منابع دیپلماتیک اظهار کرده‌اند، رهبر کره شمالی در دیدار اخیرش با همتایان چینی، روس و آمریکایی خود به جای برداشته شدن تحریم‌ها در ازای خلع سلاح هسته‌ای خواستار تضمین امنیتی بوده است.
کد خبر: ۷۶۲۲۸۸
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۱ 13 July 2019

 منابع آگاه دیپلماتیک گفته‌اند که کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در دیدارهایی که به تازگی با همتایان خود از کشورهای چین، روسیه و آمریکا داشته، به جای برداشته شدن تحریم‌های در روند خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی بر ارائه تضمین‌های امنیتی از سوی این کشورها تاکید داشته است.

تمرکز اخیر کیم جونگ اون بر تضمین امنیتی می‌تواند تلاشی برای از بین بردن بن‌بست مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای با واشنگتن باشد.

مقامات ارشد حزب حاکم کارگر کره شمالی احتمالاً از تازه‌ترین موضع کیم جونگ اون و تاکید او بر تضمین امنیتی آگاه شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کیودو، با این حال نگرانی‌هایی درباره احتمال درخواست کره شمالی در آینده برای تغییر پیکربندی نظامی آمریکا در منطقه آسیا - پاسیفیک، از جمله نیروهای مستقر در کره جنوبی وجود دارد که می‌تواند مذاکرات هسته‌ای را بیش از پیش پیچیده کند.

کره شمالی تا اوایل سال جاری میلادی خواستار برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل بود که هدف از بین بردن جاه‌طلبی بالستیک و هسته‌ای این کشور را دنبال می‌کردند.

طبق گفته منابع دیپلماتیک، کیم جونگ اون در دیدار اخیرش با دونالد ترامپ در مرز دو کره درباره چگونگی ارائه تضمین‌های امنیتی اظهارات مشخصی نداشته است.

آمریکا اما پیش از این نیز به ارائه تضمین‌های امنیتی متعهد شده است. دولت بیل کلینتون، رییس جمهور سابق آمریکا در توافقی در سال ۱۹۹۴ با کره شمالی اظهار کرد: واشنگتن درباره (عدم) تهدید یا استفاده از تسلیحات هسته‌ای توسط آمریکا به کره شمالی تضمین رسمی می‌دهد.

دولت آمریکا تحت ریاست جورج بوش پسر نیز در بیانیه‌ای مشترک با دیگر طرف‌های مذاکره کننده از جمله کره شمالی در سپتامبر سال ۲۰۰۵ تایید کرد: آمریکا هیچ سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره ندارد و قصدی هم برای حمله به کره شمالی با استفاده از تسلیحات هسته‌ای یا متعارف ندارد.

هر دوی این توافق‌ها با ادامه تولید تسلیحات هسته‌ای از سوی کره شمالی کنار گذاشته شدند و هیچ اقدام قاطعی برای تضمین امنیت کره شمالی صورت نگرفت.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار