افزایش دما در روزهای میانی تابستان همیشه افزایش مصرف آب و برق را به دنبال دارد چراکه برخی از مردم تابستان گرم را با مصرف آب خنک می‌کنند.
کد خبر: ۷۶۴۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 20 July 2019

بحران آب با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی و افزایش دمای زمین نه تنها برای مردم کشورمان بلکه برای جهان در حال حاضر بحران جدی تلقی می‌شود که عدم مدیریت در مصرف آن می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیری برای طبیعت و زندگی انسان‌ها در پی داشته باشد.

به گفته مسئولان استانی بیش از 86 درصد مصرف آب مربوط به مشترکین خانگی است از این رو اهمیت موضوع مدیریت مصرف در بخش خانگی به خصوص در روزهای تابستان که افزایش دما به نوعی همه را کلافه می‌کند بیش از سایر روزهای سال است.

تقویت فرهنگ استفاده از ابزارهای کنترل مصرف آب

یاشار از مخاطبان باریش نیوز در پیامی نوشته است که متاسفانه بسیاری از شهروندان در استفاده از آب شرب شهری بدون توجه به کمبود ذخایر آبی هر جور که دلشان می‌خواهد آب را مصرف می‌کنند.

این شهروند ادامه داده است: برخی از مردم برای شستن خودروی خود از آب شهری استفاده می‌کنند به طوری‌که در هنگام شستشو ساعت‌ها آب  هدر می‌رود و در حالی می‌توانند با نصب سردوش‌های میزان آب را کنترل کرده و از هدر رفت آن جلوگیری کنند.

مردم ارومیه بیشتر از سرانه کشوری آب مصرف می‌کنند

جمشید سیدپور، مدیر امور آب و فاضلاب ارومیه سرانه مصرف آب هر شهروند در ارومیه برای سال جاری را 187 لیتر در شبانه روز اعلام کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سرانه مصرف استاندارد هرفرد براساس الگوی کشوری و الگوی اقلیمی استان 135 لیتر در شبانه‌روز است، بدین منوال هر شهروند ارومیه‌ای در هر شبانه‌روز به طور متوسط 52 لیتر بیش از سرانه استاندارد، آب مصرف می‌کند.

قطعی آب حتی برای چند ساعت کلافه کننده است

زهرا از مخاطبان باریش نیوز نیز در رابطه با عدم رعایت برخی از شهروندان در استفاده از آب، گفته است: قطعی چند ساعته آب در برخی از روزها باعث می‌شود کل برنامه‌ریزی برای خانواده‌ها بهم بخورد و اگر مردم کمی مراعات داشته باشند و به اندازه مصرف کنند شاید دیگر شاهد افت فشار و یا قطعی آب نشویم.

این شهروند ادامه داده است: فصل تابستان فصل خانه‌تکانی برای برخی از بانوان است و برخی از مردم در این کار خیلی افراط داشته و تصور می‌کنند هرچه بیشتر در شستشو از آب استفاده کنند حتما تمیزتر می‌شود در حالی که می‌توان با آب کمتر نیز همان کار را انجام داد.

گرچه در سال جدید با افزایش میزان بارش باران حال بسیاری از منابع آبی در آذربایجان غربی و شهر ارومیه مساعد است اما این امر دلیل نمی‌شود تا با بی‌مهابا از این ذخیره طبیعی استفاده کنیم.

چاه‌های غیرمجاز و برداشت بی‌رویه از منابع آب زیرزمینی از دیگر مشکلاتی هستند که همواره حیات ذخایر زیرزمینی آب را به خصوص در آذربایجان غربی که کشضاورزی یکی از پایه های اصلی اقتصاد آن است، با چالش‌های جدی روبرو کند و اگر در این میان مردم نیز مشارکتی برای کنترل مصرف نداشته باشند در آینده‌ای نه‌چندان دور باید شاهد مرگ دائمی بسیاری از منابع آبی در استان باشیم و تبعات آن را بپذیریم./باریش نیوز

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار