محقق مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی گونه‌‎ای فعال از موش ‌کور را در باغ‌ها و مزارع ارومیه شناسایی کرد که از ریشه درختان سیب تغذیه می‌کند.
کد خبر: ۷۶۵۶۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶ 24 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی علیرضا خلیل آریا  افزود: این نوع موش‌کور از خانواده «ول حفار» (Mole vole) بوده و بیشتر زندگی خود را در زیرزمین می‌گذراند.
وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان آن را به آسانی مشاهده کرد، اظهار داشت: فقط بعضی مواقع در باغ‌ها و مزارع، تپه کوچکی از خاک دیده می‌شود که پشت بام لانه «ول حفار» است و در زیر آن موش یاد شده در تاریکی مطلق زندگی می‌کند.
وی اظهار داشت: «ول حفار»، حیوان کوچکی است که به ندرت طول آن از ۱۵ سانتی‌متر فراتر می‌رود و اغلب در مزارع یونجه، باغ‌ها و مراتع  آذربایجان غربی قابل مشاهده است.
این محقق بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: «ول حفار» در کندن زمین سرعت و مهارت زیادی دارد زیرا پاهای جلویی آن دارای قدرت زیادی است و شکل بیل‌های کوچک را دارد.
وی اضافه کرد: این جانور در مدت فقط چند دقیقه زمین را می‌کند و در آن ناپدید می‌شود؛ این جانور کوچک در طی یک شب می‌تواند ۷۰ متر تونل حفر کند.
وی گفت: بدن این جانور از کرک بسیار نرم موشی رنگ پوشیده شده است و دم صورتی رنگ آن فقط ۲ تا سه سانتی‌متر طول دارد؛ این جانور گردن ندارد و گوش های کوچک آن در زیر کرک پنهان شده‌اند.
خلیل آریا اضافه کرد: ریشه درختان سیب عمده تغذیه آن محسوب می‌شود و مراتع و گیاهان آن نیز از حمله این جانور مصون نیست؛ دشمن «ول حفار» در طبیعت مار و پرندگان شکارچی است.
آذربایجان غربی دارای ۷۰۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی است که ۱۲۰ هزار هکتار از آن به باغ اختصاص دارد و حدود ۵۰ درصد آن را باغ‌های سیب تشکیل می‌دهد.
سالانه بیش از ۶ میلیون تن انواع محصول کشاورزی در این استان تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار