وی با بیان اینکه در قرآن درباره پیامبران مسأله «رسول امین» تأکید شده است، خاطرنشان کرد: وزارت خارجه دو جا امانت‌دار هستند. سفیر، وزیر و معاون وزیر باید در جمع نظر کارشناسی‌اش را بدهد، به ویژه ظریف که یک نخبه و مجتهد سیاسی است. برخی در سیاست درس خوانده و تجربه هم دارند، ولی به مقام اجتهاد نرسیدند، ولی وزیر امروز خارجه ما یک مجتهد سیاسی است.
کد خبر: ۷۶۹۶۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۴ 06 August 2019

رئیس جمهوری در دیدار با وزیر امور خارجه گفت: سیاست خارجی مربوط به کل ملت ایران است و وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه وقتی در سیاست بیرونی ما و خارجی ما حرف می زند و به عنوان نماینده کل ملت ایران است، نه نماینده یک گروه و جناح.

به گزارش «تابناک»؛ حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امروز (سه شنبه) در دیدار وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت امور خارجه اظهار داشت: سیاست خارجی ویژگی خاص و یک روابط تنگاتنگی با ملت دارد، ملت مشخصه اش در یک جا محدوده ای است که داخل را از خارج جدا می کند، مرزهای جغرافیایی و مرزهای سیاسی داخل و خارج خودی و بیگانه ملیت ما را به همبستگی ما را کامل‌تر می کند.

وزیر خارجه نماینده کل ملت ایران است

وی اظهار داشت: وقتی می‌گوییم سیاست خارجی یعنی نحوه تعامل کل یک ملت و یک کشور با بیرون و دیگران، سیاست خارجی نمی تواند سیاستی باشد که مربوط به یک جناح یک حزب یک جمع باشد، سیاست خارجی مربوط به کل ملت ایران است و وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه وقتی در سیاست بیرونی ما و خارجی ما حرف می زند و به عنوان نماینده کل ملت ایران است نه نماینده یک گروه و جناح به همین دلیل دیپلماسی و سیاست خارجی ما باید یکپارچه باشد.

 			 				 					وزیر خارجه، نماینده کل ملت ایران است / وزیر امروز خارجه ما، یک مجتهد سیاسی است

روحانی تصریح کرد: اگر ملت یکپارچه را می خواهیم آن ملتی توانمند و قدرتمند است که یکپارچه باشد تکه تکه شدن و جداشدن بخش های مختلف منابع قدرت یک ملت توان ملت را می کاهد.

وزیر امروز خارجه ما یک مجتهد سیاسی است

رئیس شورای عالی امنیت ملی با تأکید بر اینکه ملتی توانمند است و می‌تواند در برابر دشمن خارجی مقاومت کند که آن ملت یکپارچه باشد، اظهار داشت: سیاست خارجی دوران قبل و بعد از انقلاب را دیده‌ایم. مردم ما یک انقلاب ملی و اسلامی بزرگ را به ثمر رساندند. یکی از ویژگی‌های انقلاب ما استقلال است که به عنوان یکی از شعارهای اصلی مردم متجلی بود و اینکه وابستگی ما به قدرت‌های خارجی قطع شد.

روحانی با بیان اینکه یکی از تحقیرهای بزرگی که قرن‌ها بر مردم ایران تحمیل شده بود و آن تحقیر در برابر قدرت‌های بیگانه و تسلیم شدن و سر فرود آوردن بود، این تحقیر را انقلاب برداشت، تصریح کرد: ملت ما مستقل شد و در همه مجامع جهانی وقتی ما حرف می‌زنیم، می‌دانند ما به عنوان نماینده ملت‌مان حرف می‌زنیم و نه نمایندگی شرق و غرب و این و آن ملت.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه ما وقتی حرف می‌زند به عنوان نماینده ملت ایران حرف می‌زند ولی خیلی از کشورها وقتی در سازمان‌های بین‌المللی حرف می‌زنند، به عنوان نمایندگی یک قدرت بزرگ یا ابرقدرت حرف می‌زنند و حرف‌های آنها را به شکلی دیگر تکرار می‌کنند. شاید این افتخار نصیب خیلی از کشورها نباشند.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه خیلی از کشورها مستقل هستند، ولی عددشان زیاد نیست، خاطرنشان کرد: معمولا کشورها وابستگی دارند. آنچه در سیاست خارجی برای ما مهم است این است که وزارت امور خارجه به عنوان نیروهای تخصصی کارشناس در امر سیاست خارجی و روابط خارجی هستند یعنی شما، سفرا و سایر مقامات وزارت امور خارجه به عنوان کارشناسان امین نظام در سیاست خارجی هستید.

روحانی افزود: کارشناس امین آنجایی که باید مشورت بدهد، باید آنچه می‌فهمد، تشخیص می‌دهد و تقاضای مشاور امین می‌کند، حرف خود را به صراحت بزند؛ هرچند ممکن است آن حرف که به رئیس‌جمهور می‌زند، خوشایند نباشد. اگر خوشایند این و آن باشد از امانت خارج می‌شویم.

وی با بیان اینکه در قرآن درخصوص پیامبران مسأله «رسول امین» تأکید شده است، خاطرنشان کرد: وزارت خارجه دو جا امانت‌دار هستند. سفیر، وزیر و معاون وزیر باید در جمع نظر کارشناسی‌اش را بدهد؛ مخصوصا ظریف که یک نخبه و مجتهد سیاسی است. برخی‌ در سیاست درس خوانده و تجربه هم دارند، ولی به مقام اجتهاد نرسیدند ولی وزیر امروز خارجه ما یک مجتهد سیاسی است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار