رئیس دانشگاه ارومیه با انتقاد از عدم اعتماد مسؤولان ستاد احیای دریاچه ارومیه به دانشگاه‌های داخل استان گفت: این ستاد در موضوع دریاچه ارومیه وظیفه انجام تحقیقات را به دانشگاه‌های تهران سپرد در حالی که بهترین بخش مهندسی آب را دانشگاه ارومیه در اختیار دارد.
کد خبر: ۷۶۱۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹ 11 July 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی صبح امروز رحیم حب‌‌نقی در همایش طرح ملی توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار که در سالن جلسات اتاق بازرگانی ارومیه برگزار شد، با انتقاد از عدم اعتماد مسؤولان ستاد احیای دریاچه ارومیه به دانشگاه‌های داخل استان اظهار کرد: برای مثال در موضوع دریاچه ارومیه این مسؤولان وظیفه انجام تحقیقات را به دانشگاه‌های تهران سپردند.

وی افزود: در حالی که بهترین بخش مهندسی آب را دانشگاه ارومیه در اختیار داشته و به خوبی با اشراف اطلاعاتی کامل می‌توانست در مورد این دریاچه تحقیق کند و دانشجویان این دانشگاه هفته‌ای یک بار به این دریاچه برای انجام تحقیق سر می‌زنند.

رئیس دانشگاه ارومیه ادامه داد: در آذربایجان‌غربی برای دانشگاه‌های استان ارزشی قائل نیستند در حالی که این دانشگاه‌ها طرح‌های بزرگی را در استان‌های دیگر کشور انجام می‌دهند.

 نظر جهانگیری برای احیای دریاچه ارومیه تعطیلی کشاورزی استان بود

 وی تصریح کرد: نظر اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور در ارتباط با احیای دریاچه ارومیه چهار سال پیش این بود که هیچ کاشتی در استان انجام نشود تا ۹۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی انجام شود و با اعتراض نمایندگان استانی نطریه عدم کاشت به نظریه به‌کاشت و اشتغال جایگزین تغییر پیدا کرد.

حب‌نقی با بیان اینکه با تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه‌های استان این نتیجه به دست آمده است که پرورش آرتمیا در آذربایجان‌غربی می‌تواند همان اشتغال جایگزین در استان باشد، خاطرنشان کرد: وجود آرتمیا اساس آبزی‌پروری دنیا است و سالانه صدها تن آرتمیا در چین استفاده می‌شود و با پرورش آرتمیا می‌توان سالانه درآمدهای بسیاری به دست آورد اما متاسفانه گوش شنوایی برای شنیدن این تحقیقات دانشجویان وجود ندارد.

وی عنوان کرد: تزریق دلارهای نفتی به صنعت و دانشگاه موجب شده است تا این دو بخش از همدیگر جدا شوند و صنعت به دنبال تحقیق نرود و دانشگاه نیز تحقیقات را تنها با هدف ارتقای سطح اساتید و نه عملیاتی کردن آنها انجام دهد.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در آذربایجان‌غربی یک هزار و ۶۰۰ دانشجوی دکتری و چهار هزار دانشجوی کارشناسی ارشد مشغول تحصیل هستند، افزود: سالانه در حدود ۲ هزار پایان‌نامه توسط این دانشجویان تولید می‌شود که هیچ ارزشی نداشته و از آنها استفاده‌ای نمی‌شود.

وی با بیان اینکه اساتید دانشگاه برای ارتقا علمی به اجبار باید مقاله بنویسند، تصریح کرد: به جای این اجباری بودن مقاله‌ها و رتبه‌بندی اساتید از روی این مقاله‌ها باید طوری برنامه‌ریزی شود که مقاله هر استاد دانشگاه، ارائه یک طرح عملی بین صنعت و دانشگاه باشد که از درون آن مقاله، محصولی تولید شود در واقع باید مقاله‌ها بعد عملی پیدا کنند.

وابستگی صرف تنها به مقاله در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها درست نیست

حب‌نقی با انتقاد از اینکه پایگاه رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌های جهان اسلام نیز بیشتر توجه خود را به مقاله معطوف کرده و براساس آن رتبه دانشگاه‌ها را اعلام می‌کند، ادامه داد: این اقدام این پایگاه موجب شده است تا وقتی رتبه یک دانشگاه در کشور پایین می‌آید مسؤولان شروع به گلایه کنند در حالی که این وابستگی صرف تنها به مقاله در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها درست نیست.

وی با اشاره به اینکه برای توسعه آذربایجان‌غربی بهتر است تا از مزیت‌های هر دانشگاه در بخشی خاص استفاده شود، اظهار کرد: هر دانشگاه می‌تواند به صورت تخصصی برای حل یک مشکل وارد شده و اقدام به تحقیق و پژوهش کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار