این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس ۱۴۱۰ واحد عقب نشینی کرد، سهام آسیا احیا شد، سرخ‌پوشی یکدست «تسه‌ها»، یافتن آپارتمان نوساز نقلی بسیار دشوار است، حباب سکه در حال تخلیه/ کاهش داد و ستد در بازار، از سرگیری مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین قیمت طلا را کاهش داد، نرخ دلار آمریکا بازهم کاهش یافت و ریسک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را در بر دارد.
کد خبر: ۷۵۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱ 02 July 2019

پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس ۱۴۱۰ واحد عقب نشینی کرد، سهام آسیا احیا شد، سرخ‌پوشی یکدست «تسه‌ها»، یافتن آپارتمان نوساز نقلی بسیار دشوار است، حباب سکه در حال تخلیه/ کاهش داد و ستد در بازار، از سرگیری مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین قیمت طلا را کاهش داد، نرخ دلار آمریکا بازهم کاهش یافت و ریسک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را در بر دارد.

تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک تا ۲۰۲۰

۱۴ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) پس از پایان نشست پشت درهای بسته وزیران این سازمان بر سر تمدید توافق کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت این سازمان برای یک دوره ۹ ماهه و تا پایان سال ۲۰۲۰ توافق کردند. به گزارش شانا، اعضای اوپک در یکصدوهفتادوششمین نشست عادی این سازمان همچنین با تداوم دبیرکلی محمد سانوسی بارکیندو برای یک دوره سه ساله دیگر موافقت کردند. تمدید توافق کاهش ۴۰۰ هزار بشکه متحدان غیراوپکی نیز روز سه شنبه در نشست مشترک کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بررسی می‌شود و به احتمال زیاد اعضای غیراوپک نیز اوپک را در این تصمیم همراهی خواهند کرد.

شاخص کل بورس ۱۴۱۰ واحد عقب نشینی کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه، با کاهش ۱۴۱۰ واحدی معادل ۰.۵۷ درصد به رقم ۲۴۷ هزار و ۱۲۲ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۳۹۸ واحدی معادل ۰.۵۷ درصد به رقم ۶۹ هزار و ۷۸۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۹۷ واحدی معادل ۰.۱۷ درصد، عدد ۵۸ هزار و ۴۹۳ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۶۶ واحدی معادل ۰.۱۷ درصد به رقم ۳۹ هزار و ۹۲۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، ۱۷۵۷ واحد کاهش معادل ۰.۶۳ درصد را رقم زد و به سطح ۲۷۸ هزار و ۳۳۵ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با  ۱۳۹۰ واحد کاهش معادل ۰.۷۵ درصد به رقم ۱۸۴ هزار و ۳۲۳ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۲۰۷ واحد کاهش معادل ۰.۲۵ درصد همراه بود و عدد ۴۸۱ هزار و ۴۴۸ واحد را به نمایش گذاشت.

تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک تا ۲۰۲۰/ بازگشت ۵ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور از ابتدای سال/ شهرهایی که شهروندانش متوسط حقوق بالاتری دارند/ بورس، سکه و دلار، هر سه در فاز کاهش

سهام آسیا احیا شد

 روز دوشنبه، آرامش نسبی تجاری بین آمریکا و چین، باعث شد سرمایه‌گذاران کمتر روی سیاست‌گذاری‌های بانک‌های مرکزی جهان و کاهش نرخ بهره حساب باز کنند و سهام آسیایی جهش کرد. قیمت اوراق هم کاهش یافت. با افت تنش‌های تجاری، انتظارات از کاهش نرخ بهره فدرال‌رزرو در ماه جاری کمتر شد و با بالا رفتن نرخ سود اوراق قرضه (کاهش قیمت اوراق)، دلار توانست نرخ برابری خود با ین ژاپن را تقویت کند. واکنش اولیه بازارهای جهان به صلح تجاری بین آمریکا و چین، آسودگی خاطری بود که سرمایه‌گذاران از وضع نشدن تعرفه‌های جدید واردات احساس کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن ۰.۴ درصد بالا رفت. نیکی ژاپن ۲.۲۶ درصد جهش کرد. شاخص کامپوزیت شانگهای و سی‌اس‌آی ۳۰۰ (شاخص شرکت‌های برتر چین)، به ترتیب ۲.۰۱ درصد و ۲.۱ درصد جهش کردند، اما شاخص هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۲۸ درصد پایین آمد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۶۴ درصد بالا آمد و کوسپی کره‌جنوبی به رشد اندک ۰.۰۲ درصدی دست یافت. شاخص ای‌مینی اس‌اندپی ۵۰۰ آمریکا در ساعات کار بازارهای آسیایی ۰.۸ درصد جهش کرد و شاخص فوتسی انگلیس به محض باز شدن بازارهای این کشور ۰.۵ درصد بالا رفت. چین و آمریکا روز شنبه، پس از دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس جی ۲۰، توافق کردند مذاکرات تجاری بین دو کشور از سر گرفته شود، تعرفه جدید وضع نشود و محدودیت‌های آمریکا برای شرکت هوآوی کاهش یابد. در بازار ارز، شاخص دلار ۰.۲ درصد در برابر ارزهای جهان تقویت شد و به ۹۶.۳۵۵ واحد رسید. دلار ۰.۳ درصد در برابر یوآن چین افت کرد و به نرخ برابری ۶.۸۴۳۲، رسید. دلار ۰.۲ درصد در برابر ین بالا رفت و به نرخ ۱۰۸.۱۵ رسید.

بازار اوراق مسکن؛ سرخ‌پوشی یکدست «تسه‌ها»

اوراق تسهیلات مسکن دی ماه ۹۶ «تسه۹۶۱۰» طی معاملات روز قبل بیش از ۷/ ۳ درصد افت قیمت پیدا کرد و به بهای ۴۳ هزار و ۴۴۷تومان به فروش رسید. سایر سررسیدهای وام مسکن نیز به‌صورت یکدست در محدوده منفی معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آنها به مرز ۴۴ هزار تومانی تنزل کرد. مروری بر گزارش تحولات بازار مسکن بانک مرکزی در خرداد ماه به راز رکود فراگیر بازار «تسه‌ها» پاسخ خواهد داد. ماه گذشته تعداد خانه‌های به فروش رفته در پایتخت حدود ۶ هزار واحد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸/ ۵۹ درصد کاهش یافته است. افزایش لجام‌گسیخته بهای مسکن در ماه‌های اخیر نقش عمده‌ای در پشیمان کردن متقاضیان مسکن از خرید خانه و دریافت وام داشته است. بسیاری از افرادی که سال گذشته قصد خرید مسکن داشتند به خانه‌های استیجاری روی آورده‌اند.

یافتن آپارتمان نوساز نقلی بسیار دشوار است

دنیای‌اقتصاد: بررسی فایل‌های موجود نزد بنگاه‌های ملکی در روزهای سپری شده از تیرماه نشان می‌دهد بازار کنونی برای جست‌وجوی آپارتمان نقلی در پایتخت چندان نامناسب ارزیابی نمی‌شود، از این بابت که تعداد فایل‌های موجود در بازار در مناطق مصرفی با میانگین مساحت تا ۵۰ مترمربع کم نیست. اما ویژگی مهم این فایل‌ها سن بالای آنهاست. عمده آپارتمان‌های نقلی عرضه شده در مناطق مصرفی در حال‌حاضر سن بنای بیش از ۱۰ سال دارند. البته تعداد معدودی آپارتمان و سوییت نقلی نیز در گروه سنی ۶ تا ۱۰ سال ساخت قابل جست‌وجو هستند اما تقریبا در هیچ‌یک از مناطق مصرفی به ویژه مناطق چهار، پنج، هفت، ۱۲، ۱۳ و ۱۴ که بسیاری از جست‌وجوگران بازار ملک به آنها رجوع می‌کنند، آپارتمان نوساز یا عرضه نشده یا معدود موارد موجود نیز با قیمت‌های اعلامی گزاف نزد بنگاه‌ها فایل شده‌اند که رغبتی به خرید آنها از سوی متقاضیان مسکن وجود ندارد. از سوی دیگر آپارتمان‌های نقلی به قیمت رسیده که به فایل‌های ۳ تا ۵ سال ساخت اطلاق می‌شود، به این معنا که ملک ویژگی نوساز بودن خود را از دست داده و حباب قیمتی آن تخلیه شده و در عین حال تا حدودی امتیازهای آپارتمان نوساز را حفظ کرده است، در میان فایل‌های موجود در بازار کم‌تعداد است. به این ترتیب کسانی که قصد خرید این گروه متراژی از املاک را دارند، اگر به خرید در بازار کنونی اصرار دارند، ناگزیر هستند به بررسی فایل‌های با سن بنای دو رقمی تن دهند.

حباب سکه در حال تخلیه/ کاهش داد و ستد در بازار

بازار طلا و سکه تهران این روز‌ها همسو با کاهش بهای ارز به ویژه دلار، روند کاهشی را تجربه می‌کند. این در حالی است که بازار نیز با کاهش تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند و در کنار افزایش عرضه سکه توسط مردم، شاهد کوچک‌تر شدن حباب سکه در روز‌های گرم تابستان هستیم. بر این اساس روز گذشته، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان بود. هر قطعه سکه تمام طرح قدیم نیز، ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت گذاری شد.   هر نیم سکه بهار آزادی با کاهش ۳۰ هزار تومانی به رقم ۲ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان رسید. هر ربع سکه بهار آزادی نیز با افت ۴۰ هزار تومان نسبت به ابتدای معاملات، یک میلون و ۵۱۰ هزار تومان ارزشگذاری شد. هر سکه یک گرمی، با کاهش ۳۰ هزار تومانی به رقم ۹۸۰ هزار تومان معامله شد و هر گرم طلای ۱۸ عیار،  ۴۲۸ هزار و ۶۰۰ تومان ارزشگذاری شد. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار آب شده که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، با کاهش ۲۸ هزار تومانی نسبت به روز قبل به رقم یک میلیون و ۸۵۷ هزار تومان رسید.

از سرگیری مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین قیمت طلا را کاهش داد

قیمت طلا در معاملات دیروز نزدیک به ۲ درصد کاهش یافت و به کمترین میزان در بیش از یک هفته گذشته رسید زیرا دلار تقویت شد و سرمایه‌گذاران پس از اینکه آمریکا و چین بر سر ازسرگیری مذاکرات توافق کردند، به سوی دارایی‌های پرریسک تر رفتند. هر اونس طلا در بازارهای جهانی با ۱۹.۲۷دلار کاهش ۱۳۹۰.۲۸دلار فروخته شد. قیمت طلا تا ۱۳۸۱.۵۱ دلار در هر اونس، کمترین میزان از ۲۰ ژوئن نیز پایین آمد. میشائیل مک‌کارتی، استراتژیست ارشد بازارهای سی‌ام‌سی گفت: «ازسرگیری مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین سبب شده تا سرمایه‌گذاران به سوی رشد بروند، ما شاهد تقویت خوب سهم بازارها در سراسر منطقه هستیم و تقاضا برای دارایی‌های امن کمتر است.» قیمت طلا در ۲۵ ژوئن به علت تضعیف ارزش دلار و رو آوردن سرمایه‌گذاران به دارایی‌های امن به علت تشدید درگیری میان آمریکا و ایران، تا ۱۴۳۸.۶۳ دلار در هر اونس بالا رفت که بالاترین رقم از ۱۴ می ۲۰۱۳ به شمار می‌رود. با این حال، قیمت‌ها به امید ازسرگیری مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین و پایان یافتن اختلافات تجاری کاهش یافت. ذخایر طلای گلدتراست، بزرگ ترین صندوق سرمایه‌گذاری طلا در جهان در روز جمعه ۲۲ درصد کاهش یافت.

بازگشت ۵ میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور از ابتدای سال

فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد و دارایی روز دوشنبه در حاشیه نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: اتاق پیشنهادهایی درباره بخشنامه بانک مرکزی داشت و از آنجا که پیشنهادات نیاز به تدقیق داشت، کارگروه ویژه ای با مسئولیت معاونت اقتصادی وزارت دارایی و حضور معاونان بانک مرکزی، وزارت صنعت، اتاق بازرگانی، نماینده قوه قضائیه و نماینده مجلس تشکیل و کارشناسی موضوعات به آن ارجاع شد. وی درباره ارزهای بازنگشته به کشور توضیح داد: روند بازگشت ارزهای صادراتی که سال قبل به کشور بازنگشته بود آغاز شده است. دژپسند با بیان اینکه مجموع ارز بازگشته به کشور از سال گذشته تاکنون ۱۸.۵ میلیارد یورو بوده است، افزود: از ابتدای امسال تا کنون پنج میلیارد دلار ارز صادراتی به کشور بازگشته که یک میلیارد دلار آن مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط بوده است. /ایرنا

ریسک سرمایه‌گذاری خارجی در ایران چقدر است؟

سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) در تازه‌ترین ارزیابی خود اعلام کرده که در درجه‌بندی ریسک سرمایه‌گذاری، ایران در گروه ۶ قرار گرفته است. این شاخص که وضعیت سرمایه‌گذاری در کشورهای مختلف جهان را از عدد ۱ (کم ریسک‌ترین) تا ۷ (پر ریسک‌ترین) طبقه بندی می‌کند، ایران را در جمع کشورهایی قرار داده که ریسک نسبتاً بالایی برای سرمایه‌گذاری دارند. بر اساس جدیدترین اطلاعات ارائه شده از سوی صندوق ضمانت صادرات، پیش از نهایی شدن برجام، شاخص ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد ایران ۷ بوده اما پس از این قرارداد به عدد ۵ کاهش یافته است. با این وجود و پس از خروج آمریکا از برجام بار دیگر رده ایران در این حوزه یک شاخص افت داشته است.

نرخ دلار آمریکا بازهم کاهش یافت

در پایان معاملات روز گذشته، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز کشور، به نرخ 12600 تومان خریداری شد و در مقابل، با کاهش 150 تومانی نسبت به روز یکشنبه، به قیمت 12700 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد. همچنین یورو، دیگر ارز پرطرفدار بازار، نرخ 14500 تومان برای خرید و نرخ 14600 تومان را برای فروش به متقاضی دریافت یورو مشخص کرد. این رقم نیز همانند دلار، کاهش 150 تومانی را نشان داد.

دویچه بانک یک ششم نیروی کار جهانی خود را تعدیل می‌کند

وال استریت ژورنال گزارش داد که بزرگترین بانک تجاری آلمان، دویچه بانک، در نظر دارد حدود ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار کارمند خود را تعدیل کند، که این میزان یک ششم تا یک پنجم ۹۱۵۰۰ کارمند این بانک در جهان است. این کاهش نیرو که توسط مدیریت این بانک برنامه‌ریزی شده است، منعکس‌کننده شتاب گرفتن جدایی بخش‌هایی از دویچه بانک و عقب‌نشینی‌های جدی بانک از جاه‌طلبی‌های جهانی آن است. این تعدیل‌ها ظرف ۱ سال انجام خواهند شد و بخش‌های و منطقه‌های مختلف دویچه بانک را تحت تأثیر قرار خواهند داد. در حال حاضر بزرگترین بانک آلمان با پیش‌بینی ضرر قابل‌توجه در عملکرد سال جاری، در شرایط سختی قرار دارد. در اواخر آوریل، دویچه بانک گزارش داد که درآمد سه ماهه اول این بانک کاهش یافته است و پیش‌بینی کرد در کل سال ۲۰۱۹، درآمد آن نسبت به سال گذشته، رشدی نداشته باشد. از سوی دیگر دویچه بانک با تحقیقاتی که مقامات آمریکایی در مورد اتهامات پول‌شویی این بانک درحال انجام دارند، تحت فشار قرار گرفته است. وال‌استریت ژورنال در پایان گزارش خود می‌نویسد: مقامات این بانک آلمانی تصمیم گرفتند تغییراتی جدی انجام دهند، اما این کار بدون جذب سرمایه‌گذاری جدید انجام می‌شود، که می‌تواند به سهام‌داران آسیب بزند.

فراخوان ۲۵ هزار مزدا ۳ به دلیل نقص فنی در چرخ‌ها

شرکت خودروسازی مزدا اعلام کرد به‌دلیل نقص فنی در چرخ‌های مزدا ۳ مدل ۲۰۱۹، فراخوانی را اعلام خواهد کرد. به گفته مزدا این مشکل که در جریان روند تولید ایجاد شده است می‌تواند موجب درآمدن چرخ‌ها در هنگام رانندگی شود. براساس اعلام سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا، این نقص به‌دلیل وجود مشکل پیچ بلبرینگ چرخ‌ها ایجاد شده و ممکن است درآمدن چرخ‌ها را در زمان حرکت به‌دنبال داشته باشد. البته تاکنون هیچ سانحه‌ای توسط مالکان خودروی مذکور که ارتباطی با این مشکل داشته باشد ثبت نشده است. این فراخوان ۲۵ هزار و ۳ دستگاه خودروی مزدا ۳ که از ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۸ تا ۱۹ آوریل ۲۰۱۹ در کارخانه مکزیک مزدا تولید شده‌اند را شامل می‌شود. مزدا اعلام کرده است که از زمان پی‌ بردن به این نقص، اقداماتی را درجهت رفع نقص فنی مذکور انجام داده است. این خودروساز ژاپنی همچنین در نظر دارد تا تمامی خودروهایی که مشکل مزبور را دارند بدون دریافت هزینه‌ای در نمایندگی‌های خود تعمیر کند.

شهرهایی که شهروندانش متوسط حقوق بالاتری دارند

دویچه بانک در گزارش خود از وضعیت حقوق و دستمزد در شهرهای مختلف جهان به بررسی متوسط حقوق ماهانه ساکنان ۵۶ شهر بزرگ جهان پرداخته است که بر این اساس، شهروندان شهرهای بزرگ آمریکا دارای متوسط حقوق بالاتری از سایر کشورها بوده‌اند.

بر همین اساس ۱۰ شهری که متوسط حقوق ماهانه آنها در سال ۲۰۱۹ بالاتر از سایر شهرها بوده است عبارت‌اند از:

۱- سان فرانسیسکو- آمریکا

متوسط حقوق ماهانه: ۶۵۲۶ دلار

۲- زوریخ، سوئیس

متوسط حقوق ماهانه: ۵۸۹۶ دلار

۳- نیویورک-آمریکا

متوسط حقوق ماهانه: ۴۶۱۲ دلار

۴- بوستون-آمریکا

متوسط حقوق ماهانه: ۴۲۸۸ دلار

۵- شیکاگو- آمریکا

متوسط حقوق ماهانه: ۴۰۶۲ دلار

۶- سیدنی- استرالیا

متوسط حقوق ماهانه: ۳۵۹۹ دلار

۷- اسلو- نروژ

متوسط حقوق ماهانه: ۳۲۴۶ دلار

۸- کپن هاگن- دانمارک

متوسط حقوق ماهانه: ۳۱۹۰ دلار

۹- ملبورن- استرالیا

متوسط حقوق ماهانه: ۳۱۸۱ دلار

۱۰- لندن- انگلیس

متوسط حقوق ماهانه: ۳۱۸۱ دلار

به گفته این بانک آلمانی، بیش‌ترین کاهش در درآمد ماهانه کارکنان جهان در شهر بوینس آیرس آرژانتین اتفاق افتاده است؛ جایی که متوسط حقوق با ۴۵ درصد کاهش در مقایسه با سال گذشته به ۵۲۷ دلار در ماه رسیده است. البته مهم‌ترین عامل این کاهش چشمگیر به دلیل کاهش ارزش پول ملی آرژانتین در مقابل دلار اتفاق افتاده است.

پس از بوینس آیرس، درآمد کارکنان ساکن شهر استانبول با ۳۱ درصد کاهش نسبت به سال گذشته به حدود ۴۳۳ دلار در ماه رسیده است. ساکنان شهر ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی نیز با کاهش ۲۶ درصدی متوسط حقوق دریافتی خود از سال گذشته مواجه شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار