ظریف برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد، جلسه سطح بالای وزیران در مورد اهداف توسعه پایدار برای مسائلی که شامل تنازع، گرسنگی، برابری جنسیتی و تغییرات اقلیمی است، در نیویورک است. یک روز قبل از ورود او به ایالات متحده، ویزای او در سفارت ایالات متحده در برن سوئیس صادر شد.
کد خبر: ۷۶۳۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۴ 15 July 2019

وزیر امور خارجه آمریکا مایک پومپئو گفته است که ویزای محمد جواد ظریف و هیأت همراه او برای سفر به نیویورک صادر اما تحرکات و حوزه قابل تردد ایشان بسیار محدود شده است.

پومپو در یک مصاحبه تلفنی گفته که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه و هیأت همراه او اجازه سفر بین مقر سازمان ملل متحد و اماکن دیپلماتیک ایران در شش بلوک و همچنین محل اقامت سفیر ایران در نزدیکی مقر سازمان ملل را دارند. گروه دیپلماتیک ایرانی روز یکشنبه صبح به نیویورک رسید.

وی گفته: دیپلمات های آمریکایی در اطراف تهران ترددی ندارند، بنابراین هیچ دلیلی نمی بینیم که دیپلمات های ایرانی آزادانه در اطراف شهر نیویورک سفر کنند. این رفتار کاملا مناسب است که ما به وزیر امور خارجه ظریف و هیأت او تمام حقوقی که تحت توافق سازمان ملل متحد دارند را اعطا کنیم، اما نه چیزی بیش از آن.

ویزای ظریف صادر شد اما با محدوده تردد / پیشنهاد پومپئو برای حضور در صدا و سیما!

ظریف برای شرکت در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی ملل متحد، جلسه سطح بالای وزیران در مورد اهداف توسعه پایدار برای مسائلی که شامل تنازع، گرسنگی، برابری جنسیتی و تغییرات اقلیمی است، در نیویورک است. یک روز قبل از ورود او به ایالات متحده، ویزای او در سفارت ایالات متحده در برن سوئیس صادر شد.

دولت ترامپ، تحریم محمد جواد ظریف را مد نظر دارد؛ هر چند ظریف می گوید خارج از ایران هیچ دارایی ندارد. استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا، در 24 ژوئن گفت که انتظار می رود ظریف در یک هفته تحریم شود.

ایالات متحده توافقنامه ای را با سازمان ملل متحد دارد که بر اساس آن مکلف است، سریعا به تمام دیپلمات های خارجی برای سفر به نیویورک در راستای شرکت در رویدادهای ملل متحد ویزا بدهد. تحریم ظریف، دیپلمات ارشد ایران، هر گونه تلاش برای ازسرگیری مذاکرات با ایران در مورد توافق هسته ای ـ که رئیس جمهور آمریکا یک سال پیش از آن خارج شد و به دنبال آن کمپین فشار تحریم ها را آغاز کرد ـ پیچیده می کند.

انتظار می رود، ظریف در نیویورک با پژوهشکده ها و روزنامه نگاران ملاقات کند و محدودیت تردد در شش بلوک به این معناست که افراد مخاطب باید برای دیدار با او در مقر دیپلماتیک ایران حضور پیدا کنند.

پومپئو گفته که ظریف از این فرصت برای گسترش فریب استفاده خواهد کرد و پس از آن زمین را برای حضور در تلویزیون دولتی ایران ایجاد کرده.

وی گفته: وزیر خارجه ظریف، از آزادی های ایالات متحده برای ورود به اینجا استفاده می کند و به دنبال شیوع تبلیغات بدخواهانه است. او مقامی است که از حکومتی حمایت کرده که در پی زندانی کردن مخالفان سیاسی است و با زنان به طرزی وحشتناک رفتار می کند. آنها در تعقیب عابدان صلح‌جو هستند. او حامی این استبداد است و این حکومت آزادی بیان را سرکوب می کند.

پومپئو گفته از هر گونه پیشنهاد برای حضور در تلویزیون رسمی ایران، استقبال می کند؛ همانطور که ظریف در تلویزیون های ایالات متحده ظاهر شده است. وی گفته که او به ایرانیان می گوید، ما عمیقا به آنها اهمیت می دهیم، ما از مردم ایران حمایت می کنیم، و می دانیم که حکومت دینی انقلابی به گونه ای عمل نمی کند که به نفع آنها باشد.

وقتی از پومپئو پرسیده شد، آیا او یا هر کس دیگری در دولت ایالات متحده سعی دارد در هفته جاری در سازمان ملل متحد یا در ماه سپتامبر و در مجمع عمومی با ظریف گفت‌وگو داشته باشد، وی از پاسخ امتناع کرده است.

وی در خصوص گفته های اخیر روحانی در این باره که اگر آمریکا همه تحریم ها را لغو کند، ایران حاضر به گفت‌وگوست، بیان کرده که این پیشنهاد شبیه پیشنهادهای قبلی ایران به کندی و اوباماست.

وی گفته: در نهایت رئیس جمهور ترامپ تصمیم خواهد گرفت؛ اما این مسیری است که رؤسای جمهور قبلی رفته اند و به برجام ختم شده است که این دولت، رئیس جمهور و من هر دو معتقدیم که یک فاجعه بوده است.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار