کارشناس مرمت بنا و محوطه تاریخی اداره کل میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از پیشرفت 40 درصدی عملیات بازسازی راسته پنیرفروشان بازار تاریخی ارومیه خبرداد.
کد خبر: ۷۶۹۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۹ 07 August 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، برزویه جوانی در خصوص جزئیات مرمت راسته پنیر فروشان بازار تاریخی ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: رطوبت کف و سقف بازار و کانال سنتی دفع رطوبت این راسته سبب ترک خوردگی گنبدها ، آسیب ستونها، ریزش آجرهای این راسته و از بین رفت قرینگی طاق های  این راسته بازار تاریخی شده بود که امکان مرمت و بازیابی نبود بنابراین گنبد ها برچیده شد و پایه ها و ستونهای با پی تقویت شد.

وی با بیان اینکه با توجه به درخواست کسبه عملیات بازسازی راسته از اول مرداد ماه سال جاری با کافرمایی سازمان عمان و بازآفرینی شهری شهرداری ارومیه آغاز شده است گفت: به دلیل شدت اسیب های موجود مجبور به تخریب گنبدها و پایه های این راسته شدیم که پس از گذشت 15 روز از آغاز عملیات اجرایی پایه های تخریبی به طول و عرض 60 سانتی متر احیا شدند ، طاق های پوششی براساس الگوهای تاریخی بازار احداث شده که پس اتمام طاقها گنبدهای این راسته نیز احداث خواهد شد.

وی با بیان اینکه عملیات اجرایی این راسته حدود 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: با تداوم روند اجرای مرمت و احداث گنبدها نیمه شهریور ماه عملیات احداث به اتمام می رسد.

جوانی با بیان اینکه 29 مغازه در این راسته فعالیت می کردند و آخرین مرمت این راسته مربوط به اوایل دهه 60 شمسی است افزود: این راسته جز راسته های پر رفت و امد بازر تاریخی شهر بود که با وجود درصد بالای فرسودگی مصالح و احتمال خطربرای مرمت در اولویت قرار داشت.

نوری رئیس سازمان عمران و بازافرینی شهری شهرداری ارومیه  نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص میزان هزینه کرد مرمت راسته های بازار تاریخی ارومیه عنوان کرد: مبلغ قراداد با میراث فرهنگی استان برای مرمت و احداث 4 راسته بازار تاریخی ارومیه یک میلیارد تومان است اما مبلغ مشخص عملیات اجراییو احداث راسته پنیر فروشان فعلا مشخص نیست که با توجه به تخریب، خاک برداری واحداث پایه ی ستونها در این راسته بیش از 50 درصد مبلغ قراداد هزینه خواهد شد.

 مجموعه بازار قدیمی ارومیه در حال حاضر در مرکز شهر قرار گرفته و پلان کلی آن بشکل مستطیل ناقص، محصور در بین خیابان های امام، عسگر آبادی، اقبال و مهاباد است. این بازار شامل 1200 باب مغازه با عملکردهای متفاوت، 7 تیمچه و سرای نسبتاَ بزرگ، پنج حمام قدیمی، یک باب مسجد جامع و دیگر واحدهای مربوطه به مشاغل گوناگون است که قدمت آن ها به دوره های سلجوقی، ایلخانی، صفویه، افشاریه، زندیه و قاجاریه می رسد.

بازار قدیمی ارومیه  دارای 60 هزار متر مربع مساحت بوده و وضع موجود آن با مساحت 30 هزار متر مربع در حال حاضر تحت مراقبت و بهسازی است.


انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار