رئیس‌جمهور گفت: اگر بدانم به یک جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد می شود و مشکلات مردم حل می شود من دریغ نخواهم کرد.
کد خبر: ۷۷۵۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ 26 August 2019

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مراسم ارائه دستاوردهای دولت در توسعه زیر ساخت‌های روستایی گفت: 

 امروز شهر و روستا از نظر قانون و جایگاه اجتماعی یکسان هستند و رفاه بیشتر و دسترسی روستانشینان به خدمات انرژی، سلامت و ارتباطات؛ هدف بزرگ این دولت است.

*دولت از هیچ تلاشی برای توسعه و پیشرفت روستاها دریغ نمی‌کند

رئیس جمهور خدمت به روستاها و تلاش برای توسعه و پیشرفت روستاهای کشور را اولویت دولت یازدهم و دوازدهم عنوان کرد و گفت: دولت از هیچ تلاشی برای توسعه و پیشرفت روستاها دریغ نمی‌کند.

روحانی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی، تفکر و دیدگاه جامعه نسبت به شهر و روستا تغییر کرد، گفت: قبل از انقلاب در کنار فاصله‌ها و شکاف‌های جامعه روستایی و شهری بودن نیز یکی از طبقه‌بندی‌ها بود. قبل از انقلاب روستایی بودن با خودکم‌بینی، توأم بود و در مقابل شهرنشینی و مرکز نشین بودن یک افتخار محسوب می‌شد گویی شهری و روستایی از نظر فکری، علمی و تمدنی با هم تفاوت داشتند و شهرنشین‌ها نسبت به روستایی‌ها برتری داشتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه با پیروزی انقلاب یکی از اصلاحاتی که در ذهن جامعه بوجود آمد، یکسان بودن روستایی و شهری بود، گفت: یک عامل مهاجرت از روستاها به شهرها همین تفکر غلط در مورد روستایی و شهری بود. افراد تصور می‌کردند که اگر در شهر باشند، جایگاه اجتماعی بالاتری خواهند داشت اما امروز ابداً چنین تفکری در جامعه وجود ندارد. امروز به مدد اقدامات انجام شده در انقلاب اسلامی همه احساس می‌کنند که شهر و روستا، شمال و جنوب و شرق و غرب نه تنها از نظر قانون بلکه از نظر منزلت اجتماعی هم برابر هستند.

روحانی با بیان اینکه برای توسعه و آبادانی روستاها در همه زمینه‌ها، همه ما وظیفه سنگینی بر دوش داریم، گفت: قبل از انقلاب فاصله بین شهرها و روستاها بسیار زیاد بود مراکز آموزشی، بهداشتی، فضای کسب و کار و امکانات بیشتر و قابل ملاحظه و رفاه بیشتر در شهرها بود و روستاهای کشور از این امکانات و مزایای محروم بودند. روستاها از ابتدایی‌ترین راه‌های ابتدایی محروم بودند و برای یک روستایی در گذشته برخورداری از امکاناتی همچون، گاز، برق، آب آشامیدنی سالم و جاده‌های ارتباطی مناسب یک رویا بود و نبود مراکز بهداشتی و درمانی و پزشک شرایط زندگی روستائیان را سخت و دشوار کرده بود.

 رئیس جمهور افزود: اما انقلاب اسلامی با توجه بیشتر و رسیدگی به روستاها این مسیر را هموار کرد، ضمن اینکه رشد تکنولوژی هم در این راه بی‌تأثیر نبوده است.

*روستاها برای توسعه و پیشرفت در مسیر درستی قرار گرفته‌اند

روحانی با بیان اینکه امروز روستاهای ما برای توسعه و پیشرفت در مسیر درستی قرار گرفته‌اند، گفت: با ا اقدامات و تلاش‌های انجام شده و امکانات ایجاد شده در روستاها، روستائیان به جامعه شهری متصل شده و در دسترسی به اطلاعات مشکلی ندارند. چه بسا در بسیاری از زمینه‌ها آگاهی‌شان بیشتر از شهری‌هاست.

*امروز در انتخابات اولین اعلام پیروزی را در روستاها داریم

رئیس جمهور به عنوان نمونه به برگزاری انتخابات در کشور اشاره کرد و گفت: امروز در انتخابات اولین اعلام پیروزی را در روستاها داریم و اولین رأی‌های اعلام شده مربوط به روستاهای کوچک است که همان در پایان معیار می‌شود تا رأی شهرهای بزرگ اعلام و مشخص شود.

روحانی افزود: امروز بسیاری از استعدادهای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و حوزه‌های علمیه از روستائیان هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کار بزرگی برای خدمت‌رسانی به روستاها بعد از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد، گفت: جهاد سازندگی در این راه پیشتاز بود و نیروهای انقلابی برای توسعه و پیشرفت روستاها خدمت‌رسانی می‌کردند و امروز افتخار می‌کنم که یکی از شعارهای ما در دولت‌های یازدهم و دوازدهم توسعه روستاها بوده است.

*در این دولت خدمت‌رسانی به روستاها سرعت بیشتری گرفت

روحانی با بیان اینکه پیش از این نیز برای توسعه روستاها در دولت‌های قبل کارهایی انجام شده است، گفت:‌ در این دولت خدمت‌رسانی به روستاها سرعت بیشتری گرفت. به طوری که قبل از آغاز دولت یازدهم 14 هزار روستا گازرسانی شد، اما در 6 سال فعالیت این دولت بیش از 14 هزار روستا گازرسانی شده است و این نشان می‌دهد تصمیمی حاکم بوده که در این دولت خدمت به روستا به عنوان اولویت مد نظر قرار گیرد.

 رئیس جمهور تأکید کرد: در تمام خدمات ارایه شده به روستاهای کشور در طول این 6 سال نسبت به گذشته 2، 3 و یا حتی 5 برابر خدمت ارایه شده که این کار بسیار بزرگی است.

روحانی با طرح این سوال که خدمت‌رسانی به روستاها چه ضرورتی دارد، گفت: صرف‌نظر از اینکه همه مردم کشور اعم از روستایی و شهری دارای حقوق یکسان هستند، باید توجه داشته باشیم که اگر روستا آباد نشود، شهرها را ویران کرده‌ایم، زیرا مهاجرت از روستاها و حاشیه‌نشینی در شهرها، تخریب آن را به دنبال دارد.

*اگر امنیت می‌خواهیم باید روستاها را آباد کنیم

رئیس جمهور همچنین تأکید کرد: اگر امنیت می‌خواهیم باید روستاها را آباد کنیم. یک روستای آباد امنیت کشور را افزایش خواهد داد.

روحانی در ادامه کمک به افزایش تولید را دیگر ضرورت توجه به روستاها عنوان کرد و گفت: روستاهای ما مرکز تولید هستند و روستائیان تولیدگران بزرگ کشورند. محصولات کشاورزی مورد نیاز مردم کشور عمدتاً در روستاها تولید می‌شود و به همین خاطر برای افزایش تولید بویژه در بخش کشاورزی توجه به توسعه روستاها ضروری است.

رئیس جمهور با بیان اینکه روستاهای ما امروز به مدد تلاش‌ها و رسیدگی های ضروری، از جاده مناسب، راه‌آهن خوب، برق، گاز و  آب آشامیدنی سالم برخوردار بوده و به شبکه اطلاعات متصل شده‌اند، گفت: کارهای بسیار بزرگی در زیرساخت روستاها از طریق ارتباطات، تلفن و اینترنت انجام شده است.

روحانی خاطر نشان کرد: افزود: امروز روستایی ما با استفاده از اینترنت گردشگر اروپایی را به خانه روستایی خود دعوت می‌کند. صنایع دستی و محصولات تولیدی خود را با استفاده از فضای مجازی به مشتریان خود در نقاط مختلف می‌فروشد و این کار بسیار بزرگی است.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کشاورزی و تحولات ایجاد شده در تولید محصول در زمینه اصلاح بذر و نوع کشت، گفت: امروز با تحولات ایجاد شده در حوزه کشاورزی، تولید محصولات افزایش یافته، کیفیت محصولات بهتر شده و ما با مصرف آب کمتر به تولید بیشتر دست یافته‌ایم. اینکه امروز در تولید دانه‌های روغنی در سه سال اخیر با افزاش تولید مواجه بوده و به میزان نیم میلیون تن رسیده‌ایم یک تحول بزرگ در تولید محصولات کشاورزی است.

روحانی در ادامه به گازرسانی به روستاها و تأمین آب آشامیدنی سالم و برق در روستاها اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای اعلام شده 84 درصد مردم روستایی کشور و 100 درصد مردم شهری، به شبکه گاز متصل شده‌اند که این در دنیا سابقه ندارد و در تأمین آب آشامیدنی سالم و برق نیز شرایط کشور ما با معیارهای جهانی قابل مقایسه است.

رئیس جمهور تأکید کرد: خدمات بزرگی در راه‌سازی، برق، گاز، آب آشامیدنی، بهداشت و درمان، ارتباطات و فضای مجازی، تحولات کشاورزی و توسعه گردشگری در روستاها انجام شده که یک کار بزرگ است.

روحانی با بیان اینکه با اقدامات انجام شده در روستاها، امروز شاهد مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها هستیم، گفت: تأمین امکانات در روستاها و در کنار آن، مشکلات شهری از جمله ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی و برخی مشکلات دیگر در شهرها،  مهاجرت از شهرها به روستاها را افزایش داده است و برخی روستاها به مقصد گردشگری تبدیل شده که این یک تحول بزرگ است.

وی بیان داشت: امروز در شرایطی که ما هستیم یعنی شرایط فشار دشمن بر ما؛ راهی جز توسعه کشور و رونق تولید و بالا بردن تولید و همکاری بیشتر نداریم البته دولت برای حل مشکلات از هیچ مسیر و طریقی کوتاهی و دریغ نمی کند بنده معتقدم برای منافع ملی کشورمان از هر ابزاری باید استفاده کنیم اگر بدانم به یک جلسه‌ای بروم و با کسی ملاقات کنم که کشور من آباد می شود و مشکلات مردم حل می شود من دریغ نخواهم کرد اصل منافع ملی ملت ما است.

*راهی جز توسعه کشور، رونق تولید و انسجام بیشتر نداریم

رئیس جمهور با بیان اینکه در شرایط سخت امروز که با فشار اقتصادی و تحریم دشمنان مواجه هستیم، راهی جز توسعه کشور، رونق تولید و همکاری و انسجام بیشتر نداریم، گفت: دولت برای حل مشکلات از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند و معتقدم برای توسعه و پیشرفت کشور، باید از هر ابزاری استفاده کنیم.

روحانی تأکید کرد: اگر من بدانم در جلسه‌ای با کسی ملاقات کنم، مشکل کشورم حل می‌شود، دریغ نخواهم کرد زیرا اصل منافع ملی کشور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم و از یکسال قبل شدیدترین تحریم‌ها علیه مردم برقرار شده است، گفت: در عین اینکه در این تحریم‌ها مقاومت می‌کنیم مقابله به مثل هم می‌کنیم، تعهدات خود را کاهش می‌دهیم، اما فرصت برای مذاکره و دیپلماسی را هم قرار می‌دهیم و با 2 ماه فاصله بین هر مرحله از کاهش تعهدات راه برای حل مشکلات از مسیر دیپلماسی را باز می‌گذاریم.

روحانی با بیان اینکه خواست مردم ما حفظ عزت و استقلال توأم با رفاه و کاهش زحمت و سختی‌ها است، گفت: ما مقاومت و ایستادگی می‌کنیم تا به اهداف، امنیت و عظمت برسیم. ایستادن وقتی ارزش دارد که منافع ما تأمین شود.

*برای امنیت و منافع خود می‌ایستیم و خسته نمی‌شویم

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برای امنیت و منافع خود می‌ایستیم و خسته نمی‌شویم، گفت: در کنار این ایستادگی و مقاومت برای حل و فصل مسایل خود مذاکره هم می‌کنیم. وقتی کشتی ما را توقیف می‌کنند، هم مذاکره می‌کنیم و هم کشتی آنها را می‌گیریم. هر دو کار را با هم انجام می‌دهیم.

روحانی با تأکید بر اینکه دست قدرت و دست دیپلماسی باید با هم و در کنار هم باشد، گفت: آنهایی که تصور می‌کنند، یک دست کافی است، اشتباه می‌کنند، باید هم از قدرت نظامی، فرهنگی و اقتصادی خود استفاده کنیم، هم از قدرت سیاسی، دیپلماسی و مذاکره.

رئیس جمهور افزود: برخی که در گوششان پنبه‌ است، مدام می‌گویند از مذاکره با قدرت‌های بزرگ چه سودی برده‌ایم؟ بعد از مذاکرات به جای یک میلیون بشکه بیش از 2 میلیون و 800 هزار بشکه صادر کردیم و میلیاردها دلار از پول‌هایمان به کشور بازگشت و هر ماه حدود یک میلیارد از پول‌های کشورمان آزاد شد و قطعنامه‌هایی که آمریکا 30 سال برای آن زحمت کشیده بود به مانند بت‌ها خراب کردیم و سرمایه‌گذاری‌های خارجی جذب کشور شد.

روحانی اضافه کرد: عده‌ای زمانی که سرمایه‌گذاری‌های خارجی وارد کشور شد، هیچ حرفی نمی‌زدند، اما وقتی آنها از کشور می‌روند، همان‌هایی که سکوت کرده بودند، زبان به اعتراض باز می‌کنند که چرا اینها رفته‌اند.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه باید از همه توان خود برای توسعه و پیشرفت کشور استفاده کنیم، اظهار داشت: باید از کار هر فردی که در کشور خدمت می‌کند. سپاسگزاری کنیم و ناشکری است که کار یک نهاد را خوب توصیف کنیم و نسبت به نهاد دیگر، ناشکر باشیم.

*ظاهراً یک عده فقط نصف قانون اساسی را قبول دارند

روحانی خاطر نشان کرد: ظاهراً یک عده فقط نصف قانون اساسی را قبول دارند اما معتقدیم که همه اصول قانون اساسی باید محترم شمرده شود.

رئیس جمهور گفت: در زمینه هسته‌ای دو گام مهم برداشته‌ایم، اما همزمان مذاکره هم می‌کنیم. وزیر خارجه کشورمان به پاریس می‌رود برای مشورت بازگشته و دو مرتبه به پاریس باز می‌گردد و ما نیز با مسئولین مربوطه جلسه گذاشته و گفتگو می‌کنیم و معتقدیم باید هر گونه اقدامی که لازم است را انجام دهیم. حتی اگر احتمال موفقیت 20 یا 10 درصد باشد، نیز باید تلاش کنیم و نباید فرصت را از دست بدهیم.

روحانی با تأکید بر اینکه قدرت ملی و تولید ملی در رأس اقدامات دولت قرار دارد، گفت: تولید ملی و قدرت ملی به ما فرصت می‌دهد که با دنیا حرف بزنیم و امروز احیاء صنعت، کشاورزی و بخش خدمات شهری و روستایی به معنای توانمند شدن قدرت ملی است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آمار و ارقام خدمات زیربنایی ارایه شده به روستاها در دولت یازدهم و دوازدهم که در تحول و توسعه روستاها مؤثر بوده است، گفت: از سال 92 تا کنون در هر هفته به 30 روستا آب‌رسانی شده است و این 5 الی 6 برابر بیشتر از دوره قبل از این دولت است. همچنین در این دوره برق‌رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار به اتمام رسیده است. ضمن اینکه روند برق‌رسانی به روستاها همچنان ادامه دارد.

روحانی اضافه کرد: در دوره دولت تدبیر و امید در هر هفته به 47 روستا گازرسانی می‌شود و در 6 سال گذشته به اندازه همه تاریخ گازرسانی به روستاها گازرسانی شده است. همچنین هر هفته 35 کیلومتر راه روستایی، بهسازی می‌شود.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در دوره دولت تدبیر و امید همچنین در هر هفته 109 روستا تحت پوشش تلفن همراه قرار گرفتند و 98 روستا به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند و هر هفته 15 خانه بهداشت در روستاها ایجاد می‌شود و این آمار و ارقام برای کشورمان افتخارآمیز است.

روحانی خاطر تصریح کرد: اقدامات انجام شده به معنای این نیست که هر کاری لازم بوده برای روستاها انجام شده و همه نیاز روستاها برآورده شده است. بلکه همه اقدامات انجام شده برای این است که روستاها سرپا و توانمند باشند.

رئیس جمهور خاطر نشان کرد: در مجموع اقداماتی که امروز برای روستاها انجام می‌شود، با هدف توسعه روستایی است، لذا دولت در این زمینه معاونت روستایی ایجاد کرد تا روند توسعه روستاها هماهنگ بوده و مردم روستا شرایط بهتری برای زندگی داشته باشند.

روحانی همچنین توجه به استفاده عشایر به نعمت برق‌ و آب آشامیدنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این زمینه وزارت نیرو اقداماتی انجام داده و باید اینگونه اقدامات با سرعت بیشتر ادامه یابد.

انتهای پیام/

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار