رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور از استفاده از خروجی آب فاضلاب شهری برای پرورش آرتمیا خبرداد.
کد خبر: ۷۵۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸ 26 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی علی نکوئی فرد با بیان اینکه طی طرح ارائه شده به ارگانهای ذی ربط از جمله آب و فاضلاب درصددیم از طریق پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهری که به سمت دریاچه ارومیه سرازیر می شوند آرتمیا پرورش دهیم.

وی با اشاره به مزیت های این طرح ادامه داد:آرتمیا از طریق تصفیه آب میزان جلبک و باکتری های مضر پساب را به حداقل رسانده  و فلزات سنگین را جذب می کند که در صدد جذب سرمایه گذار برای عملیاتی کردن این طرح در استان داریم.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه نیاز 100 درصدی به واردات سیست آرتمیا وجود دارد افزود: تولید ارتمیا در استخرهای دشت فسندوز بیشتر بیوماس بوده که طی 3 ماه  در یک چهارم از استخرهای این منطقه 1.2 تن بیوماس و 60 کیلو سیست پرورش یافت در حالی که چنانچه بتوانیم  اقدامات لازم برای پرورش را فراهم کنیم می توانیم 5 تن بیوماس و 100 کیلو سیست در هر هکتار تولید کنیم.

نکوئی فرد با بیان اینکه استانهای گلستان، خوزستان و  قزوین مناطق مستعد پرورش آرتمیا و سیست است تصریح کرد: در حال شناسایی مناطق مطمئنی برای سرمایه گذاری پر بازده در این صنعت هستیم.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با بیان اینکه تراز فعلی دریاچه ارومیه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 104 سانتی متر افزایش داشته و حجم اب موجود دریاچه در حدود 5 میلیارد مترمکعب است تصریح کرد: میزان غلظت نمک دریاچه از 380 تا 420گرم در لیتر تیرماه 97 به 180 تا 230 گرم در هر لیتر طی سال جاری رسیده و آرتمیا در دریاچه ارومیه فعلا در شرایط زیستی خوبی به سر می برد.

نکوئی فرد با بیان اینکه روند خوبی از چرخه زندگی آرتمیا و احیای آن در دریاچه ارومیه را شاهدیم تصریح کرد: در تیرماه سال جاری از 19 هزار تا 4300 ناپلی در هر مترمکعب آرتمیا در ایستگاههای مختلف نمونه برداری شده که میزان سیست موجود نیز بیش از 100 هزار در هر مترمکعب بوده است و این درحالی است که در 3 ماهه نخست سال گذشته به ندرت میتوانستیم مراحل زندگی ارتمیا را شاهد باشیم.

وی با اشاره به وجود شایعاتی از مرگ آرتمیا در دریاچه ارومیه خاطر نشان کرد: حداکثر عمر آرتمیا 3 ماه است و در هر هفته 100 تا 300 تخم می تواند آزاد کند که پس از گذشت سه ماه از عمر خود کنار ساحل آمده و از بین میرود ؛این مسئله را به مرگ آرتمیا به دلیلی غلظت بالای نمک دریاچه نسبت می دهند در حالی که عمر طبیعی این گونه همین میزان است.

رئیس مرکز تحقیقات آرتمیای کشور با اشاره به فروش آرتمیا و سیست توسط  برخی سودجویان به پرورش دهندگان صنعت آبزی پروری تصریح کرد: برداشت سیست از دریاچه ارومیه نیاز به صدور مجوز از محیط زیست و منوط به رسیدن دریاچه به احیای کامل و تراز اکولوژیک است بنابراین متقاضیان سیست می توانند نیاز خود را از طریق بخش خصوصی بدون آسیب زدن به چرخه حیات آرتمیا تهیه کنند که با پیگیری های انجام شده شدیدا با صیادان سیست آرتمیا از دریاچه ارومیه برخورد خواهد شد.

وی با اشاره به قیمت سیست آرتمیا افزود: قیمت هر کیلوسیست آرتمیا بسته به نوع کیفیت و محل پرورش آن بین 50 تا 130 دلار است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار