طی ساعات اخیر ویدئویی دیگر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و توجه ایرانیان را به خود جلب می‌کند که روایت مشابهی دارد و در آن نیز، شاهد شاخ و شانه کشی یک فرد قانون شکن برای ماموران پلیس هستیم. اتفاقی که در آمریکا به وقوع پیوسته و فرجامش با تصوارت ما از رویداد وطنی، متفاوت است. تفاوتی چشمگیر که یک نکته بسیار مهم و کلیدی دارد...
کد خبر: ۷۶۷۱۴۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۳ 29 July 2019
شرور قمه به دست برای پلیس رجز می‌خواند و گاه به سمت ماموران خیز بر می‌دارد و فحاشی می‌کند و در مقابل پلیس عقب می‌نشیند.

به گزارش «تابناک»، این برشی از ویدئویی است که روز گذشته در فضای مجازی منتشر شد و بازتاب وسیعی در کشورمان داشت. فیلمی کوتاه که نه تنها زمان و مکانش نامشخص است، که حتی فرجام ماجرا در آن مشخص نیست، ولی با این وجود بازار نتیجه گیری از آن بسیار داغ است.

برخی نتیجه گرفته اند که قوانین و مقررات راه اعمال قانون را بروی ماموران انتظامی بسته و بعضی تاکید دارند که در موارد ساده تر، شدت عمل بیشتری از پلیس کشورمان دیده‌اند و در نتیجه، ماموران حاضر در بطن ماجرا در برخورد با شرور مسلح کوتاهی کرده یا دست کم، بیش از میزان مورد نیاز مراعات کرده‌اند.

افزون بر اینها، شماری نیز ترجیح داده اند برخی رویداد‌های دیگر را که ماموران نیروی انتظامی در آن‌ها نقش ایفا کرده اند را مرور کرده و به واسطه این ویدئو، بر برخی فرضیه‌ها و ادعا‌ها مهر تایید یا ابطال بزنند و افزون بر ایشان، کم نیستند کاربرانی که ماجرا را فراتر از مامور قانون و فرد قانون گریز تفسیر کرده و پای مسائل اقتصادی و معیشتی و حتی فرهنگی را به تحلیل گشوده اند.

نگاه‌های متفاوت و گاه عجیب و دور از انتظاری که این سوال را به دنبال دارد که براستی حق با کیست؟ سوالی که می‌شود در ابعاد بزرگ‌تر مطرحش کرد و پرسید آیا ماموران پلیس در کشورمان برای این دست رویدادها، دستورالعمل جامع و کاملی دارند که برای مامور قابل اتکا باشد و برای شهروندان شناخته شده و رفع کننده ابهام؟

این شاید کلیدی‌ترین ابهامی است که در نتیجه بازنشر وسیع این ویدئو در شبکه‌های اجتماعی در جامعه مطرح شده است. ابهامی بزرگ که اگر موجب شود چشم انتظار موضع گیری رسمی مسئولان، به ویژه مقامات انتظامی کشورمان در این خصوص بمانیم، جای تعجب نخواهد داشت. چشم انتظار شنیدن توضیحاتی که مشخص می‌کند ماموران ناجا در این دست موارد ابتکار عمل را در دست دارند یا خیر؟

البته این پایان راه نیست چراکه طی ساعات اخیر ویدئویی دیگر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود و توجه ایرانیان را به خود جلب می‌کند که روایت مشابهی دارد و در آن نیز، شاهد شاخ و شانه کشی یک فرد قانون شکن برای ماموران پلیس هستیم. اتفاقی که در آمریکا به وقوع پیوسته و در شرح آن آمده: فردی با چاقو وارد اداره پلیس می‌شود و از ماموران می‌خواهد که به وی شلیک کنند اما...

ویدئویی که با کمی اغماض، شباهت زیادی به رویداد رقم خورده در کشورمان دارد با این ملاحظه که شرور وطنی، خطرناک‌تر به نظر می‌رسد و ظاهرا تهدیدش جدی‌تر است. شروری که از فحاشی‌های بسیار زشت نیز ابایی ندارد، اما پلیس وطنی اسلحه اش را به سمتش نشانه نمی‌رود و ترجیح می‌دهد از وی دور شود، اما در نسخه آمریکایی، به محاصره فرد توسط ماموران مجهز پلیس منجر می‌شود و پایان بخش ماجرا، شلیک شوکر به فرد شرور و دستگیر گردن اوست.

تفاوتی که ناشی از تجهیز ماموران پلیس آمریکا به شوکر و بی بهره بودن پلیس وطنی از این وسیله مهم است. کمبودی که موجب شده برخی نتیجه بگیرند ماموران پلیس در کشورمان در مواجهه با برخی قانون شکنان ناتوان هستند و شکست می‌خورند، در حالی که همکاران ایشان در برخی کشور‌ها در این دست امور بسیار توانا هستند و کارایی چشمگیری در برقراری امنیت دارند. تفاوتی که ریشه در مسائل دیگر دارد، وگرنه کیست که نداند ماموران انتظامی در کشورمان تا چه اندازه در جان فشانی بی دریغ هستند و شاهد این ادعا، شمار شهدایی ست که تقدیم کشور کرده‌اند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار