محمد جواد ظریف، وزیر خارجه امروز دوشنبه تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان بندی و از پیش اعلام شده بوده است. این خبر با واکنش‌های زیادی مواجه شد.
کد خبر: ۷۵۸۸۷۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ 02 July 2019

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه امروز دوشنبه تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان بندی و از پیش اعلام شده بوده است. این خبر با واکنش‌های زیادی مواجه شد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از مرز 300 کیلوگرم را تأیید کرد.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاع شورای حکام رسانده است، «آژانس در یکم ژوئیه، عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از محدودیت‌های توافق هسته‌ای را تأیید می‌کند».

از سوی دیگر، یک منبع آگاه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

وی افزود: امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجدداً وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

واکنش های گسترده جهانی به خبر افزایش ذخایر غنی سازی ایران

با این تحول، عملاً یک بخش از گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی ایران ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق، محقق شده است.

واکنش های جهانی

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به خبر عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از حد مجاز گفت: به شدت از اعلامیه ایران نسبت به شکستن تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای نگرانم. انگلیس همچنان به حفظ توافق متعهد است و از تمام ابزار دیپلماتیک خود برای کاهش تنش در منطقه استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: من از ایران می‌خواهم دیگر اقدامی مغایر با برجام اتخاذ نکند و بار دیگر پایبندی خود را از سر بگیرد.

روسیه: تعجب نکنید

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در واکنش به خبر عبور اورانیم غنی‌سازی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم، گفت: از آن جایی که ایران از مدت‌ها پیش در این‌باره هشدار داده بود، این مسأله جای تعجب ندارد.

وی در ادامه گفت: عبور از مرز محدوده ۳۰۰ کیلوگرمی جای تأسف دارد؛ اما نباید آن را بیش از حد دراماتیک کرد. باید به این اقدام به عنوان پیامد برخی رویدادهای پیشین نگریست. ایران با تحریم‌های بی‌سابقه و غیرقابل تصوری از سوی آمریکا روبرو شده است. نفت ایران در تحریم است؛ این‌ها تلاشی برای سرکوب کردن یک کشور مستقل هستند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان اظهار کرد: ما از عضوهای اروپایی و طرفین برنامه جامع اقدام مشترک می‌خواهیم که شرایط را وخیم‌تر نکنند. ما همچنین از همتایان ایرانی‌مان می‌خواهیم که مسئولیت اقدامات‌شان، به ویژه آن‌هایی که به اجرای تعهدات این کشور مرتبط است، بپذیرند.

همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تأکید کرد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، نتیجه اقدامات آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه صادرات اورانیوم غنی شده ایران است.

بنا بر این گزارش، اولیانوف در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز 300 کیلوگرم عبور کرد. این امر به معنای انحراف از تعهدات داوطلبانه به برجام است، اما هیچ ارتباطی به نقض ان‌پی‌تی یا توسعه تسلیحات هسته‌ای ندارد، بلکه در مقابل، این نتیجه تصمیم آمریکا برای تحریم صادرات مازاد اورانیوم غنی شده در ایران است».

تأکید گوترش بر ضرورت پایبندی ایران به توافق هسته ای

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با ناديده گرفتن بدعهدي طرف ديگر برجام، بر ضرورت پایبندی ایران به توافق هسته ای تأکید کرد.

نتانیاهو: ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته ای پیش می رود!

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدعی شد، ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته ای پیش می رود!

نخست‌وزیر اسرائیل که رژیمش تنها دارنده سلاح‌های هسته‌‌ای در غرب آسیاست، در واکنش به عبور ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از محدوده ۳۰۰ کیلوگرم معین‌ شده در برجام، ادعا کرد اين رژیم به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

نتانياهو همچنين از کشورهای اروپایی خواست تا «تحریم های خودکار» را علیه ایران آغاز کنند.

جو بایدن: ایران باید مجدداً به توافق هسته‌ای پایبند شود

«جو بایدن»، معاون «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در واکنش به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم گفته که ایران باید دوباره به این توافق پایبند باشد.

بایدن با اشاره به دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی گفت: «ترامپ همزمان با مشروعیت‌بخشی به دیکتاتوری با سلاح‌های هسته‌ای در کره شمالی، توافق هسته‌ای با ایران را که در دور نگاه داشتن ایران از بمب کارآمد بود، نابود کرده است.»

او در ادامه نوشته است: «لازم است ایران به پایبندی به توافق بازگردد، اما به نظر نمی‌رسد ترامپ برای این قضیه هم راهبردی داشته باشد. سیاست کارزار حداکثری او کوچکترین نتیجه‌ای نداشته است. ایران برنامه هسته‌ایش را شروع کرده و ستیزه‌جویی‌اش به جای آنکه کمتر شود، بیشتر شده است.»

بایدن در ادامه تأکید کرده است: «سیاست ترامپ در خصوص ایران ما را از متحدانمان دور کرده و تا آستانه جنگی دیگر در خاورمیانه پیش برده است.»

اتحادیه اروپا: ایران توافق هسته ای را تضعیف نکند!

اتحادیه اروپا دوشنبه به عبور ذخائر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و از ایران خواست توافق هسته‌ای را تضعیف نکند.

یک منبع آگاه دوشنبه (یکم جولای/ دهم تیرماه) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

اتحادیه اروپا از ایران خواسته این تصمیم را به عقب برگرداند و از انجام گام‌های بیشتری که به «تضعیف توافق هسته‌ای» منجر می‌شود، خودداری کند.

سفیر اسبق فرانسه در تهران: غنی‌سازی 20 درصدی ایران نگران‌کننده است

سفیر اسبق فرانسه در ایران در گفت‌وگو با یک خبرگزاری غربی گفت، افزایش اورانیوم غنی سازی شده ایران به بیش از 20 درصد نگران کننده است.

«فرانسوا نیکولو»

سفیر اسبق فرانسه در ایران دوشنبه در مصاحبه با «خبرگزاری فرانسه» گفت: «کاستن از میزان اورانیوم غنی شده به زیر 300 کیلوگرم به آسانی امکان‌پذیر است؛ اما نگرانی کشورهای حاضر در برجام رسیدن سطح غنی‌سازی ایران به 20 درصد است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا نیکولو در ادامه این گفت‌‌وگو اظهار داشت، مادامی‌که ایران به آستانه یک تن اورانیوم کم‌غنی‌شده نزدیک نشده نباشد، نگرانی جدی وجود ندارد، اما به عنوان مثال اگر ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصد ایران به 200 تا 300 کیلوگرم برسد، آن موقع جای نگرانی جدی است.

واکنش نمایندگان کنگره

«تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا که جزو مخالفان سرسخت برجام است در بیانیه‌ای از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.

او در این بیانیه ادعا کرده است: «ایران قبل از اجرایی شدن این توافق سوءاستفاده از آن را آغاز کرد و مخفیانه زیرساخت‌های خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را حفظ کرده و آشکارا محدودیت‌ها علیه مواد هسته‌ای خودش را نقض می‌کرد. همچنین طرف‌های دیگر تنها منفعلانه این تخلفات را نادیده گرفته و آنها را کم‌اهمیت جلوه می‌دادند.»

ادعای کروز در حالی مطرح شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مسئول راستی‌آزمایی اجرای توافق هسته‌ای در پانزده گزارش پیاپی پایبندی ایران به تمامی تعهدات مرتبط هسته‌ای این کشور را تأیید کرده است.

کروز در بخش دیگری از بیانیه خود خاطرنشان کرد: «دولت ترامپ بایستی تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را افزایش دهد. دولت باید ابتدا معافیت‌ها برای همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را ـ که وزارت خارجه آنها را صادر می‌کند ـ متوقف کند و پس از آن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی را کلید بزند.»

«لیندسی گراهام»، دیگر سناتور آمریکایی هم از دولت ترامپ خواسته «پیامی قوی» به ایران بفرستد و بگوید، آمریکا چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد. او گفت، مشکلی با اینکه ایرانی‌ها برنامه تولید انرژی داشته باشد، نمی‌بیند، اما برنامه تولید سوخت این کشور نباید شامل غنی‌سازی شود.

«کرستن گرلیبرند»، نماینده ایالت نیویورک در مجلس سنا ـ که از منتقدان سیاست خارجی ترامپ است ـ هم در توئیترش نوشته است: «کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران بی‌ملاحظه و خطرناک بود. ما باید به این توافق برگردیم، آن را تقویت و بار دیگر ایران را به آن پایبند کنیم. سیاست خارجی ترامپ یک خطر در زمینه امنیت ملی است.»

«راجر مارشال»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس آمریکا که دیدگاه‌هایش به ترامپ نزدیک است به گفت‌وگوهای دولت آمریکا با متحدان اروپایی اشاره کرد و گفت: باید به سیاست خارجی دولت ترامپ اعتماد داشت.

«مارشال» در بخشی از مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز روز دوشنبه در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه چه واکنشی به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم دارد، گفت: «فکر می‌کنم همه اول باید یک نفس عمیق بکشند.»

این نماینده جمهوری‌خواه در ادامه گفت: «باید به خاطر بیاوریم استدلال‌های رئیس‌جمهور در خصوص ایران چیست؛ نخست ‌اینکه ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم، دوم آنکه نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و شماره سوم اینکه می‌خواهیم ایران حمایت مالی از تروریسم را متوقف کند.»

مارشال در ادامه افزایش ذخایر اورانیوم ایران را «قابل‌پیش‌بینی» توصیف کرد و در پاسخ به این که آیا نشانه‌ای مبنی بر همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا در واکنش به این موضوع وجود دارد، گفت: «به نظرم بایستی به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پامپئو ایمان داشته باشیم. آنها با اروپایی‌ها به طور منظم صحبت می‌کنند. منابع من می‌گویند که اروپا و فرانسه پشتیبان ما هستند. همچنین انگلیس پشتیبان ماست و ما با کمک هم از این مشکل عبور خواهیم کرد.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار