رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند واعظی: وزرا حق فعالیت انتخاباتی ندارند/به جای وضو تیمم و آب آن را به دریاچه ارومیه هبه کنید/روایت ضرغامی از مخالفت رهبری با دولت پنهان/ و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۷۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱ 31 July 2019

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

بازداشت ۱۰ تن در ارتباط با پرونده اکبر طبری

سخنگوی قوه ‌قضائیه درباره پرونده اکبر طبری گفت: اسامی که در خبری آمده بود، واقعیت ندارد و آن پرونده خاص نیز کماکان مطرح رسیدگی است و ۱۰ تن بازداشت شده‌اند که از این ۱۰ تن برخی نیرو‌های شاغل قبلی قوه قضائیه و برخی نیز نیرو‌های بیرونی هستند. اسماعیلی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه برخی قضات به دلیل ارتباط ناسالم با اکبر طبری از سمت خود برکنار شدند گفت: برخی اسامی که شبکه دروغ مطرح کرده بود واقعیت نداشت و برخی همکاران عزیز قضایی ما که در همین ایام در شعب ویژه رسیدگی به پرونده مفدسان اقتصادی مشغول امر دادرسی هستند، شبکه دروغ بنا دارد آن‌ها را در مظان اتهام قرار دهد. اسامی که در خبری آمده بود، واقعیت ندارد و آن پرونده خاص نیز کماکان مطرح رسیدگی است و ۱۰ تن بازداشت شده‌اند که از این ۱۰ تن برخی نیرو‌های شاغل قبلی قوه قضائیه و برخی نیز نیرو‌های بیرونی هستند و رسیدگی‌ها با حساسیت انجام می‌شود. ما اعلام کردیم و می‌کنیم در مبارزه با مفاسد جدی هستیم.

توضیح «ظریف» درباره نامه‌نگاری به رهبر معظم انقلاب درخصوص گاندو

وزیر امور خارجه گفت: در برابر انتقادات دل‌نازک نشدم، ولی انتقاد با تخریب، توهین و افترا فرق بسیار دارد. محمدجواد ظریف درباره محتوای پاسخ رهبری به نامه خود در خصوص سریال گاندو گفت: رهبری همیشه به من محبت داشتند و من وامدار محبت ایشان هستم، این محبت همچنان ادامه دارد و اگر محبت‌های ایشان نبود، برخی اتفاقاتی که در بعضی جا‌ها می‌افتد، امکان تحمل را از بین می‌برد. وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با خانه ملت در پاسخ به این سؤال که آیا در برابر انتقادات دل‌نازک شدید گفت: خیر، اصلا دل‌نازک نشدم؛ اتفاقا در برابر انتقادات بسیار شکیبا هستم و هیچ مشکلی با انتقاد ندارم. ظریف تاکید کرد: انتقاد با تخریب، توهین و افترا فرق بسیار دارد و امیدوارم این بلیه از جامعه ما برداشته شود و به دنبال توهین و تخریب شخصیت افراد نباشیم.

زمین ۳ هزارمتری سعادت‌آباد؛ قرار بود حسینیه شود، برج شد

در سال ۸۵ به تعدادی از نمایندگان وقت مجلس یک قطعه زمین ۳ هزارمتری در خیابان درختی سعادت‌آباد برای احداث حسینیه واگذار می‌شود و این افراد طبق قراردادی که با سازمان ملی زمین و مسکن داشتند، اجازه تغییر کاربری نداشتند و وزارت راه و شهرسازی این اراضی را تنها برای ساخت حسینیه واگذار کرده بود. با این حال، افراد مزبور این زمین را بدون اینکه حق واگذاری داشته باشند، می‌فروشند و مالک جدید با فرایند‌های نامتعارف، شهرداری را ملزم به صدور پروانه ساخت می‌کند تا اینکه وزارت راه و شهرسازی متوجه تغییر کاربری و فروش اراضی واگذارشده می‌شود و شکایت می‌کند! جالب‌تر آنکه در زمان طرح شکایت، هیچ سازه‌ای به‌روی این ملک وجود نداشت، اما در حال حاضر یک ساختمان که تا طبقه هشتم هم بالا رفته، احداث و البته جلوی ادامه احداث آن با دستور مقام قضایی گرفته شده است. بر اساس آنچه حسین معصوم نماینده تام‌الاختیار سابق وزیر راه و شهرسازی پیشتر به آن اشاره کرده، به‌رغم ابلاغ دستور موقت برای توقف ساخت‌وساز، متخلفان اقدام به بتن‌ریزی مجدد می‌کنند که با اطلاع دادسرای ویژه مبارزه با زمین‌خواری، بازپرس مربوطه شخصاً در محل حضور یافته و دستورات لازم را صادر می‌کند. /تسنیم

هاشمی‌طبا: ورزشگاه‌ها باید خانوادگی شوند

سید مصطفی هاشمی‌طبا: حضور تماشاگران زن ایرانی در لیگ ملت‌های والیبال در ارومیه و اردبیل بسیار چشمگیر بود و حالا این موضوع درباره حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال به یک مبحث مهم تبدیل شده است. هاشمی‌طبا در این باره گفت: «من از قبل هم گفته‌ام که ورزشگاه‌های ما باید خانوادگی شوند. یعنی خانواده‌ها باید بتوانند به ورزشگاه بیایند. مردانه و زنانه بودن که معنی نمی‌دهد. یک آقایی که با خانمش به ورزشگاه می‌آید، خیلی آدم محترم‌تری می‌شود. سینما، رستوران و تئاتر ما خانوادگی است و باید به ورزشگاه هم با این دید نگاه کنیم والبته امکانات رفاهی لازم را فراهم کنیم.»

مصباح‌یزدی: سرسفره‌ای نشسته‌ایم که ۱۴۰۰ سال زحمتش را کشیده‌اند

آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در دیدار با شرکت‌کنندگان در دوره آموزشی خط امام (ره): امروز ما سرسفره‌ای نشسته‌ایم که حدود ۱۴۰۰ سال، برای آن زحمت کشیده شده است. بخشی از آن را خدا ضمانت کرده که به دست ما برسد و معانی و مفاهیم و تفسیرش هم به دست علما و بزرگانی صورت گرفت که سختی‌های زیادی کشیدند و بسیاری از آن‌ها نیز به شهادت رسیدند. امروز ما به سادگی بر سر این سفره نشسته‌ایم؛ آیا انصاف است که حتی به خودمان زحمت ندهیم که ببینیم در این سفره، چه وجود دارد و چگونه قابل استفاده است؟ باید اعتراف کنیم که متأسفانه کمابیش، همه ما در این زمینه کوتاهی کرده‌ایم.

سیداحمد خاتمی: نگفتم نماز جمعه خلوت شده

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: اینکه به طور کلی بگویم نماز جمعه خلوت شده است، قضاوتی واقع‌بینانه نیست و اینکه به شکلی کلی مطرح کنیم که نماز جمعه‌ها خلوت نشده است هم واقع‌بینانه به نظر نمی‌آید. حجت الاسلام سیداحمد خاتمی در پاسخ به این پرسش که علت طرح سخنانی از قول وی درباره خلوت‌شدن نماز جمعه‌ها در روز‌های اخیر چیست؟ اظهار کرد: اولاً من در خطبه‌هایم نگفتم که نماز جمعه خلوت شده است. من گفتم رسانه‌ها از خلوت ‌شدن نماز جمعه خوشحال نباشد. این دو مفهوم است. مفهوم اولش این است که من خبر دهم نماز جمعه خلوت شده است که من چنین خبری ندادم، بلکه آنچه گفتم بیان این نکته بود که بر فرض اگر نماز جمعه‌ها خلوت شده باشند، این موضوع نباید خوشحالی برخی رسانه‌ها را فراهم آورد.

جعفرزاده: یک لیست پوپولیستی در انتخابات ۹۸ رأی خواهد آورد

یک نماینده مجلس گفت: اگر جریان‌های سیاسی کشور به درستی فکر نکنند جریان سومی که اتفاقا از جنس پوپولیست است می‌آید و برنده می‌شود. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی درباره یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸، گفت: آن چیزی که تا به اینجای بررسی‌ها نشان می‌دهد این است که یک لیست پوپولیستی در انتخابات پیش رو رأی خواهد آورد. نماینده مردم رشت در مجلس خاطرنشان کرد: البته پوپولیسم فی‌النفسه بد نیست که بگویم بد است، اما اینکه جریانی که در انتخابات با این ویژگی حضور پیدا کند محلی از سؤال دارد. وی ادامه داد: دولت باید دست به یک اقدام سریع بزند تا این اتفاق نیفتد که متاسفانه من در این دولت واکنش سریعی را مشاهده نمی‌کنم. معتقدم اگر برای این موضوع تدبیری اندیشیده نشود ما در انتخابات سال ۹۸ اسیر یک جریان پوپولیستی مردم‌گرا خواهیم شد.

زنان با حجاب و عفاف دوچرخه سواری کنند؟

سخنگوی دستگاه قضا در ارتباط با دوچرخه سواری بانوان گفت::اگر اقدامی توام با وصف مجرمانه باشد با آن برخورد می‌کنیم اگر فاقد وصف مجرمانه باشد کسی تحت تعقیب قرار نخواهد گرفت، افراد این‌ها را با هم پیوند می‌دهند، دوچرخه سواری برای ما موضوعیت ندارد و ملاک رعایت عفاف و حجاب در جامعه است.

کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع محکومیت مهدی حاجتی ورود کرد

پروانه مافی، عضو هیأت رئیسه کمیسیون شورا‌های مجلس گفت: در حال حاضر موضوع محکومیت حاجتی به کمیسیون اصل ۹۰ ارجاع شده و آن‌ها در حال پیگیری موضوع هستند. میرزایی نیکو نیز در این باره گفت: با سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ صبحت کردم و ایشان اعلام کردند برای پیگیری موضوع، برخی از اعضای کمیسیون به شیراز سفری داشته و گزارشی آماده کرده‌اند. بناست گزارش را مطالعه و در صورت لزوم پیگیری کنم. / ایرناپلاس

روزانه چند کارت سوخت جدید صادر می‌شود؟

حمید قاسمی، معاون مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: با توجه به محدودیت عرضه بنزین با استفاده از کارت سوخت جایگاه که از ۲۰ مرداد ماه اعمال می‌شود، سرعت صدور کارت سوخت شخصی افزایش یافته است و روزانه ۵۰ هزار کارت سوخت جدید صادر می‌شود. افرادی که پس از این تاریخ نتوانستند کارت سوخت دریافت کنند می‌توانند با کارت سوخت جایگاه اقدام به سوختگیری کنند، اما با محدودیت‌هایی مواجه خواهند شد. ممکن است این خودرو‌ها در میزان سوخت دریافتی در هر بار سوختگیری با محددویت‌هایی مواجه شوند و درهربار مراجعه با جایگاه به جای ۶۰ لیتر، ۳۰ لیتر سوخت دریافت کنند.

 
هر وقت یک ایرانی در کنگره سخنرانی کرد پمپئو هم می‌تواند در صدا و سیما حرف بزند
 
فلاحت پیشه در گفت‌وگو با «آزادی» تأکید کرد: «واقعیت قضیه این است که آقای پمپئو و ترامپ بزرگترین ظلم را به ملت ایران کرده اند. تحریم‌های آن‌ها و جلوگیری از گردش مالی در ورود غذا و دارو هم مشکل ایجاد کرده است بنابراین در چنین شرایطی اینگونه حرف‌ها فقط جنگ روانی است و دلیلی ندارد که در ایران پاسخ مثبت بگیرد.» وی پاسخ به اینکه اجابت این درخواست از سوی ایران و صدا و سیما چه ایراد و ضرری دارد، گفت: «من این را در این حد می‌دانم که یک سیاستمدار ایرانی درخواست سخنرانی در کنگره آمریکا را طی کند.» فلاحت پیشه در واکنش به اینکه کنگره یک نهاد رسمی در ساختار سیاسی آمریکا است و قابل مقایسه نیست، گفت: «صدا و سیما هم یک نهاد رسمی در ایران است. من معتقدم که اگر زمانی آمریکایی‌ها اجازه دادند یک مقام ایرانی در کنگره آمریکا سخنرانی کند و از سیاست‌های ایران دفاع کند می‎توانند درخواست کنند که یک مقام آمریکایی در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران سخن بگوید.»


ارزش واقعی یارانه‌ها به ٨هزارتومان رسیده است

به گفته برخی از تحلیلگران (برآورد غیررسمی) با توجه به اثر انباشتی تورم طی این سال‌ها، ارزش واقعی یارانه‌ها به ٨ هزارتومان رسیده است که این مبلغ در قدرت خرید دهک‌های درآمدی یکم تا پنجم تغییری ایجاد نمی‌کند. در مجموع هر فرد از ابتدا تاکنون چهار میلیون و ٢٠٠ هزار تومان یارانه دریافت کرده است. افرادی که در دهک‌های درآمدی هشتم تا دهم قرار دارند از دو منظر برنده اجرای طرح غیر کارشناسی پرداخت یکسان یارانه‌ها هستند. دریافت یارانه همسان با سایردهک‌ها و افزایش نرخ تورم که بخشی از آن متأثر از رشد مستمر نقدینگی بوده است.

ماجرای رانتخواری در حوزه غذا و دارو

قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با تسنیم: کمیته مشترک دولت و مجلس برای تحقیق و رسیدگی به تخلفات در حوزه تأمین دارو و تجهیزات پزشکی تشکیل شده است. طبق تحقیقات به عمل آمده رانت‌های زیادی در مجموعه سازمان غذا و دارو اتفاق افتاده است. به همین دلیل کمیته‌ای مشترک برای بررسی عملکرد این سازمان در حوزه تأمین دارو تشکیل شد. در این جلسه حذف امضا‌های طلایی در سازمان غذا و دارو و نظارت دقیق‌تر بر نحوه صدور مجوز‌ها به صورت مفصل توسط نمایندگان مورد کنکاش قرار گرفت.

روایت ضرغامی از مخالفت رهبری با دولت پنهان

عزت‌الله ضرغامی درباره بر مخالفت رهبری با دولت پنهان تأکید کرد و گفت: رهبری خیلی از دولت حمایت می‌کنند. خیلی جدی فرموده بودند فرمانده کار اقتصادی، دولت است. هنوز هم با احمدی نژاد سلام و علیک دارم. چند وقت پیش هم به منزلش رفتم. خانم ایشان شام کتلت درست کرد و خوردیم. یک آشپزخانه کوچک که مثل خانه‌های قدیمی با پرده جدا شده بود. مدیریت و راهبری صداوسیما در فتنه ۸۸ را جزو افتخارات خود می‌دانم. مدیریتی شجاعانه و بدون اشتباه راهبردی. اقداماتم در صداوسیما آنقدر متفاوت بود که آقای خاتمی بار‌ها در جلسات تحسین می‌کرد. /سازندگی

حق مشاوره‌های چندصدهزارتومانی برای ازدواج

مدتی است تعدادی از مشاوران و روان شناسان با فعالیت گسترده در فضای مجازی به شهرت رسیده‌اند و همین باعث شده که افراد زیادی تمایل به مراجعه به این افراد داشته باشند. یکی از کاربران در صفحه مجازی خود نوشته که یکی از آشنایانش بابت یک ساعت مشاوره ازدواج پیش «دکتر ...» یکی از کارشناسان مشهور مشاوره، مجبور به پرداخت ۵۰۰ هزار تومان پول شده‌است. طرح این قضیه باعث واکنش کاربران زیادی شده است و برخی از آن‌ها پرسیده اند که آیا چنین مبالغی سودجویی و خالی کردن جیب جوانان علاقه‌مند به ازدواج نیست و آیا مغایرت با الگوی ازدواج آسان ندارد؟ /خراسان

به جای وضو تیمم کنید و آب آن را به دریاچه ارومیه هبه کنید

شهربانو امانی، عضو شورای شهر تهران گفت: در یکی جلسات من به کارشناسان و دوستان در ارومیه گفتم که در تریبون‌های نماز جمعه به موضوع استفاده از آب اشاره شود و حتی دوستان می‌توانند این را عنوان کنند که عزیزان در ارومیه به جای وضو تیمم و آب آن را انفاق و برای پر شدن دریاچه ارومیه هبه کنند. یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار بگیرد، جلوگیری از هدررفت آب است.
 
میانگین سنی ائمه جمعه کشور چقدر است؟
 
حاج علی اکبری در پاسخ به این که میانگین سنی ائمه جمعه کشور چقدر است، خاطرنشان کرد: میانگین سنی ائمه جمعه حدود ۴۰ سال است و بافت عمومی و بدنه ائمه جمعه از جوانان و افراد بانشاط هستند. وی تأکید کرد: عملکرد ائمه جمعه ارزیابی می‌شود و سامانه نظارت و ارزیابی داریم که در حال تقویت آن هستیم، مردم، نهاد‌ها و علمای مناطق مختلف کشور هم می‌توانند در امر نظارت به شورای سیاست گذاری کمک کنند.
 
واعظی: وزرا حق فعالیت انتخاباتی ندارند

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: گزارش‌هایی مبنی بر اینکه مسئولی در دولت فعالیت انتخاباتی داشته باشد نداریم، اما رئیس‌جمهور روی این مسأله بسیار حساس است. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور درخصوص انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه برخی نمایندگان مجلس برای انتخابات اسفندماه سال جاری با برخی از وزرای دولت همکاری سیاسی می‌کنند از جمله اینکه وعده افتتاح پروژه‌های استانی می‌دهند، اظهار داشت: تاکنون چنین گزارشی به دست ما نرسیده است، اما وزیر یا مسئولی حق ندارد فعالیت انتخاباتی کند. قطعا آقایان وزرا، اولویت اولشان مأموریتی است که بر عهده دارند و همه تمرکزشان باید بر روی این موضوع باشد.
 
کنایه توئیتری آشنا به ترامپ

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهوری به توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد و در توئیتر خود نوشت: درست این است که، ایرانی‌ها هرگز جنگ ناعادلانه‌ای را آغاز نکرده و هرگز مذاکره عادلانه‌ای را ترک نکرده اند.

حضور یک چهره جدید زن در دولت

رئیس دفتر رئیس‌جمهور از حضور یک چهره جدید زن در دولت خبر داد. محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در گفت‌و‌گو با تسنیم از مذاکره دولت با دو چهره زن برای حضور یکی از آنان در دولت خبر داد گفت: برای جایگزینی خانم مولاوردی در دولت که به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان از کابینه رفتنی شدند با دو نفر در حال رایزنی و گفت‌و‌گو هستیم که یک نفر انتخاب خواهند شد.
 
استقبال پناهیان از یک پیشنهاد سخنگوی دولت

 علی ربیعی سخنگوی دولت، در نشست خبری اخیر خود مرضیه هاشمی را به عنوان خبرنگاری که می تواند با پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مصاحبه کند، معرفی کرد. علیرضا پناهیان روحانی نزدیک به پایداری‌ها در واکنش به حرف‌های سخنگوی دولت در توئیتر نوشت: بعد از مدتها یک حرف خوب شنیدیم. آقای ربیعی گفت: پمپئو می تواند با خبرنگار ما مرضیه هاشمی مصاحبه کند. انصافا یک موضع خوب و یک توئیت هوشمندانه بود. می توان فعلا از همه دلخوری ها به خاطر این حرف صرف نظر کرد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار