عابدی فرماندار و رئیس هیئت مدیره تولیت شمس تبریزی گفت : دفتر همکاری کشورهای اکو در شهرستان خوی افتتاح می شود.
کد خبر: ۷۶۴۴۵۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۲ 20 July 2019

به گزارش خبرنگار تابناک آذر بایجان غربی از خوی سید محمد عابدی رئیس هیئت مدیره تولیت آرامگاه شمس تبریزی وفرماندار خوی امروز درنشست خبری با خبرنگاران ،از افتتاح دفتر همکاری کشور های اکو در شهرستان خوی خبر داد،گفت: همزمان با برگزاری دومین جشنواره شمس و مولانادرمرداد ماه سالجاری ،دفتر همکاری کشورهای اکو در جهت توسعه روابط فرهنگی و ایجاد بستر مناسب برای ارتباطات دیپلماسی فرهنگی در خوی افتتاح می شود.

وی با اشاره به زمان برگزاری دومین جشنواره شمس و مولانا اظهارداشت : دومین جشنواره شمس ومولانادرسه بخش موسیقی،شعروتایپوگرافی از۲۴مردادشروع ودر۲۸مراد سالجاری به پایان خواهد رسید.

محمدعابدی ادامه داد: امسال هم به دلیل ایام محرم، با تصمیم هیئت‌مدیره تولیت شمس تبریزی مقرر شد برنامه‌های هفته جشنواره شمس تبریزی از ۲۴ تا ۲۸مرداد،باحضور شمس شناسان و مولوی پژوهان داخلی و خارجی وبا حضور اقوام مختلف کشوردرجشنواره با لباس مخصوص هراستان واجرای برنامه های هنری توسط هنرمندان در مناطق مختلف شهربرگزار شود.
فرماندار خوی همچنین در موردتعداد آثار رسیده به جشنواره نیز گفت: در این رابطه ۱۲۸۶اثردرسه بخش شعر،وتایپوگرافی و موسیقی به دبیر خانه جشنواره رسیده که از این تعداد۵۲۸اثر شعر،۱۲۵اثر وتایپوگرافی و۹۰ اثر موسیقی پس از پایش اولیه آثاروتطبیق مدارک و محتوای آثار با اصول و اهداف کلی جشنواره به مرحله داوری رسیده است.

عابدی بابیان اینکه، بخش جشنواره ملی این همایش که به مدت پنج شب از ۲۴تا ۲۸مرادبرگزارمی شود ،افزود:بخش موسیقی درمحوطه آرامگاه شمس تبریزی،شعر درپارک ملت وبخش تایپوگرافی در مجتمع فرهنگی ارشادخوی برگزار خواهد شد.
وی در مورد برنامه های جانبی این جشنواره نیزگفت: رونمایی از ۲ آلبوم موسیقی اصیل ایرانی از خوانندگان و گروه‌های برتر موسیقی کشوری، رونایی از لباس مخصوص آذربایجانی، برگزاری برنامه موسیقی نقاشی در محوطه آرامگاه شمس، برگزاری تور‌های گردشگری، حضور اقوام مختلف کشوردر جشنواره بالباس مخصوص هراستان و اجرای برنامه‌های هنری توسط هنرمندان مختلف در مناطق مختلف شهرستان خوی و پایان بخش جشنواره برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره باحضور مسئولین طراز اول کشوری در روز ۲۸ مردادماه در آرامگاه شمس تبریزی همراه با تقدیر از برگزیدگان بخش‌های مختلف جشنواره از مهمترین برنامه های جانبی این جشنواره می باشند.

رئیس هیئت مدیره تولیت آرامگاه شمس تبریزی خوی همچنین در مورد زمان برگزاری پنجمین کنگره علمی بین المللی شمس تبریزی نیز گفت: پنجمین کنگره علمی بین المللی شمس و مولانا در تاریخ ۷و۸مهر ماه مصادف با روز شمس و مولانا در سالن شهید کوچری فرمانداری خوی برگزار می‌شودکه در این همایش شمس پژوهان ومولوی شناسان از کشور ترکیه وپاکستان و سفیر ترکیه در ایران از مهمانان ویژه این مراسم خواهند بود.

شمس الدین محمد بن علی بن ملک داد تبریزی بنا بر اشاره‌های تاریخی به احتمال زیاد در سال ۵۸۲ هجری قمری به دنیا آمد و ملقب به ' شیخ پرّان' و ' زر دوز' بود.

بارگاه این عارف شهیر و برجسته کشور و دنیا در طول ایام سال خیل عاشقان عرفان اسلامی، ایرانی و حتی گردشگران خارجی بی شماری را به زیارت مزارش در شهرستان خوی که در دوره صفویان بنا شده ، می کشاند .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار