دست اندازی‌های قانونی احداث مناطق ویژه اقتصادی آذربایجان غربی از جمله منطقه ویژه سلماس و ارومیه همچنان برای تصویب را در کما برده است.
کد خبر: ۷۶۴۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷ 22 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی مناطق ویژه اقتصادی فعال و کارآمد در هر استانی می‌تواند زمینه را برای تحول و پیشرفت تجاری و افزایش مناسبات تجاری منطقه فراهم کند.

آذربایجان غربی با اینکه یکی از استان‌های پراهمیت به سبب داشتن مرزهای طولانی با کشورهای همسایه است ولی سهم اندکی از مناسبات تجاری بین‌الملل را دارد.

شاید یکی از مواردی که سهم این استان مرزی با پتانسیل‌های بالقوه را در این بخش اندک کرده است، فعال نبودن مناطق ویژه اقتصادی و عدم توجه به تقویت این مناطق در استان است.

چندسالی است که مسئولین خبر از ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در شهرهای مختلف این استان را داده اند اما به ظاهر این طرح به دلیل وجود اختلافات میان دولت و مجلس همچنان برای تصویب نهایی سرگردان است و تکلیفش با خودش مشخص نیست و مردم نیز همچنان چشم انتظار روزی هستند که با تصویب این طرح حداقل بتوانند از ظرفیت تجاری و اقتصادی مرزهای استان استفاده کنند.

طولانی شدن تصویب و اجرای لایجه منطقه ویژه اقتصادی ارومیه

 سیدهادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با باریش نیوز در این رابطه اظهار کرد: لایحه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی پس از رد شورای نگهبان به دلیل پاره از ایرادات در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی و ایرادات برطرف شد.

وی ادامه داد: در لایحه اولیه دولت 12 منطقه آزاد و ویژه برای استان‌های کشور پیشنهاد شده بود که یکی از این مناطق، منطقه ویژه اقتصادی ارومیه بود ولی در بررسی‌های مجلس این تعداد به 80 مورد افزایش پیدا کرد و همین امر باعث شد لایحه از سوی شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام شد در حال حاضر این لایه پس از کش و قوس‌های بسیار برای تغییرات دوباره براساس لایحه اولیه به کمیسیون اقتصادی مجلس ارجاع داده شده است.

بهادری با بیان اینکه این لایحه فعلا در رفت و آمد بین مجلس، شورای نگهبان، دولت و مجمع تشخیص مصحلت نظام قرار دارد، خاطرنشان کرد: مخالفت‌ها بیشتر به خاطر افزایش تعداد مناطق ویژه و آزاد در مجلس بود و لایحه اولیه بیشتر عقلانی و منطقی به نظر می‌رسد و با توجه به پیگیری‌های انجام شده به‌زودی برای تصویب نهایی به صحن مجلس آورده می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه متاسفانه روند تصویب و اجرای لایجه منطقه ویژه اقتصادی ارومیه طولانی شد و همین امر فرصت‌های بسیاری را در این منطقه به هدر می‌دهد، تصریح کرد: براساس گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس می‌توان امیدوار بود که زودی این لایحه مراحل قانونی را طی کرده و اجرایی شود.

یکی از شروط ایجاد مناطق ویژه اقتصادی داشتن سرمایه‌گذار است

محمد مهدی شهریاری، استاندار آذربایجان غربی در رابطه با ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در استان گفت: یکی از شروط ایجاد مناطق ویژه اقتصادی داشتن سرمایه‌گذار است که در چهار شهرستان بوکان، مهاباد، چایپاره و میاندوآب سرمایه‌گذاران سازمان مسئول منطقه مشخص و معرفی شده اند.

این مسئول اظهاری امیدواری کرده است با تصویب به موقع این طرح در دولت و مجلس، شاهد هموار شدن مسیر جذب سرمایه گذاری و رونق اقتصادی در شهرستان‌ها و به طور کلی در استان باشیم.

شهریاری توجه به مناطق محروم و جبران عقب ماندگی‌ها در این مناطق را جزو اولویت‌های اصلی استان عنوان کرد و گفت: با رفع کمبود‌ها و جبران عقب ماندگی‌ها در مناطق محروم و به‌ویژه مناطق مرزی استان که از امکانات بسیار کمی برخوردار هستند، جلوی مهاجرت‌ها و ایجاد مناطق حاشیه نشین در استان گرفته می‌شود.

استاندار آذربایجان غربی معتقد است باید از منابعی که در اختیار استان است به شکل بهینه در جهت رشد و تعالی و ارتقای شاخص‌های توسعه استان استفاده شود.

مسئولین باید پیگیر جذب سرمایه‌گذار باشند

منطقه ویژه اقتصادی سلماس هم از جمله طرح‌هایی است که همچنان وعده ها برای تحقق عملی آن از سوی مسئولین بی عمل مانده و عزم جدی بین مسئولان در راه اندازی این موقعیت ویژه اقتصادی برای شهری که می تواند هم پای بسیاری از شهرهای کشور به هاب اقتصاد صادراتی تبدیل شود، وجود ندارد.

حجت الاسلام سیدمحمد موسوی امام جمعه سلماس در رابطه با عملکرد مسئولین در راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی سلماس گفت: تابه‌حال هیچ سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاری در منطقه اقتصادی ویژه سلماس پیدا نکرده‌اند.

این مسئول معتقد است که مسئولین باید پیگیر جذب سرمایه‌گذار باشند و برای این امر به دنبال سرمایه‌گذار بروند.

امام جمعه سلماس اعتقاد دارد، باید سرمایه‌دار را جذب کرد و به سرمایه‌گذار احترام گذاشت چراکه با تزریق سرمایه خود می‌تواند سبب تحول در وضعیت اقتصادی منطقه شود اما این کار هنوز به نتیجه نرسیده است.

آذربایجان‌غربی با دارابودن مرزهای طولانی با کشورهای همسایه می تواند به قطب اصلی مبادلات تجاری با کشورهای اروپایی تبدیل شود، گرچه در سالهای اخیر جهش‌هایی در این زمینه انجام شده اما پتانسیل این استان به اندازه‌ای است که این حجم از اقدامات هنوز برای این استان کم است.

آذربایجان‌غربی با داشتن اشتراکات مرزی می‌تواند در کنار جذب سرمایه گذار به یکی از استانهای مطرح برای اشتغال و کارآفرینی تبدیل شود به شرط آنکه اقداماتی که قرار است انجام شود به موقع باشد و دست اندازی ها در مسیر سرمایه‌گذاری استان کمتر شوند تا از این طریق بزرگترین مشکل استانهای مرزی که همان اشتغال است با ایجاد فرصت های کاری برای همیشه از این استان رخت بربندد./باریش نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار