رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند :یک سری افراد بدذات در صداسیما دائما اینگونه تلقین می‌کردند که نیازی به این همه سرمایه گذاری نیست/سید احمد خاتمی: رسانه‌ها خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده؛ الحمدالله صداوسیما در میدان است و... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۷۶۶۱۳۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۳ 26 July 2019
تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
علم‌الهدی: می‌خواهید جوان مشهدی را با دو تا تار و سنتور شاد کنید؟

امام جمعه مشهد: این موضوع که از «زائر» به «گردشگر» و از «مجاور» به «شهروند» تعبیر شود، تعبیری ضد امام رضاست و تعبیر امام رضا ستیزی است. این شهر زائر امام رضا دارد. در دروازه‌های ورودی شهر بایستید و از همه بپرسید کسی را پیدا نمی‌کنید که بگوید برای گردشگری به این شهر آمده‌ام، همه می‌گویند برای زیارت به مشهد آمده‌ایم. در نتیجه ما در این شهر گردشگر نداریم، در این شهر زائر داریم. اگر شما فکر نشاط و شادی جوان هستید، دست یک پسر ۲۲ ساله و دختر ۱۸ ساله را در دستان هم بگذارید و این افراد یک زندگی آرامش‌بخشی را شروع کنند و نشاط و شادابی‌شان به اندازه یک میلیون کنسرت و موسیقی و حرکت‌های ناهنجار بیش‌تر می‌شود. جوان مشهدی به شما آقایی که خود را مسئول اجرای منافع جریان قدرت و ثروت در این شهر می‌دانی اعلام می‌کند که با دو تا، تار و سنتور زدن می‌خواهی من را شاد کنی؟

صدمیلیون ریال خنک زیر کولر برنده شو!

در روز‌های ابتدایی اردیبهشت۹۸ بود که یک فتوا و پس از آن واکنش مقام معظم رهبری به کسب درآمد از طریق شرکت در مسابقات شبه بخت‌آزمایی تلویزیون نسخه برنامه‌هایی که قارچ‌گونه در تمام شبکه‌های تلویزیونی رشد کرده بودند را پیچید. ️این اتفاقات باعث شد تا این برنامه‌ها و تبلیغات اپلیکیشن‌هایشان از تلویزیون کنار گذاشته شوند. در تازه‌ترین اتفاق، اما به نظر می‌رسد خیلی بی‌سروصدا و چراغ خاموش این نوع مسابقات با روبیکا که سردمدارشان بود به تلویزیون برگشته‌اند. ️در روز‌های گذشته اعلانی از اپلیکیشن روبیکا به افرادی که این برنامه را روی گوشی همراهشان نصب دارند رسیده است. صدمیلیون ریال، خنک زیر کولر! / خبرآنلاین

مردم در طرح تابستانه چقدر کتاب خریدند؟

طرح تابستانه کتاب امسال هم به پایان رسید. طرحی برای تخفیف ۲۵درصدی فروش کتاب‌های نویسنده‌های داخلی و ۱۵درصدی برای تخفیف آثار ترجمه تا سقف خرید ۱۲۰هزارتومانی. ️در این طرح، ظرف ده روز ۳۸۴هزار جلد کتاب به مبلغ ۱۱میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان فروخته شد. برای مقایسه، در طرح تابستانه پارسال ۲۵۹هزار جلد کتاب به ارزش ۶میلیارد و ۲۵۲میلیون تومان فروش رفته بود. پارسال متوسط قیمت کتاب‌های مورد استقبال مردم ۲۴هزار تومان بود و امسال نزدیک ۳۰هزار تومان است.

ارسال فیلم برای مسیح علی‌نژاد جرم است؟

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، فیلم گرفتن از آمران به معروف و ارسال آن برای مسیح علی‌نژاد را نوعی عمل مجرمانه دانست. حجت الاسلام جلیل محبی، طی یک پیام در اکانت توئیتر خود، در پاسخ به شخصی که برای آمران به معروف از ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر انتظار پشتیبانی داشت، ارسال فیلم برای مسیح علی‌نژاد را جرم دانست. متن کامل این توئیت به شرح زیر است: ارسال فیلم آمر به معروف و اذیت‌های بعدی آن جرم است. از آقای بی طرفان حمایت حقوقی از جمله معرفی وکیل وتنظیم شکایت نامه و پیگیری‌های دیگر خواهیم کرد. 

کاهش قیمت ارز به نفع اقتصاد نیست!

سیامک پیربابایی، عضو هیات مدیره فدراسیون واردات در گفت‌وگویی با خبرآنلاین درباره نوسانات ارزی گفت: ️شاید از دید عموم مردم کاهش شدید نرخ دلار به نفع اقتصاد باشد، اما واقعیت این است که ریزش شدید بورس به تبع ریزش شدید ارز و دیگر تبعات آن فی‌النفسه مثبت نیست، مگر اینکه سیاستی پشت این کاهش باشد که منجر به ثبات آن نیز شود. در غیر این صورت کاهش شدید و غیرقابل پیش‌بینی آن همچون افزایش شدید در چندین ماه گذشته، به ضرر کنشکران اقتصادی و در نهایت اقتصاد کشور خواهد بود.

احتمال کاندیداتوری احمدی نژاد در انتخابات مجلس

یدالله طاهرنژاد، فعال سیاسی درباره احتمال کاندیدا شدن احمدی‌نژاد در انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: ️بعید می‌دانم خود احمدی‌نژاد نامزد انتخابات شود، اما رهبری جریان منتسب به خود را بر عهده خواهد داشت و خود را برای انتخابات ۱۴۰۰ آماده می‌کند. ️سابقه نشان داده که رفتار این جریان خیلی قابل پیش‌بینی نیست، اما آن‌ها می‌توانند از مسائلی که به مذاق جامعه خوش می‌آید و مخاطب جذب می‌کند مثل مبارزه با فساد و رانت استفاده کنند. / ایسنا

اساس مشکل حجاب از صداوسیما است

آیت‌الله رضا استادی در چهارمین همایش سیدالعابدین امام سجاد (ع) که شامگاه پنج‌شنبه با حضور روحانیون و فعالان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان هرمزگان در دارالقرآن علامه طباطبایی (ره) برگزار شد، گفت: ️اساس مشکل ما در بحث حجاب، صدا و سیما است، زیرا وقتی رب گوجه فرنگی می‌خواهد تبلیغ کند یا با کسی می‌خواهد مصاحبه کند خانم مجری می‌آورد که لباس زرد و سرخ دارد و امثال این‌ها که همه اهل علم باید این انتقاد‌ها را مطرح کنند تا بلکه صدا و سیما از خواب بیدار شود.

آرشیو صداوسیما در دوره‌ای خاص خارج شد نه توسط مزدک میرزایی

امیر تاجیک مدیر سابق شبکه مستند، گفت: ️متاسفانه خروج بی‌ضابطه آرشیو از صدا و سیما در دوره‌ای خاص شکل گرفت و نیازی نیست که شبکه‌های خارجی بخواهند از طریق مزدک میرزایی به آرشیو دسترسی پیدا کنند. ️میرزایی یکی از سالم‌ترین مجریان تلویزیون بود که هم اخلاق‌مدار بود و هم معتقد؛ بنابراین باید به ویژگی‌های شخصیتی و پیشینه افراد، پیش از زیر سوال بردن اشتباهی که داشتند، توجه داشت. ️او فردی اخلاقی است و آن شبکه‌ها هم نیازی به کسب آرشیو ندارند و اصولا به نظر من، نگاه کردن به مزدک از این زاویه، دید خیلی سطح پائینی است؛ چرا که او یک شخصیت سالم بود و حتی من معتقدم همین حالا هم اگر فرد دلسوزی با وی صحبت کند، می‌تواند او را قانع به تغییر رویه نماید/ خبرگزاری موج
 
شعرخوانی پیمان یوسفی روی آنتن برای مزدک میرزایی؟

چند روزی است که حواشی مربوط به خبر جدایی مزدک میرزایی از تلویزیون ایران تبدیل به یکی از داغ‌ترین اخبار رسانه‌ای شده. در حالیکه هنوز هیچ واکنشی از سوی میرزایی مطرح نشده و در مقابل بسیاری از نزدیکان او اعتقاد دارند خبر پیوستن او به یکی از شبکه‌های خارجی واقعیت دارد. در همین رابطه و در تازه‌ترین واکنش، پیمان یوسفی ظهر امروز در انتهای برنامه ورزش و مردم برای اولین بار دست به انجام کار عجیبی زد. او پیش از اینکه از بینندگان خداحافظی کند، چند بیت شعر از ناصرخسرو به پایان رساند که خیلی‌ها اعتقاد دارند منظور او از این شعر مزدک میرزایی بوده! یوسفی این دو بیت را بری خداحافظی از بینندگان ورزش و مردم انتخاب کرده بود:
گرد غربت نشود شسته ز. دیدار غریب
گرچه هرروز سر و روی بشوید به گلاب
هر درختی که ز. جایش به دگر جای برند
بشود زو همه آن رونق و آن زینت و آب

نشان دادن روابط گرم زنان و مردان نامحرم در صدا و سیما برازنده نظام نیست

آیت الله عبدالکریم عابدینی نیز در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قزوین به روز صدا و سیما اشاره کرد و گفت: صدا و سیما برای سرگرمی نیست و ما انتظار داریم که این نهاد صدای عدالت مردم باشد و در همه برنامه‌ها با تضعیف کردن ظلم به حمایت از مظلومان بپردازد. او گفت: جامعه هرگز به سعادت نمی‌رسد تا زمانی که مظلوم برای گرفتن حق خود لکنت زبان نگیرد و امروز ایجاد فضای حق طلبی و عدالت محوری بر عهده صدا و سیما است. امام جمعه استان قزوین با انتقاد از صدا و سیما گفت: نشان دادن روابط گرم بین زنان و مردان که هیچ نسبت محرمیت با یکدیگر ندارند اصلا برازنده نظام و انقلاب اسلامی نیست، و این نهاد ضمن نشان دادن الگوی اسلامی باید با هرگونه زمینه انحراف و خرافه مبارزه کند.

پناهیان: من به دنبال ظهور سفیانی در شام بودم آن هم بعد از ۱۴۰۰ سال؛ داعش همان بود

وی با بیان اینکه ما اکنون در متن این اتفاقاتی هستیم که در کشور‌های همسایه رخ می‌دهد و زمینه را برای ظهور مهیا می‌کنند تاکید کرد: من به دنبال ظهور سفیانی در شام بودم آن هم بعد از ۱۴۰۰ سال و بعد آنقدر به طور طبیعی این رخ داده است که همه آن را می‌دانیم و داعش همان بود که مجسمه ابوسفیان را نصب کرده بودند. پناهیان با تاکید بر ینکه دشمنان راهی برای نفوذ در دین جز خود دین ندارند، افزود: برای ظهور سفیانی یک جریان چندین ساله وجود داشته و این مسئله برای بعد از ظهور هم وجود دارد. وی اظهار کرد: بعد از ظهور ما صاحب قدرت می‌شویم این یعنی چه؟ این قدرت موجود در دنیا از بین نمی‌رود بلکه به دست مذهبی‌ها می‌افتد و یک زمانی متمول شدن فخر یاران امام زمان است و مردم با ثروت زندگی می‌کنند.

سید احمد خاتمی: رسانه‌ها خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده؛ الحمدالله صداوسیما در میدان است

حجت الاسلام احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران، در خطبه‌های این هفته نماز جمعه با تاکید بر نماز اول وقت گفت: شتاب داشته باشید به نماز اول جمعه برسید و این تفسیری از آیات قرآن است. در تفسیر دیگری نیز تاکید شده است که برای نماز جمعه مزاحم درست نکنید و همزنان با آن کار دیگری در برنامه خود قرار ندهید. وی افزود: نماز جمعه ظرفیت ارزشمندی برای نظام اسلامی است، تریبون ولایت است و فراجناح، فراباند و فراحزب است، اما تریبون ولایت است و باید رهنمود‌های ولایت را در آن تبیین کرد. ائمه جمعه مطالعه کرده سخن بگویند، تحلیل‌های جذاب عرضه کنند و خود را مدیون مردم ببینید. امام جمعه موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: رسانه‌ها چه مکتوب و چه فضای مجازی، نماز جمعه را تخریب نکنند، خوشحال نباشند که نماز جمعه خلوت شده است. الحمدالله صداوسیما در میدان است و انتظار می‌رود که تلاش بیشتری کنند و برنامه‌هایی برای تشویق مردم برای نماز جمعه بگذارند. مسئولان نظام در سراسر کشور بخصوص در تهران به این نکته توجه داشته باشند که حضورشان در نماز جمعه تعظیم شعائر است؛ همچنین به نفع خودشان است چرا که این از جلوه‌های مردمی بودن آن‌ها است.
 
یک سری افراد بدذات در صداسیما دائما اینگونه تلقین می‌کردند که نیازی به این همه سرمایه گذاری نیست

به گزارش «آزادی» رحیمی مدیر عامل مستعفی پیام رسان سروش گفت: با اشاره به اینکه وظایفی که در زمان عقد قرارداد با صداوسیما متعهد شده بود را به بهترین شکل انجام داده، می‌گوید: «طبق قرارداد، صداوسیما پذیرفته بود فقط سرمایه گذار پروژه باشد و در عوض، ما هم تهعداتی مانند ست آپ، توسعه و مواردی دیگر را پذیرفتیم و به بهترین شکل هم انجام دادیم». رحیمی با تاکید بر اینکه «تیم سروش از افراد با انگیزه و متخصصی تشکیل شده که به گفته او «بد رفتاری‌ها و بدسلیقگی‌های صداوسیما و نهاد‌های دیگر، مانع از حرکت آن‌ها به جلو نمی‌شود»، افزود: «یک سری افراد بدذات در صداسیما دائما اینگونه تلقین می‌کردند نیازی به این همه سرمایه گذاری نیست و می‌توان از نمونه‌های چینی استفاده کرد. در حقیقت، سازمان به این عریض و طویلی متوجه نبود که حدو اندازه‌ی سرمایه گذاری برای این پروژه چقدر است». او ادامه داد: «ما در ابتدا مدیران سازمان را افراد صادقی می‌دانستیم، ولی از جایی اختلافات آنقدر زیاد شد که به این نتیجه رسیدیم دیگر نمی‌توانیم با هم کنار بیاییم».
 
ناطق نوری به عرصه سیاست باز می‌گردد؟

سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز گفت: آقای ناطق میل و علاقه‌ای برای حضور در عرصه سیاست و نقش آفرینی در انتخابات ندارد. چندی پیش محمدرضا باهنر اعلام کرد «حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر ناطق نوری برای بازگشت به عرصه سیاست احساس تکلیف کرده است». این صحبت انعکاس زیادی در عرصه سیاسی داشت و تحلیل‌هایی بسیاری از تأثیر این اتفاق بر معادلات انتخابات مجلس شورای اسلامی مطرح شد.
 
کنایه محسن هاشمی به احمدی‌نژاد

هاشمی با اشاره به جایگاه شورایاری‌ها تصریح کرد: ساختار نظام جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی از رهبری آغاز و در ادامه به دولت، مجلس، شورا‌های شهر و در نهایت به شورایاری‌ها می‌رسد و ما نیز باید تلاش کنیم شورایاری‌ها به جایگاه خود برسند. وی گفت: البته شورا‌ها نیز ۲۰ سال به طول انجامید تا به شرایط فعلی رسیده‌اند و باید برای رسیدن شورایاری‌ها به جایگاه خودشان تلاش کنیم. رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در ۳۵۲ محله و در دو صندوق برای اقلیت‌های دینی برگزار خواهد شد ضمن اینکه ۱۷۰۴ صندوق در نظر گرفته شده است. هاشمی در ادامه با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۳۱۳ نفر در این دوره از انتخابات به عنوان کاندیدا شرکت کرده‌اند گفت: ۳۱۳ نفر از یاران امام زمان هستند و در اینجا خوب است یادی هم کنیم از کسی (احمدی‌نژاد) که بار‌ها به این موضوع اشاره داشت!
 
آمار قاضی‌پور از مدیران دو تابعیتی

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: وجود تعدادی از افراد دو تابعیتی، در میان مدیران صحت دارد که تعداد آنان ۱۰۱ نفر هستند. نادر قاضی‌پور امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ارومیه ضمن تایید وجود برخی از مدیران دو تابعیتی در کشور اظهار کرد: فهرستی که تهیه شده شامل افراد دارای گرین‌کارت و دو تابعیتی است که گزارش کامل آن نیز در کمیسیون امنیت ملی و صحن مجلس قرائت شده است.
 
تکذیب شایعات درباره ریاست بنیاد شهید

روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران شایعه کناره‌گیری حجت‌الاسلام شهیدی، رئیس این بنیاد را تکذیب کرد. روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران اعلام کرد: در پی انتشار خبری به نقل از یکی از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر کسالت یا عدم حضور حجت‌الاسلام والمسلمین شهیدی در محل خدمت به اطلاع می‌رساند ایشان همچون گذشته در حال پیگیری و رسیدگی مستمر به مسائل جامعه ایثارگری است و در روز‌های اخیر نیز افتتاح و بازدید از برخی پروژه‌های بنیاد و دیدار با اعضای تشکل‌های ایثارگری را در دستور کار داشته است ضمن اینکه در تمامی جلسات مرتبط با رئیس بنیاد و به ویژه مجمع عمومی سالانه سازمان‌های وابسته به بنیاد شخصاً حضور داشته و تأکید ایشان تلاش همه جانبه برای گذر از مشکلات کنونی است. همچنین با پیگیری ایشان بخش قابل توجهی از جلسه اخیر هیئت دولت نیز به حل مشکلات ایثارگران عزیز اختصاص یافته و با دستور و حمایت رئیس جمهوری محترم مقرر شده است جلساتی برای پیگیری این مسائل با حضور معاون اول رئیس جمهوری در روز‌های آینده برگزار شود.
 
خرج چند میلیاردی برای استخر ساختمان ریاست جمهوری

یک نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت دوازدهم گفت: اشرافیت در این دوره به اوج رسیده است به عنوان نمونه هزینه‌هایی که در محل ساختمان ریاست جمهوری و وزرا وجود دارد موجه نیست، مخصوصا در شرایطی که مردم در معیشت خود با مشکل مواجه هستند. موسوی لارگانی با انتقاد از ریخت و پاش‌های مجلس و دولت در فضای فعلی اقتصادی کشور گفت: هزینه‌هایی که برای ساخت و ساز‌های دولتمردان و مجلس می‌شود باید متناسب با وضعیت فعلی اقتصادی کشور باشد بنابراین در چنین شرایطی خرج چند میلیاردی برای استخر ساختمان ریاست جمهوری خلاف قاعده است و توجیهی ندارد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با انتقاد از بی توجهی به وضعیت فعلی کشور در اختصاص دادن بودجه گفت: این بی توجهی در متأسفانه در مجلس نیز وجود دارد مثلا یک دیواری در اطراف مجلس با هزینه زیاد ساخته می‌شود پس از چند ماه خراب می‌شود.
 
پاسخ آیت الله استادی به «چرا برای امام خمینی (ره) ضریح درست کرده‌اید»
 
آیت الله استادی با اشاره به اینکه محدث قمی عالم مطمئنی هست، گفت: محدث قمی در آثارش سخنانی در مورد امامزادگان دارد؛ ایشان آورده که چهار چیز لازم است تا امامزاده بودن ثابت شود، اول اینکه باید فرزند امام بودن آن فرد در تاریخ وجود داشته باشد و دوم اینکه خوب بودن او هم ثابت شود، سوم اینکه سفر این امامزادگان از مدینه به قریه‌ها و بلاد‌های دیگر هم ثابت شود و چهارم دفن آن‌ها در مکان‌های ذکر شده هم ثابت شود مانند حضرت معصومه (س) که از امام زادگان مسلم و معین و دارای زیارتنامه مخصوص است. وی ادامه داد: محدث قمی بقعه‌هایی را نام برده و معتقد است که از بقیه اطلاعی نداریم؛ سلطان محمد شریف در قم و امامزاده مشهد اردهال از جمله امامزادگانی هستند که از اولاد امام سجاد هستند که محدث قمی از آن‌ها یاد و تجلیل کرده است؛ وی معتقد است که چندتن از نوادگان امام سجاد در قم بوده و در کنار مقبره حضرت معصومه (س) مدفون هستند، همچنین در اصفهان و شوشتر امامزاده‌ای بسیار محترم از فرزندان امام سجاد (ع) وجود دارد. استادی با بیان اینکه عده‌ای ایراد گرفته‌اند که چرا مثلا برای امام خمینی (ره) ضریح درست کرده‌اید، مطرح کرد: آیت الله‌العظمی اراکی معتقد است که بعضی از علمای ما که از سادات هم هستند از بسیاری از امام زاده‌های ناشناخته که بارگاه و ضریح دارند، مقامشان بالاتر است؛ مثلا سید رضی، چرا این‌ها را امام زاده حساب نکنیم؟ کسی که عالم شد که از امام زاده بودن خارج نمی‌شود، همین امام خمینی (ره) هم شجره و انتسابش کامل است هم خدماتش، خب این امام‌زاده است.
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار