اما مهمترین موضوع این است که افرادی نظیر حجت الاسلام علوی، وزیر فعلی اطلاعات و علی ربیعی، سخنگوی دولت کنونی ـ که این موضوع ارتباطی به آن‌ها ندارد ـ در این خصوص اظهارنظر کرده و از دلجویی و اقدامات صورت گرفته سخن به میان آورده اند. نکته مهم این که چطور افرادی نظیر حجت الاسلام «حیدر مصلحی» که پیش از این مرتب از کشف فتنه‌ها سخن می‌گفتند، درباره این موضوع ـ که مستقیم به آن‌ها مربوط می‌شود ـ سکوت کرده و سخنی بر زبان جاری نمی‌کنند؟! ...
کد خبر: ۷۷۳۷۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۳ 21 August 2019

ماجرای بازداشت افرادی که از آن‌ها به عنوان افراد مسئول ترور دانشمندان هسته‌ای توسط وزارت اطلاعات وقت یاد و پس از آن توسط «مازیار ابراهیمی» یکی از بازداشتی‌های این ماجرا به طور کامل رد شد، از آن دسته موضوعاتی است که طی هفته‌های اخیر به شدت در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافته است؛ اما هنوز افرادی که در آن برهه مسئولیت داشته اند، از جمله وزیر وقت توضیحی در این باره نداده اند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از افشای این مسأله توسط شخصی به نام «مازیار ابراهیمی» حجت الاسلام «سید محمود علوی» وزیر اطلاعات دولت‌های نهم و دهم تنها برای این در خصوص این موضوع نشست خبری برگزار خواهد کرد تا اقدامی که وزیر پیش از او انجام داده است را تشریح و در مورد علل و عوامل آن سخن بگوید؛ هر چند باید وزیر و مسئولان وقت وزارت اطلاعات در خصوص چنین مسأله‌ای پاسخگو باشند که البته تاکنون شاهد آن نبوده ایم.

علی ربیعی، سخنگوی دولت در یکی از جلسات پاسخگویی به خبرنگاران موضوعاتی را که توسط «مازیار ابراهیمی» یکی از بازداشتی‌های ماجرای ترور دانشمندان هسته‌ای عنوان شده را تأیید و حتی تأکید می‌کند از او و افرادی که در این زمینه اشتباهی در مورد آن‌ها صورت گرفته بود، دلجویی شده است تا مشخص شود که وزارت اطلاعات در دولت قبل مرتکب چه اشتباه بزرگی شده و چه قصوری انجام داده است.

علی مطهری، نماینده تهران نیز در این رابطه معتقد است، باید دستگاه و مسئولی که چنین قصوری را داشته عذرخواهی کند. او گفته «موضوع مطرح موضوع بسیار مهمی است. در نتیجه دولت و به طور کلی حکومت باید پاسخگوی ابهامات ایجاد شده باشند. اینکه تروری اتفاق افتاده و بعد مسئولان امنیتی و اطلاعاتی کشور برای اینکه به سرعت جوابی به مردم دهند و مسئولیت را از سر خود باز کنند، اقدام به بازداشت افرادی کنند و بعد هم آنان را تحت فشار به اعترافاتی درباره ترور دانشمندان هسته‌ای ایران کنند و در صدا و سیمای جمهوری اسلامی هم نمایش دهند، اصلا متناسب با اخلاق و روش‌های اسلامی ما نیست.»

نایب رئیس سابق مجلس در عین حال تأکید کرده که «ممکن است سازمان‌های اطلاعاتی دنیا از این قبیل اقدامات انجام دهند و توجیهاتی نیز برای خود داشته باشند، ولی ما در جمهوری اسلامی به عنوان حکومتی اسلامی مجاز به این قبیل اقدامات نبوده و نخواهیم بود. نمی‌توانیم به بهانه حفظ نظام و نشان دادن اقتدار آن چنین اقداماتی انجام دهیم. ما در حکومت اسلامی حق این اقدامات را نداریم، چون اسلام دست ما را بسته است. با این حال متأسفانه شاهد هستیم که در جمهوری اسلامی از این اتفاقات رخ می‌دهد و افرادی به بهانه حفظ نظام، ممکن است فردی را که جنایتی مرتکب نشده متهم کنند. آن هم فقط برای اینکه جوابی به مردم داده باشند. این ظلم است؛ ما مجاز به این اقدامات نیستیم.»

وی عنوان کرده است: «موضوع کسانی که به عنوان قاتل شهدای هسته‌ای به جامعه معرفی شدند و مدتی نیز و از روی اجبار اعترافاتی را مطرح کردند و بعد هم آزاد شدند، می‌تواند درسی برای همگان باشد و بنده امیدوارم که این موارد عبرتی باشد برای مسئولان دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی. این را نیز باید بگویم ما از اینکه این بی‌گناهان اعدام نشدند، خوشحالیم و همچنین تشکر می‌کنیم از نظام جمهوری اسلامی که وارد عمل شد و این افراد را نجات داد، ولی به هرحال دولت و وزیر اطلاعات سابق (حیدر مصلحی) حتما باید پاسخگوی این موارد باشند. آن‌ها باید بگویند چرا و به چه دلیل و با چه مجوزی این اقدامات را انجام دادند. آقای مصلحی باید پاسخگوی این پرسش ها و ابهامات ایجاد شده باشد.»

مطهری یادآور شد: «ما معتقدیم که همه چیز باید در کشور روشن و شفاف باشد. ما نباید به مردم دروغ بگوییم. اگر روزی تروری در کشور اتفاق افتاد و دستگاه‌های مسئول به هر دلیل نتوانستند قاتل را پیدا کنند، بیایند و این موضوع را به مردم اعلام کنند. نباید بی‌جهت و برای اینکه به قول خودشان اقتدار نظام را نشان دهند، افراد بی‌گناهی را متهم کنند. نظام جمهوری اسلامی باید الگویی باشد برای تمام جهان. نمی‌شود که ما هم مانند سایر نظام‌های امنیتی و اطلاعاتی از این قبیل جنایت‌ها انجام دهیم.»

وی در عین حال گفته «سکوت درست نیست؛ افرادی که ثابت شده اشتباه کرده‌اند، باید عذرخواهی کرده و همزمان خسارت‌هایی را که به آن افراد (مازیار ابراهیمی و سایر متهمان پرونده ترور دانشمندان هسته‌ای) وارد کرده‌اند، جبران کنند. حتی باید از خانواده آنان نیز دلجویی شود. این اقدامات است که اعتماد جامعه را به نظام جمهوری اسلامی افزایش می‌دهد. پنهان‌کاری موضوع درستی نیست. اگر در جایی اشتباهی شده باید این موضوع را اعلام کنیم. هیچ اشکالی ندارد. آن زمان است که مردم حرف‌ها و اظهارات ما را باور خواهند کرد، ولی اگر دایم ما دروغ بگوییم و فکر کنیم با این رفتار‌ها اقتدار نظام را بالا می‌بریم، اشتباه است. ما باید بدانیم که اقتدار نظام جمهوری اسلامی مستقیم به اعتماد مردم بستگی دارد؛ بنابراین امروز دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و حتی قضایی و کلیه افرادی که خطا کرده‌اند، باید عذرخواهی کنند. این موضوع باید به امری رایج در کشور تبدیل شود.»

سه نکته خیلی مهم در ماجرای معرفی افرادی که تقصیری در ماجرای ترور شهدای هسته‌ای نداشته اند، اما بنا به اجبار دستگاه امنیتی و مسئولان وقت آن مجبور به اعتراف درباره عملی که هیچگاه مرتکب آن نشده اند، وجود دارد. نخست اینکه در حکومت و کشوری که پایه آن اسلامی است، هیچ گاه نباید شاهد رویه‌ای مانند آنچه در دستگاه‌های امنیتی کشور‌های غربی و غیر مسلمان صورت می‌گیرد و ما خودمان منتقد درجه یک آن هستیم، صورت بگیرد.

دوم آنکه نمی‌شود، عده‌ای را بیگناه به عنوان متهم معرفی و بعد از جمع و جور کردن یک مسأله از آن‌ها دلجویی کرد؛ این مسأله علاوه بر اینکه با اخلاق اسلامی و دینی سازگاری ندارد، باعث کاهش اقتدار دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی که همواره با آمادگی بسیار در مقابل اقدامات دشمنان ایستاده و عمل کرده اند، می‌شود و از طرفی بی اعتمادی مردم و بخش‌های مختلف را به اقدامات بعدی دستگاه‌های امنیتی به همراه می‌آورد.

اما مهمترین موضوع این است که افرادی نظیر حجت الاسلام علوی، وزیر فعلی اطلاعات و علی ربیعی، سخنگوی دولت کنونی ـ که این موضوع ارتباطی به آن‌ها ندارد ـ در این خصوص اظهارنظر کرده و از دلجویی و اقدامات صورت گرفته سخن به میان آورده اند. نکته مهم این که چطور افرادی نظیر حجت الاسلام «حیدر مصلحی» که پیش از این مرتب از کشف فتنه‌ها سخن می‌گفتند، درباره این موضوع ـ که مستقیم به آن‌ها مربوط می‌شود ـ سکوت کرده و سخنی بر زبان جاری نمی‌کنند؟! آقای ممصلحی حتما باید پاسخگوی این موارد باشد و توضیح بدهد که مجموعه تحت مدیریت او چرا، به چه دلیل و با چه مجوزی این اقدامات را انجام داده است؟

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار