازمند حمایت هستند و به طور قطع از عهده وزارت ورزش و جوانان‌بر نمی آید و این در حالی که اگر شعله ورزش رزم آوران را خاموش نمی کردند امروز ایران وضعیتی مثل چین قدیم نداشت و همه رشته های رزمی زیر نظر رزم آوران فعالیت میکردند و به جای اینکه ما سبک رزمی را از دیگر کشورها الگو برداری کنیم خود ما با تقویت سبک و سیاق رزم آوران سبک ایرانی را به دنیا معرفی میکردیم و همچون فوتبال نام و نشان و جایگاه پیدا میکردیم.

 

اصفهان میزبان کشورهای منطقه ای دریای خزر شد

مجید رجایی با اشاره به مشکلات عدیده ای که پیش روی برگزاری مسابقات بین المللی رزم آوران جام وحدت کشورهای منطقه دریای خزر  به اصفهان داشت ، افزود: با وجودی که فردا صبح دومین دوره تورنمنت بین المللی رزم آوران جام وحدت با حضور کشورهای گرجستان، ارمنستان،جمهوری آذربایجان و افغانستان برگزار میشود و شاهد حضور ۴۰ تیم از ۵ کشور شرکت کننده هستیم اما آنقدر کارهای برون مرزی آن طول کشید که تا چند روز پیش نمی دانستیم این مسابقات برگزار میشود و در همین چند روز بدون هیچ گونه تبلیغاتی اقدام به این کار کردیم و نمی دانیم مسابقات در چه سطح کیفی برگزار میشود و چقدر استقبال خواهد شد فقط زحمت برگزاری آن را برعهده گرفتیم که بتوانیم‌ اهمیت وجود ورزش رزم آوران را بشناسانیم که اگر سرمایه گذاری شود و اسپانسر داشته باشیم قطعا نتایج آن را بیش از دیگر ورزش ها از جمله فوتبال خواهیم داشت.

وی گفت: این دوره از مسابقات در ۵ وزن از جمله کمتر از ۶۰ تا ۹۰ برگزار خواهد شد و در ورزش های ترکیبی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

 

شهادت ۱۴۶۱ شهید از رزم آوران بک دستاور بزرگ است 

 رییس کمیته رزم آوران استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه ورزش رزم آوران با وجودی که یک ورزش ریتمیک در دنیا  است اما در کشور به این‌ورزش ملی بی تفاوت و بی توجه هستند، گفت: این ورزش در اوایل انقلاب بالغ بر یکصد هزار نفر رزم آور بودند و امروز بین ۱۰ تا ۲۰ هزار نفر رزم آور دارد.

سیامند پویا منش گفت: انقلاب ما انقلاب تحول و ارزش ها بود و هدف رزم آوران خدمت به بشریت است. قهرمانی، کورنومتر و کیلومتر است، اما رزم آوران با شهدایی که داد، راه را درست کرد. رزم آوران یک هزار و ۴۶۱ شهید داده و آخرین سردار شهید مدافع حرم نیز از ورزشکاران رزم آوران بود. من رزم آوران را یک باور و یک فرهنگ می دانم، اما با دست خالی باید چه کار می کردیم؟ وقتی همه با پول به ورزش وارد می شوند، چگونه می شود قد علم کرد تا زمانی که دولت ورود نکند. در مسابقات جهانی من گریه می کردم و رجایی خانه اش را فروخت.

وی افزود: با دست خالی چگونه مسابقات برگزار کنیم که بتوانیم دستاوردی داشته باشیم؟ معیار و ملاک در رزم آوران، پهلوانی است. چه دستاوردی بالاتر از این وجود دارد که رزم آوران، روحیه پهلوانی ایرانی را در دنیا گسترانده است.

رئیس کمیته رزم آوران اصفهان با بیان این که مسابقات بین المللی رزم آوران با حضور چهار کشور به میزبانی استان اصفهان برگزار می شود،  ادامه داد: برای اولین بار در این مسابقات اسپانسر داشتیم. امیدواریم این مسابقات با بهترین سطح از لحاظ فنی برگزار شود و شاهد مسابقه ای با سطح بالا باشیم. امیدوارم که با کمک اصحاب رسانه و مسئولین ایران، بیش از ۱۰۰ کشور در مسابقات رزم آوران شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر کمبود منابع مالی، این رشته به جای ۱۰ وزن، در پنج وزن برگزار می شود. سطح کیفی این مسابقات ممکن است متغیر باشد، اما تلاش خود را می کنیم که این مسابقات سطح فنی بسیار خوبی برگزار شود. در زمان جنگ، تا ۱۰۰ هزار نفر فعال در رشته رزم آوران داشتیم و در حال حاضر نزدیک به ۲۰ هزار نفر در این رشته فعالیت دارند و در مجموع ۴۰ نفر در این مسابقات شرکت می کنند.

 

دعوت گرجستان از ایران برای شرکت در مسابقات رزم آوران 

فایک ممدوف، رئیس فدراسیون ورزش های رزمی گرجستان با بیان اینکه یک‌مسلمانم و خود را ایرانی میدانم زیرا که ریشه من به  ارومیه بر میگردد، اظهار کرد: در سال ۲۰۱۴، رزم آوران را در ایران یاد گرفتیم؛ به دلیل این که رزم آوران رشته ای ترکیبی بود، به آن علاقه مند شدیم. به زودی مسابقاتی در گرجستان برگزار خواهیم کرد که از ایران نیز برای این مسابقات دعوت می کنیم. من خود را یک ایرانی می دانم و رزم آوران را ورزش مادر زادی خود. بیش از ۱۰۰ نفر در رشته رزم آوران در گرجستان فعالیت می کنند.

وی ادامه داد: رزم آوران را ورزش ملی خود می دانم. این رشته به دلیل ترکیبی بودن، مورد علاقه من است و رشته های ورزشی من که تکواندو، کیک بوکسینگ و MMA هست را در خود دارد. در رزم آوران، حمایتی از طرف دولت گرجستان وجود ندارد اما از نظر فعالیتی مشکلی نداریم و می توانیم به صورت آزاد با برنامه ریزی کار کنیم. البته نهادهایی داریم که کمک هایی به ما می کنند که کمک های مردمی هستند.

لوون آدمیان، رئیس فدراسیون ورزش های رزمی ارمنستان، گفت: خوشحالم که در اصفهان هستم زیرا شهر خوبی است. حدود پنج سال است که با آقای رجایی در ایران ارتباط دارم و حالا در این مسابقات شرکت خواهیم کرد. در یکی دو رشته رزمی فعالیت داشتم، اما وقتی که رزم آوران که یک ورزش ترکیبی است را آموختم، به این ورزش بیش از بقیه علاقه مند شدم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار