معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مرتع و آبخیزداری گفت: بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی کشور پنج میلیارد مترمکعب بوده است و ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری آب در سفره‌های زمینی ایران وجود دارد.
کد خبر: ۷۶۳۲۱۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ 16 July 2019

 به گزارش تابناک آذربایجان غربی خسرو شهبازی صبح امروز در چهاردهمین همایش ملی علوم و مهندسی آبخیزداری ایران که در سالن اجتماعات پژوهشگاه مطالعات دریاچه ارومیه برگزار شد، با بیان اینکه ۵۳ درصد برداشت آب برای مصارف کشاورزی از سفره‌های زمینی انجام می‌شود، اظهار کرد: بیلان منفی سفره‌های زیرزمینی کشور پنج میلیارد مترمکعب بوده است و ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری آب در سفره‌های زمینی ایران وجود دارد.

وی با اشاره به کاهش سطح آب‌های زیرزمینی کشور افزود: عمق سفره‌های زمینی کشور از پنج تا هشت متر در سال‌های گذشته به ۱۵۰ متر در حال حاضر افزایش یافته و تاکنون در بیش از ۶ هزار نقطه عملیات آبخیزداری و بیش از ۱۲۵ هزار هکتار فعالیت آبخیزداری انجام شده است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مرتع و آبخیزداری با بیان اینکه ۶۱ درصد مساحت کشور برابر با ۱۰۰ میلیون هکتار از مساحت کل کشور با خطر خشکسالی و فرسایش مواجه هستند، افزود: سالانه ۱۶.۷ تن متوسط فرسایش خاک در کشور بوده که یکی از بالاترین میزان فرسایش‌های خاک در کل جهان است که این موضوع نشان از آن دارد که باید برای انجام عملیات آبخیزداری در کشور تلاش کرد.

وی با اشاره به تاثیرات مثبت انجام اقدامات آبخیرداری در کشور تصریح کرد: با این اقدامات سه تا ۹ تن میزان فرسایش خاک در کشور کاهش یافته، تولید علوفه در هر هکتار به ۱۲۰ کیلوگرم رسیده، ۷۰ درصد حجم سیلاب‌ها در کشور و ۳۲ درصد میزان تبخیر آب‌های سطحی کشور کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه هشت هزار و ۶۰۰ روستای کشور در معرض سیلاب قرار دارند، ادامه داد: طبق بررسی‌ها در هر دهه ۱۱ میلی متر کاهش بارندگی در ایران وجود داشته و ۰.۴ درجه سانتیگراد دمای هوا در ایران افزایش پیدا کرده است.

شهبازی با بیان اینکه اخیرا قانون جامع خاک در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، عنوان کرد: در حال حاضر هشت طرح در ارتباط با آبخیزداری تهیه و به دفتر ریاست جمهوری ارسال شده که ۶ مورد از آنها برای مهار سیلاب‌ها بوده و در سطح ۲۵ میلیون مترمکعب آب‌های مرزی طرحی در حال تدوین است تا بتوان این آب‌ها را مهار کرد.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت جامع در حوزه آبخیز تصریح کرد: همکاران ما برای پایداری اکوسیستم در حوزه آبریز دریاچه ارومیه اقدامات خوبی انجام داده و همچنین اقدامات مناسبی برای احیا دریاچه در این منطقه انجام شده و در خوزستان برای مهار گرد و خاک اقداماتی انجام شد که این گرد و خاک‌ها تا حد زیادی کاهش یافته است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار