با ورود سامانه موشکی روسیه به ترکیه، ارزش لیر بیش از ۱.۲ درصد سقوط کرد.
کد خبر: ۷۶۲۲۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۸ 13 July 2019

به نقل از رویترز، پس از ماه‌ها کشمکش بین ترکیه و آمریکا بر سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ از روسیه، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که نخستین محموله از این سامانه دفاعی را تحویل گرفته است و نگرانی‌ها از واکنش واشنگتن به این اقدام و اعمال تحریم‌ها، باعث تکانه شدیدی در بازارهای مالی ترکیه شد.

در نخستین واکنش به ورود این سامانه‌ها به ترکیه، ارزش لیر در مبادلات صرافی‌های استانبول با بیش از ۱.۲ درصد کاهش همراه شد تا هر دلار به ۵.۷۶ لیر برسد. هر فرانک سوئیس نیز با صعود مشابه به ازای ۵.۸۱ لیر مبادله شد.

کریستین مجیو، استراتژیست بازارهای نوظهور در مؤسسه "تی دی" کانادا با اشاره به واکنش کم سابقه بازارهای مالی ترکیه به این خرید نظامی افزود که ریسک تحریم‌های احتمالی آمریکا توسط معامله گران نادیده گرفته نشده است: این سامانه عواقب و ریسک‌هایی برای اقتصاد ترکیه دارد که همین حالا هم در وضعیت خوبی قرار ندارد.

آمریکا که پیش‌تر در نخستین واکنش به خرید این سامانه، آموزش خلبانان ترکیه در برنامه جنگنده اف -۳۵ را متوقف کرده بود تهدید کرده است که تحریم‌هایی را علیه ترکیه اعمال خواهد کرد و نگرانی فعالان بازار این است که واشنگتن دست بر روی اوراق بدهی ترکیه که وابستگی زیادی به دلار دارد بگذارد.

در برابر دیگر ارزها، هر پوند به ازای ۷.۱۶۸ لیر و هر یورو به ازای ۶.۴۶۷ لیر مبادله شد. بورس استانبول نیز در آخرین روز از معاملات هفتگی خود بیش از ۲.۳۵ درصد ریزش کرد که در این بین نمادهای بانکی شاهد سقوط ۳.۳ درصدی بودند.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار