معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی گفت: سالانه در حدود ۱۸۰۰ طرح پژوهشی در قالب کارفرمایی و داخلی در دست اجرا دارد و ۸۰ درصد این طرح‌ها دارای کارفرما بوده و و بر رفع نیازها و چالش‌های موجود متمرکز شدند.
کد خبر: ۷۶۴۳۵۸
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰ 20 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی محمد رضا پور عابدی در بازدید از آخرین دستاوردها و یافته‌های علمی و پژوهشی جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و مجموعه‌های  گروه‌های پژوهشی شیمی متابولیت ثانویه گیاهان دارویی، گروه مدیریت کسب‌وکار، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی، مرکز کشت بافت و رویان گیاهی، گلخانه‌ها و مزرعه گیاهان دارویی و و سایر اختراعات و ابتکارات جهاد دانشگاهی اظهار داشت: جهاد دانشگاهی سالانه در حدود 1800 طرح پژوهشی در قالب کارفرمایی و داخلی در دست اجرا دارد و 80 درصد این طرح‌ها دارای کارفرما بوده و و بر رفع نیازها و چالش‌های موجود متمرکز شدند.

وی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی در بخش‌های مختلف ازجمله صنعت، نفت، گاز و پتروشیمی ورود پیداکرده و دستاوردهای خوبی دارد گفت: در بخش دکل حفاری مته حفاری، زیست پالایش و زیست‌محیطی بخش نفت، گاز و پتروشیمی  و نمک زدایی از نفت عملکرد قابل توجهی داشته است و همچنین در حوزه حمل و نقل ریلی و مترو ملی نقش اساسی داشته و در کنسرسیومی که برای تولید سیستم لوکوموتیو و متروی ملی تشکیل شده است حضور دارد.

پور عابدی با اشاره به دستاوردهای جهاد دانشگاهی در بخش پزشکی،‌ انجام 10 هزار سیکل نازایی توسط 9 مرکز درمان ناباروری را از اقدامات این نهاد انقلابی عنوان کرد و افزود: استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌ها و درمان سرطان سینه، تولید داروهای نوترکیب و گیاهی فعالیت‌های شایانی داشته که این موارد تنها بخشی از دستاوردهای پزشکی جهاد دانشگاهی است.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه بیشترین تأکید جهاد دانشگاهی در بخش کشاورزی حرکت به سمت کشاورزی هوشمند و استفاده از آی تی و اینترنت اشیا در این حوزه است بیان کرد: در صددیم با استفاده از فناوری‌های جدید راندمان بخش کشاورزی را افزایش دهیم.

وی به اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه علوم انسانی اشاره کرد و افزود: در بخش اعتیاد، خانواده، گردشگری، سرمایه ملی و سبک زندگی جهاد دانشگاهی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است که 16 مرداد امسال به مناسبت سی و نهمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی از آخرین دستاوردها و فناوری‌های این نهاد انقلابی رونمایی می‌شود.

 پور عابدی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی جزو واحدهای قدیمی و توسعه‌یافته در بین واحدهای استانی است تصریح کرد: این واحد زیرساخت‌های خوبی در حوزه پژوهشی و نوآوری و تجاری سازی دارد و با انجام پروژه‌های دانش محور خود در موضوعات مختلف می‌تواند بستر ساز موفقی در اشتغال‌زایی در سطح منطقه و کشور شود و این واحد از طریق مرکز رشد می‌تواند زمینه را برای فعالیت و شکوفایی افرادی که ایده خوبی در بخش‌های مختلف دارند را ایجاد کرده و برای واحد نیز از تمامی ابعاد ارزش‌افزوده کیفی داشته باشد.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی بابیان اینکه جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی در زمینه شیمی، کشاورزی و فناوری فعالیت قابل‌توجهی دارد، بیان کرد: دستاوردهای مناسبی توسط جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی ارائه شده است که امید است طی سال‌های آینده با رویکرد عملیاتی‌تر از فناوری‌های تولیدشده این واحد در سطح گسترده و تجاری سازی شده استفاده شود.

وی به حضور چشمگیر جهاد دانشگاهی در فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و فرهنگی اشاره کرد و افزود: جهاد دانشگاهی به‌طور چشمگیری در جریان تولید علم با پتانسیل بالا و بهره‌گیری از نیروهای متخصص در راستای توسعه کشور حرکت کرده که باوجود موفقیت‌های متعدد در زمینه‌های مختلف به جرئت می‌توان گفت بسیار خوش درخشیده است.

پور عابدی با بیان اینکه در بودجه امسال مبلغ 15 میلیون یورو برای رفع برخی مشکلات کشور به جهاد دانشگاهی تخصیص یافته است گفت:  از جمله این موارد تولید 10 قلم مواد پر مصرف شیمیایی در دستور کار جهاد دانشگاهی قرار گرفته است که پژوهشگران این نهاد کار دانش‌پایه و اقدامات زیرساختی آن را انجام داده و در مرحله پایلوت آزمایشگاهی و نیمه‌صنعتی در صدد جذب سرمایه گذار و ارائه به صنعت هستیم.

معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی بیان کرد: با توجه به شرایط فعلی کشور باید پژوهش و فناورانه جهاد دانشگاهی به صورت ویژه و گسترده‌تر نقش خود را ایفا کنند و در جهت رفع نیازمندی‌هایی که متکی بر خارج از کشور بوده  با بهره‌گیری از فناوری‌های تولیدشده به شکل بومی و ساخت تولید ورود کند.

امین رستم زاده نیز در این بازدید با تشریح عملکرد گروه‌های سه‌گانه معاونت پژوهشی این واحد اظهار داشت: در رویکرد برنامه توسعه واحد افزایش  فعالیت‌های پژوهشی و فناورانه واحد از اولویت‌های مدیریتی می‌باشد.

به گفته وی ایجاد زیرساخت‌ها و زمینه‌های مناسب در راستای راه اندازی پژوهشکده این واحد ضروری ذکر و  برنامه کاری مشخص جهت تحقق این زیرساخت‌ها تدوین و در حال اجرایی شدن است.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه تمامی فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و کارآفرینانه واحد به شکل یک زنجیره برای تعالی جامعه ارزش‌افزوده دارد افزود: ساماندهی گروه‌های پژوهشی و و پررنگ کردن مؤلفه بازار و کارفرما و درنتیجه محصول و خروجی محور نمودن نتایج عملکرد گروه‌ها از رویکردهای اصلی واحد در معاونت پژوهشی واحد آذربایجان غربی است.

وی با اشاره به اهمیت سنجش فعالیت‌ها و درآمدهای فناورانه گروه‌های پژوهشی واحد آذربایجان غربی بیان کرد: مقرر گردیده مقایسه و سنجش سرانه درآمد و هزینه فناورانه هر گروه پژوهشی و نقش آن در ضریب توسعه واحد حسب  چشم‌انداز و کل درآمدهای واحد استخراج و آسیب‌شناسی شود.

 رستم زاده با اشاره به اهمیت نهادینه کردن فرهنگ تفکر پژوهشی در همه موضوعات جامعه گفت: باید اعتقاد داشته باشیم که مسائل کشور و چالش‌های پیش رو بدون نسخه و مدل علمی و عملی قابل‌حل نیست که در این صورت ضمن حل چالش‌ها،  فرصت‌های فراروی توسعه نیز برای کشور گسترده می‌شود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی افزود: نیازها و چالش‌های منطقه‌ای و کشوری از موضوعات هدف‌گذاری شده گروه‌های پژوهشی جهاد دانشگاهی استان است که مقررشده است گروه‌های پژوهشی به‌صورت مطالعاتی بر روی آمار نیازهای توسعه‌ای و چالش‌های پیش رو نیازسنجی  علمی و عملی کنند.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار