این ایمیل در دسته دوم گزارش‌های لو رفته از مکاتبات سفیر بریتاینا منتشر شده که در روزنامه "Mail on Sunday" به چاپ رسیده است و اولین انتشار این مکاتبات، منجر به این شد که اوایل هفته گذشته، داروک از سمت خود استعفا کند.
کد خبر: ۷۶۲۴۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۸ 14 July 2019

سفیر بریتانیا در واشنگتن معتقد است که تنها دلیل خروج ترامپ رئیس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای، مربوط به احساسات شخصی وی نسبت به باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین است.

کیم داروک، سفیر بریتانیا در ماه می ۲۰۱۸ در یک ایمیل دیپلماتیک نوشته است: دولت آمریکا بر اساس وندالیسم دیپلماتیک عمل می کند، رفتارهایش به نظر تنها به دلایل ایدئولوژیک و شخصیتی است؛ این توافق (هسته ای) اوباما است.

دلیلی شخصی ترامپ برای خروج از توافق هسته ای / وندالیسم در کاخ سفید

این ایمیل در دسته دوم گزارش‌های لو رفته از مکاتبات سفیر بریتاینا منتشر شده که در روزنامه "Mail on Sunday" به چاپ رسیده است و اولین انتشار این مکاتبات منجر به این شد که اوایل هفته گذشته، داروک از سمت خود استعفا کند.

در ماه می سال ۲۰۱۸، وزیر امور خارجه بریتانیا، بوریس جانسون به واشنگتن رفت تا تلاش کند ترامپ را متقاعد سازد از توافق هسته‌ای ایران خارج نشود. پس از آن، داروک در پیامی که در همین موضوع فرستاده شد، بیان کرد،در دولت ترامپ بر سر این تصمیم اختلاف و شکاف وجود دارد و از فقدان استراتیژی بلند مدت در کاخ سفید انتقاد کرد.

داروک در آن پیام نوشته: آن‌ها نمی‌توانند هیچ استراتژی برای "روز بعد" مشخص کنند و ارتباطات امروز صبح با وزارت امور خارجه نشان می‌دهد که هیچ برنامه‌ای برای مشورت با همکاران و متحدان آمریکا، چه در اروپا و چه در منطقه در دستور نیست.

وی گزارش داد: وزیر امور خارجه، مایک پومپو در مذاکرات خود با جانسون در مورد تصمیم رئیس جمهور ماهرانه به اختلاف نظر خود با وی اشاره کرد.

روزنامه Mail on Sunday گزارش داد، با توجه به گفته‌های داروک، مایک پومپئو همچنین اشاره کرده که او سعی داشته متن تجدید نظر شده‌ای در مورد خروج از توافق را به ترامپ بقبولاند، ولی در این مسیر شکست خورده است.

در سال ۲۰۱۵، ایالات متحده، چین، انگلیس، فرانسه، روسیه و آلمان توافقی را با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای در ازای لغو تحریم‌های اقتصادی بین المللی منعقد کردند.

دونالد ترامپ برای مدت طولانی از این توافق انتقاد و ایالات متحده را در هشتم می ۲۰۱۸ از آن خارج کرد. اولین دسته از گزارش‌های افشا شده کیم داروک در آخر هفته گذشته موجب آشفتگی روابط بین بریتانیا و نزدیکترین متحدش آمریکا شد.

گزارش شده که داروک کاخ سفید را "بی منطق" خوانده است و ترامپ را مجبور به آن کرد که ادعا کند سفیر بریتانیا در این کشور یک "احمقانه با شکوه" است که دیگر نمی‌تواند با وی کار کند.

سفیر بریتانیا در روز چهارشنبه استعفا کرد و گفت، اکنون ادامه به کار برایش غیرممکن است. دولت بریتانیا تحقیقات در مورد افشای این مکاتبات را آغاز کرده و در همین حال پلیس به دنبال نقض بالقوه قانون اسرار رسمی است.

پلیس متروپولیتن لندن روز شنبه پس از اخطار به روزنامه نگاران در این خصوص که انتشار مکاتبات لو رفته می تواند عمل مجرمانه باشد، به شکل گسترده‌ای این افشاگری را محکوم کرد.

جانسون که در حال حاضر در رقابت جایگزینی ترزا می ‌به عنوان نخست وزیر است، گفته که بازجویی رسانه‌ها در این مورد تأثیر منفی بر افکار عمومی دارد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار