دبیر کل ناتو هشدار داد در صورتی که روسیه به معاهده موشک‌های هسته‌ای میان برد پایبند نباشد این ائتلاف نظامی به شیوه دفاعی پاسخ خواهد داد.
کد خبر: ۷۵۹۷۸۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۴ 06 July 2019

دبیر کل ناتو هشدار داد در صورتی که روسیه به معاهده موشک‌های هسته‌ای میان برد پایبند نباشد این ائتلاف نظامی به شیوه دفاعی پاسخ خواهد داد.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو روز جمعه درباره عدم پایبندی روسیه به معاهده موشک‌های میان برد هسته‌ای هشدار داد.

وی که در جمع خبرنگاران و پس از نشست شورای ناتو-روسیه صحبت می‌کرد، افزود:اگر روسیه به معاهده تسلیحات میان‌برد هسته‌ای پایبند نباشد ناتو به شیوه دفاعی به این اقدام پاسخ خواهد داد.

دبیر کل ناتو در ادامه گفت که نشست روز جمعه نشستی مهمی بود که به موضوعاتی مهمی اشاره داشته و گفتگو‌های صریحی طی آن انجام شد.

وی تاکید کرد در صورتی که مسکو به تعهدات خود پایبند نباشد اقداماتی را اتخاذ خواهیم کرد که برخی از آن‌ها به سرعت اجرا خواهد شد و برخی دیگر زمان بر خواهد بود.

وی همچنین پیش از این نشست در توئیتی نوشته بود: در این نشست درباره موضوع اوکراین، پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، شفافیت و کاهش خطرات صحبت خواهد شد.

آمریکا قصد دارد از پیمان منع موشک‌های میان‌برد هسته‌ای که در سال ۱۹۸۷ به امضا رسیده بود خارج شود. واشنگتن مدعی است که روسیه اقدام به توسعه موشک‌هایی کرده که نقض این توافق است.

مسکو اعلام کرده که کاملا به توافقی که در دوران ریاست جمهوری رونالد ریگان با «میخائیل گورباچوف» رهبر سابق اتحاد شوروی حاصل شده، پایبند است.

هفته پیش، وزیران دفاع ناتو درباره چگونگی جلوگیری از حملات موشک‌های کوتاه برد روسیه در صورت فروپاشی توافق منع موشک‌های کوتاه برد هسته‌ای جلسه داشتند.

این در حالی است که «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه هفته پیش اعلام کرد: «مسکو به هر اقدام سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در برابر تصمیم روسیه مبنی بر تعلیق پیمان موشکی ۱۹۸۷ واکنش نشان می‌دهد.»
پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های کروز با برد بین ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل منع می‌کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار