فرماندار مهاباد گفت: عامل اصلی آلودگی مخزن سد این شهر فعالیت دامپروری در حاشیه سد این شهرستان است.
کد خبر: ۷۶۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷ 24 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی ایرج شجاعی روز چهارشنبه در جلسه شورای حفاظت از آب مهاباد افزود: طبق تحقیقات کارشناسان بهداشت اتراق گله‌های گوسفندان، آبخوری از مخزن سد مهاباد و فعالیت‌هایی مانند پشم‌شویی بیشترین میزان آلودگی را به مخزن سد این شهرستان اعمال کرده که با توجه به منبع شرب بودن این آب باید از این روند جلوگیری و با صاحبان آن برخورد قاطع شود.

وی از تشکیل کمیته فنی مختص بررسی فعالیت دامپروی حاشیه سد مهاباد خبر داد و اضافه کرد: این کمیته شامل اداره‌های امور آب و جهادکشاورزی است که با همکاری یکدیگر نسبت به شناسایی و آموزش صاحبان این گله‌ها اقدام خواهند کرد و ضمن ارایه توجیهات لازم در صورت تکرار با آنان برخورد خواهند کرد.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۱ گله گوسفند که به حریم حاشیه مخزن سد مهاباد تجاوز کرده بودند، شناسایی شده‌اند که در صورت رعایت نکردن مقررات، محدودیت‌هایی برای آنان شامل محرومیت از خدمات درمانی دامپزشکی اعمال می‌شود.

فرماندار مهاباد با تاکید بر ادامه رفع تصرفات حاشیه مهاباد اظهار داشت: با تکمیل و نهایی شدن پرونده‌های رفع تصرف توسط دادستانی، عملیات تخریب و باز پس‌گیری حریم سد مهاباد انجام خواهد شد.

رییس امور آب مهاباد نیز در این جلسه گفت: هم‌اکنون بیش از ۱۳۹ میلیون مترمکعب آب در مخزن سد مهاباد ذخیره سازی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار میلیون مترمکعب بیشتر است.

خالد رحمانی با بیان اینکه ورودی آب به مخزن سد مهاباد به صفر رسیده، افزود: هم‌اکنون تراز سد مهاباد به یکهزار و ۳۵۲ متر و ۴۶ سانتی‌متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که حدود ۴۰ سانتی‌متر بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

وی همچنین بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۳ حلقه چاه آب در راستای مقابله با برداشت‌های غیرمجاز آب‌های زیرزمینی در سطح این شهرستان شناسایی و با دستور مراجع قضایی مسدود شده است.

رحمانی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۵۷۳ مگاوات برق نیز طی سال زراعی جاری در نیروگاه این سد تولید شده، اضافه کرد: این میزان ۲.۵ برابر مدت مشابه سال قبل بوده که وارد مدار مصرف برق سراسری شده است.

سد مهاباد دارای ۱۹۷ میلیون مترمکعب ظرفیت اسمی و ۱۷۲ میلیون مترمکعب ظرفیت مفید است که علاوه بر تامین آب شرب شهر، بیش از ۱۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان را نیز زیر پوشش قرار می‌دهد.

سد مهاباد که در ضلع غربی این شهر احداث شده، تنها یک کیلومتر با شهر فاصله دارد و به همین لحاظ نزدیکترین سد به مناطق مسکونی در جهان به شمار می‌آید.

این سد که آب شرب ۱۶۰ هزار نفر شهر مهاباد را تامین می‌کند در قسمت‌های بالادست با تهدیدهای جدی در زمینه آلودگی مواجه است که باید مسئولان برای آن راه چاره‌ای جدی بیاندیشند.

علاوه بر دامپروری، وجود صدها هکتار اراضی کشاورزی و باغی که کود شیمیایی و سموم آنها از طریق آب باران وارد آب این سد می‌شود از یک سو و  وجود تعدادی روستا در حاشیه سد که فاضلاب آنها به طرق مختلف وارد آب می‌شود از سوی دیگر سلامت آب این سد را مورد تهدید جدی قرار می‌دهد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار