رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: امسال طرح آبیاری تحت فشار در 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سطح استان اجرا می‌شود.
کد خبر: ۷۵۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۲ 19 June 2019

به گزارش تابناک آذربایجان غربی رسول جلیلی  در سردشت با بیان اینکه امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام رونق تولید نامگذاری شده‌ است، به برنامه‌های توسعه‌ای استان در سه حوزه کشاورزی اشاره و اظهار کرد: یکی از برنامه‌های اولویتی این سازمان توسعه سیستم‌های آبیاری تحت فشار در سطح استان در راستای احیای دریاچه ارومیه و همچنین افزایش بهره‌وری و افزایش زمین‌های آبی است.

وی  افزود: در سطح استان با بهره برداری از اجرای 61 هزار هکتار آبیاری تحت فشار از محل اعتبارات کنترل و مهار آب‌های مرزی، میزان سیستم‌های این نوع از آبیاری به 122 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اضافه کرد: امسال نیز طرح آبیاری تحت فشار در سطح 16 هزار هکتار از اراضی کشاورزی اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: بیشترین نوع سیستم آبیاری تحت فشار در حوزه زیر سطحی و قطره‌ای خواهد بود که بهره‌وری بیشتری را در این حوزه می‌تواند داشته باشد.

جلیلی یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان را توسعه کشت‌های گلخانه‌ای بر‌شمرد و اذعان کرد: این نوع از سیستم‌های کشت نسبت به آبیاری‌های گذشته یک دهم آب را مصرف و 10 برابر عملکرد محصول در واحد سطح را دارا است.

احداث گلخانه‌ها در سطح 340 هکتار از اراضی با تسهیلات کم بهره

وی اظهار داشت: در سال گذشته مساحت گلخانه‌های استان به 60 هکتار افزایش پیدا کرد و امسال با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته این مساحت به 400 هکتار ارتقا پیدا می‌کند و در این راستا با تامین تسهیلات کم بهره از این حوزه حمایت می‌شود.

احداث 30 دامداری بالای 500 راسی در سال 98

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از توسعه دامداری‌هایی در مقیاس بزرگ در سطح استان خبر داد و گفت: امسال جزو برنامه‌های این سازمان بوده تا 30 دامداری 500 تا 2 هزار راسی در سطح استان احداث شود و در این رابطه با توجه به ظرفیت خوب کارخانجات موجود، محصولات کشاورزی و لبنی با فرآوری به خارج از استان و کشور صادر شود.

وی در رابطه با توسعه باغات در اراضی شیب‌دار نیز گفت: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار در شهرستان‌هایی همچون سردشت که از خاک و بارندگی‌های مناسبی برخوردار است و به منظور افزایش درآمد و اشتغالزایی در این حوزه مورد حمایت استانی قرار دارد.

جلیلی اضافه کرد: توسعه باغات در اراضی شیب‌دار با مهار و کنترل آب‌های مرزی و بهره‌برداری از آن امکان پذیر بوده که امیدواریم منابع آن از محل صندوق توسعه ملی، اعتبارات ملی و استانی تامین شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار