دموکرات های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مجددا دست به کار برنامه ریزی در راستای استیضاح دونالد ترامپ شده اند و در همین راستا از یک دادگاه تا مراحل یک بازرسی ویژه قضایی در مورد اسناد و مدارک موجود در گزارش بارپرس ویژه رابرت مولر را آغاز کند.
کد خبر: ۷۶۶۲۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸ 27 July 2019

دموکرات های مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مجددا دست به کار برنامه ریزی در راستای استیضاح دونالد ترامپ شده اند و در همین راستا از یک دادگاه تا مراحل یک بازرسی ویژه قضایی در مورد اسناد و مدارک موجود در گزارش بارپرس ویژه رابرت مولر را آغاز کند.

به گزارش «تابناک» کمیته امور حقوقی و قضایی مجلس نمایندگان ایالات متحده در یک اقدام جدید و جدی در راستای مبارزات قانونی خود علیه دونالد ترامپ اعلام کرده است که درپی طرح مساله اسیضاح رئیس جمهور آمریکا است.

لایحه حقوقی این کمیته که در اختیار قاضی بریل هاول، قاضی ناظر بر گزارش بازپرس ویژه رابرت مولر در مورد اتهامات دونالد ترامپ، قرار گرفته است، بیان کرده که «اکنون مجلس نمایندگان ایالات متحده تنها نهادی است که میتواند دونالد ترامپ را به خاطر اعمال و اتهاماتش پاسخگو سازد».

افزایش احتمال و تقوییت مجدد چشم انداز استیضاح دونالد ترامپ

در این لایجه مهمترین نکته ای که وجود دارد اشاره مستقیم به بندی درقانون اساسی آمریکا است که بر اساس ان کنگره توانایی استیضاح و برکناری رئیس جمهور مستقر را دارد، بندی که به نام اختیارات ماده 1 معروف است. این لایحه بیان کرده است: «مجلس خواهان بررسی این موضوع است که آیا در شرایط فعلی از تمامی اختیارات ماده 1 از جمله اختیارات قانون اساسی در بالاترین حد آن برای استیضاح، استفاده کند یا خیر.»

جرولد نادلر رئیس کمیته قضایی مجلس آمریکا با طرح این موضوع در همین کمیته و نه از طریق رای گیری در کل مجلس توانسته است از بحث های تفرقه افکن در مجلس در خصوص استیضاح دوری کند. درخواست استیضاح دونالد ترامپ از سوی دموکرات های برجسته ای همچون سخنگوی اکثریت، نانسی پلوسی، با مقاومت روبرو شده است زیرا این درخوسات حمایت جمهوری خواهان سنا را پشت سر خود ندارد.

اما با طرح این موضوع در کمیته قضایی مجلس نادلر موفق شده است که این مساله را تا حد زیادی درو بزند واحتمالا به خواسته اصلی خود نیز برسد. این درخواست دو روز بعد از آن مطرح شد که رابرت مولر بارپرس ویژه رسیدگی به اتهامات ترامپ گزارش نهایی خود را در مورد اتهامات رئیس جمهور در خصوص سوء استفاده و نقض رفتار عادلانه در محضر دو کمیته مجلس نمایندگان قرائت کرد.

اما جمهوری خواهان و برخی از دموکرات ها بیان کردند که گزارش ضعیف و بی بنیه رابرت مولر چشم انداز استیضاح دونالد ترامپ را بسیار بعید ساخته است؛ اگرچه کمیته قضایی مجلس کار خود را در این خصوص پیگیری کرده است.

داگ کولین نمایندخ جمهوری خواه دراین خصوص گفته است: دموکرات ها حتی بعد از استماع گزارش آقای مولر به دنبال طرح استیضاح هستند اما استناد به یک ادعای حقوقی بی اساس راه خوبی برای نشان دادن این تلاش نیست.

اما با این حال تعداد نمایندگان دموکرات که بعد از گزارش مولر خواهان طرح استیضاح شده اند رو به افزایش است و اکنون 99 نماینده دموکرات و 1 نماینده جمهوری خواه، جاستین آماش، ازاین طرح حمایت کرده اند.

دموکرات های مسئول طرح بیان کرده اندکه روز جمعه شهادت و گزارش مولر را به عنوان یک نقطه عطف در این موضوع مد نظر دارند و به دنبال جمع آوری اسنادی هستند که به عنوان تخلفات اساسی آقای ترامپ مطرح است.

نادلر بیان کرده است که کمیته به دنبال ادامه بازرسی های خود این خصوص خواهد بود و قرار است مشاور ارشد سابق کاخ سفید یعنی دونالد مکگان را برای شهادت در اوایل هفته آینده به این کمیته دعوت کند.

مشاور ارشد سابق کاخ سفید نقش پررنگی در گزارش مولر داشته است زیرا مهمترین و اساسی ترین لحظات رئیس جمهور و دیدارهای وی را شاهد بوده و بخشی از آنها را مستند سازی کرده است.

گزارش مولر اشارات متعددی به چندین مورد تخطی از اصل عدالت در رقتار و اقدامات رئیس جمهور آمریکا چه در دوران انتخابات و چه بعد از آن داشته است اما مستقیما اشاره ای به وارد ساختن اتهام به دونالد ترامپ ندارد.

نادلر بیان کرده است که درخواست بررسی قضایی و شهادت در این خصوص به معنی آن است که طرح استیضاح تنها در حالتی کلید خواهد خورد که موفقیت آن تضمین باشد و همچنین به عنوان بخشی از یک بازرسی بزرگ تر درمورد اقدامات خارج از قانونی ترامپ دیده شود.

دموکرات های مجلس امیدوار هستند که این لایحه از سوی قاضی هاول تایید شود و بیان کرده اند که از آنجایی که مستقیما درخواست بک طرح استیضاح را نداده اند، امید زیادی دارند که این درخوسات اجابت شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار