بازار ارز با روند کاهشی و البته پلکانی حرکت می‌کند؛ افت قیمتی که باعث شده، نرخ فروش دلار از سقف ۱۳۷۰۰ تومان در ۲۶ خردادماه امسال به کف کانال ۱۲۰۰۰ تومانی و در یکی دو روز اخیر به نرخ ۱۱۳۰۰ تومان کاهش یابد. سطح قیمتی که پیش از این در بهمن ماه سال گذشته رقم خورده بود. بررسی روند بازار در دو ماه اخیر، نشان می‌دهد که دلایل مختلفی در عقب نشینی نرخ ارز نقش داشته است
کد خبر: ۷۶۳۶۹۲
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۸ 17 July 2019

افزایش تنش‌های سیاستی، وضع تحریم‌های یک جانبه و غیرقانونی توسط دولت آمریکا و بی ثباتی اقتصادی و عدم تدبیر مناسب از سوی تیم اقتصادی دولت، از مهمترین دلایل رشد قیمت ارز به ویژه دلار در سال گذشته بودند. این عوامل باعث ایجاد تلاطم در بازار ارز و در نتیجه موج سواری دلالان و رشد قیمت دلار تا سطح ۱۹ هزار تومان شد.

اما اکنون تقریبا تأثیر این عوامل در جهت تلاطم در اقتصاد ایران از بین رفته است، به گونه ای که حنای تهدیدات ترامپ دیگر رنگی ندارد و رئیس جمهوری آمریکا هر کاری در توانش بوده انجام داده است. ناکامی تأثیر تنش‌های مربوط به سیاست خارجی در رشد قیمت دلار به حدی است که حتی حمله به چند نفتکش در بندر فجیره امارات و دریای عمان و سرنگونی پهپاد جاسوس آمریکایی نیز نتوانست بهای دلار را بالا ببرد.

به نظر شما، چرا دلار سودای کاهش قیمت در سر دارد؟

حالا این روزها؛ بازار ارز با روند کاهشی و البته پلکانی حرکت می‌کند. افت قیمتی که باعث شده، نرخ فروش دلار از سقف ۱۳۷۰۰ تومان در ۲۶ خردادماه امسال به کف کانال ۱۲۰۰۰ تومانی و در یکی دو روز اخیر به نرخ ۱۱۳۰۰ تومان کاهش یابد. سطح قیمتی که پیش از این در بهمن ماه سال گذشته رقم خورده بود.

بررسی روند بازار در دو ماه اخیر، نشان می‌دهد که دلایل مختلفی در عقب نشینی نرخ ارز نقش داشته است، از جمله آن‌ها می‌توان به؛

«کوچ بازیگران بزرگ از بازار در هفته‌های اخیر»: 

«تغییر موقعیت بازیگران خرد از خرید ارز به فروش ارز»

«حرکت معکوس نرخ دلار نیما و آزاد برای نزدیک‌تر شدن»

«افزایش عرضه از سوی بازارساز با توجه به روند مثبت بازگشت ارز صادراتی»

«افزایش چراغ خاموش نرخ سود بانکی در جهت جذب نقدینگی»

«تخلیه فشار تقاضای کاذب در نیمه دوم سال ۹۷»

«کاهش تقاضای دلار برای واردات قاچاق»

«کاهش جذابیت دلار برای سرمایه گذاری»

«کمرنگ شدن نقش دلالان در بازار ارز»

«مدیریت هوشمندانه بازار ارز توسط بانک مرکزی»

و «چشم انداز مثبت از راه اندازی بازار متشکل ارزی» اشاره کرد.

اما در کنار این عوامل که توسط فعالان و کارشناسان اقتصادی مطرح شده است؛ به نظر شما، مهم‌ترین دلیل کاهش بهای ارز به ویژه دلار در روز‌های اخیر چیست؟

چرا بازار به رغم تنش‌های سیاسی در سطح بین الملل و افزایش فشار تحریم‌های دولت آمریکا بر چرخه اقتصادی ایران، دچار جهش قیمت ارز و رفتار‌های هیجانی نشده و حتی به سمت کاهش قیمت و تعادل نرخ‌ها حرکت می‌کند؟

چرا مردم تمایلی برای ورود به بازار ارز و سرمایه گذاری به مانند سال گذشته ندارند؟

سیاست‌های بانک مرکزی در این خصوص را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

آیا با راه اندازی بازار متشکل ارزی، شاهد ثبات در نرخ گذاری ارز خواهیم بود؟
 
فکر می‌کنید قیمت دلار تا چه نرخی کاهش خواهد داشت؟

و در پایان؛ تیم اقتصادی دولت و مجلس برای صیانت از ارزش ریال و تقویت پول ملی چه برنامه راهبردی و عملیاتی باید داشته باشد؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار